Zelení giganti vydělávají miliardy na udržitelnosti

Elon_Musk_2015110.jpg Obrovské konglomeráty jako Tesla, Unilerer, Chipotle neboIKEA uspěly v tom, co mnozí považovali za nemožné. Proměnily udržitelnost na výnosný byznys.  

Mnoho podnikatelů je stále skeptických k otázce výnosnosti udržitelného byznysu. Mnozí z nich se jen neustále ptají: "Co má společného odpovědné podnikání a ziskovost firmy?"  

Achim Lohr, ředitel pro odpovědné podnikání ve společnosti Tchibo, tvrdil na CEE CSR Summitu 2015, že společenská odpovědnost a udržitelnost je pro jejich firmu nedílnou součástí byznys strategie. I nejnovější CSR studia pod názvem Projekt ROI, kterou zastřešují organizace Babson a IO Sustainability, dokázala, že společensky odpovědné aktivity zvyšují firmám zisky o 20 %. Podnikatelské prostředí se však neustále vymlouvá na to, že neexistuje jednoznačný obchodní případ, který by tato fakta dokázal. Tak my jsme jeden pádný důkaz našli.

Jsou to miliardy dolarů

Jak informuje portál theguardian.com, v současné době existuje alespoň devět společností na celém světě, které generují v rámci ročních příjmů miliardy dolarů z produktů nebo služeb, které jsou postaveny na udržitelnosti a sociálních inovacích. Tyto firmy se také nazývají tzv. zelení giganti (obři, z angl. Green Giants) a jde mezi ně zařadit například tyto společnosti - IKEA, Tesla, Chipotle, Unilever, Toyota, Nike, Natura, Whole Foods či GE's Ecomagination. Jak vidíte, jedná se o širokou škálu nabízených produktů od burritos, kosmetiky, přes sportovní obuv až po výkonné elektromobily. V rámci jejich fungování se těmto společnostem podařilo dokázat to, co mnozí považovali jen za futuristickou vizi - přeměnit udržitelnost na výnosný byznys.

Není těžké pochopit, proč jsou lidé touto myšlenkou stále překvapení. Už Milton Friedman v roce 1970 ve svém článku pro The New York Times Magazine tvrdil, že jedinou společenskou odpovědností podniku je zvyšovat zisk. Ve svém díle Capitalism and Freedom dokonce označil CSR jako podvratné učení. Od té doby si stále mnoho vedoucích pracovníků myslí, že udržitelnost a zisk jsou dvě protichůdné síly. V posledních letech se však situace začíná měnit a byznys strategie, jejichž součástí jsou například i aktivity, jako je šetření s vodou a energiemi, přinášejí neuvěřitelné výsledky.

Jaké?

Zelení giganti rostou mnohem rychleji než standardní podniky, nevyjímaje udržitelné značky společnosti Unilever, které vytlačují z portfolia standardní značky. Několik z nich mají dokonce větší marže než podnikové průměry. Co se týče výnosů, tržby udržitelné společnosti Chipotle byly v roce 2014 až čtyřikrát vyšší než tržby americké ikony Burger King. Tito zelení giganti tak mění strategii udržitelnosti a společenské odpovědnosti na miliardový byznys. A jejich úspěch je nesmírně důležitý, protože představuje zásadní posun. U těchto zelených obrů totiž není udržitelnost o tom, jak peníze ušetřit, ale o tom, jak je vydělat. Považovat udržitelnost za brzdu byznysu je dnes překonané.

V čem však spočívá tajemství úspěchu těchto zelených gigantů?

Freya Williams, autorka knihy Green Giants, definuje na portálu theguardian.com šest základních faktorů úspěchu:

1. Lídr, který je ikonou

Ať už je to Elon Musk (Tesla), Paul Polman (Unilever) či Steve ELLS (Chipotle) ​​- začátky udržitelnosti ve společnostech se často spojují s jedním jedincem. V sedmi z devíti společnosti je to generální ředitel. Tito lídři sdílejí čtyři klíčové vlastnosti, které jsou zárukou jejich úspěchu, a to: přesvědčení, odvahu, odhodlání a ochotu jít proti proudu. Vezměte si například Paula Neumana, který hned v první den ve funkci ředitele ve společnosti Unilever oznámil, že firma už nadále nebude reportovat očekávané finanční údaje pro Wall Street.

2. Bouřlivé inovace

Ziskovost každého ze zelených gigantů není založena na zelenější podobě již existujícího produktu, ale na inovacích, které způsobily převrat v celé produktové kategorii. Například elektromobil Tesla Model S nemá jen nulové emise, ale je i nejvýše hodnoceným vozem v historii Consumer Reports. Tento elektromobil také zlomil rekord v testování bezpečnosti, které bylo převedeno agenturou National Highway Traffic Safety Administration. 

3. Vyšší účel

Jak tvrdí autorka knihy Green Giants Freya Williams, může se zdát přímo paradoxní, že firmy, které upřednostňují vyšší účel před zisky, překonávají konkurenci právě v ziskovosti. Výzkum provedený organizací Jason Denner dokázal, že za posledních 5 let byly roční výnosy veřejně obchodovaných zelených obřích společností o 11,7 % vyšší než výnosy jejich hlavních konkurentů.

4. Udržitelnost je plně integrována do celé byznys strategie

V mnoha společnostech CSR či udržitelnost fungují pouze v rámci jednoho speciálního oddělení. Zelení giganti považují udržitelnost za hodnotu, která je integrována do všech struktur podnikání, včetně organizační struktury, struktury řízení a řízení nákladů. To je důvod, proč je Chipotle ziskovou společností, přestože etičtěji a humánnější suroviny, které využívá, jsou dražší. Její nákladová struktura je totiž postavena tak, aby vyhovovala uvedeným vyšším cenám.

5. Mainstreamová poselství

I když prodáváte super zelený výrobek, je obtížné dosáhnout miliardové příjmy. Jednoduše neexistuje dostatečně mnoho zákazníků, kteří by vám věřili a zelené hodnoty brali dostatečně vážně. Zelení obři se proto snaží oslovit hlavní proud zákazníků a doslova ho ohromiť. Zvážte například automobil Prius od Toyoty, který není jen třetím nejprodávanějším zelených autem, ale je i třetím světovém nejprodávanějším automobilem v daném období. A to už je něco!

6. Behaviorální smlouva

Transparentnost, otevřenost, odpovědnost a spolupráce, to jsou klíčová slova, díky kterým jsou zelení giganti úspěšní. Vezměte si například společnost IKEA. IKEA se v rámci rozvoje nových produktů snaží být co nejvíce transparentní - aby každý viděl, co jiní v týmech dělají, ale také, aby se pracovníci mohli inspirovat navzájem. Díky otevřenému procesu rozvoje, který fyzicky funguje v prostoru ve velikosti 4 000 metrů čtverečních, všechny týmy pracují na jednom místě, vidí své výsledky a produkty, a mohou spolu vyřešit několik problémů - jako například efektivní balení výrobků.

Jak tedy vidíte, společnosti, které myslí OUT OF BOX a ve kterých udržitelnost tvoří jádro byznys strategie, jsou velmi životaschopnou alternativou k běžnému podnikání. Ignorovat zelené obry vám tak doporučujeme jen na vlastní riziko. 

Autorka: Tatiana Čaplová, Nadace Pontis

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft srpen rgt
Po Út St Čt So Ne
31       1 2 3 4
32 5 6 7 8 9 10 11
33 12 13 14 15 16 17 18
34 19 20 21 22 23 24 25
35 26 27 28 29 30 31  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,