Zelená móda se etabluje

BF2011_130x50_1.jpg Zelená móda je stále populárnější.  Lidé z této branže se scházejí jednou za rok na výstavišti v Norimberku, na  světovém veletrhu bioproduktů BioFach.  

V areálu Textil Area veletrhu BioFach 2011 se v době od 16. do 19. února již potřetí setkají prodejci a odborní návštěvníci z tržního segmentu přírodních textilií a ekologické módy. Tato speciální sekce v roce 2010 plně navázala na úspěchy své premiéry v roce 2009. Bylo zde zastoupeno celkem 47 vystavovatelů. Opravdovým hitem byly denně pořádané módní přehlídky, které se po prvním úspěšném kole budou opakovat i v roce 2011.

Biobavlna dobývá trh s textilem

Biobavlna je materiálem dneška a nejdůležitějším ukazatelem rostoucího trhu. Síly jsou sice stále ještě rozloženy nerovnoměrně - biobavlna má na celkovém trhu s bavlnou podíl nižší než 1 procento. Tím markantnější jsou však její přírůstky. V sezóně 2008 a 2009 se sklidilo 175 000 t této ekologicky nezávadné suroviny, tedy o 20 procent více než v předchozí sezóně. V současné době tuto plodinu pěstuje 222 000 ekozemědělců ve 22 zemích. Poptávku posilují jak nové trhy ve východní Evropě a Asii, tak etablované trhy jako Severní Amerika a Evropa. Už jenom spotřeba na silně rostoucím trhu Velké Británie se podle tržních odhadů do roku 2012 ztrojnásobí.

Textil_Area.jpgNová textilní vlákna

Menší procentuální podíl mají toho času jiná přírodní vlákna, jako vlna, hedvábí, len či konopí, která rovněž pocházejí z ekologického zemědělství, respektive z ohleduplného chovu. Všechna tato vlákna jsou z ekologického hlediska tou nejlepší volbou, protože se získávají se vzornou ohleduplností k lidem a životnímu prostředí. Ale vzhledem k tomu, že celosvětovou potřebu vláken přesahující 70 milionů tun nebude možné pokrýt pouze přírodními vlákny, diskutují výrobci – a to nejen v rámci fóra Textil Forum veletrhu BioFach – o nových materiálech a vláknech budoucnosti.

Těmi jsou například polosyntetické materiály (buničinná vlákna jako viskóza) a syntetické materiály (umělá vlákna jako polyester). V zásadě lze i tato vlákna zpracovávat čistě, a tak šetřit vzácné zdroje jako energii a vodu či chemické látky škodlivé pro životní prostředí.

Podle názoru odborníků se bude muset celé odvětví otevřít nejnovějšímu výzkumu a ekologickým bilancím, které mají na zřeteli nejen samotné vlákno, nýbrž celý proces zušlechťování. Na 1 kg konvenčních textilií může připadnout více než 6 kg chemických látek, jak nedávno vypočítali švédští odborníci. Na textilních štítcích se o tom však nic nedočteme. Pro ekologickou módu naproti tomu existují pozitivní seznamy, které vypočítávají, které látky je vůbec dovoleno použít.

Modenschau_2.jpg„Převléknout se“ je v Německu čím dál tím jednodušší

„To, že je zelená móda ekologicky vzorná, jí ani trochu neubírá na půvabném vzhledu. Dnes se již i mnohé celebrity oblékají „správně“. Supermodelky jako Eva Padbergová, Thomas D., zpěvák skupiny Die Fantastischen Vier, nebo herečka Cosma Shiva Hagenová, se otevřeně zasazují o tzv. Green Fashion“, říká Dr. Kirsten Broddeová, oborová expertka a provozovatelka blogu pro zelenou módu. „Zákazníci to dnes mají lehčí, chtějí-li se od hlavy k patě „převléknout“, i když je to stále ještě spojeno s určitým hledáním. Kolem 20 obchodů typu Concept Stores se po celém Německu specializuje na zelenou módu a jejich prodejní plochy rostou. Většinou navíc nabízejí také internetový prodej. Podle nejnovější rešerše provedené mezi německými majiteli obchodů jsou trička nejprodávanější částí oděvu, největších obratů ale dosahují džíny.“

Textil.JPGZelená móda: ochrana životního prostředí plus etický požadavek

Ochota spotřebitelů vydat za udržitelně vyrobené produkty více peněz všeobecně stoupla. Sahají-li přitom zákazníci o něco hlouběji do kapsy, dělají to ze všeho nejdřív u textilií a potravin. K tomuto závěru dospěl spotřebitelský průzkum, který v červenci 2010 provedlo Centrum pro e-commerce a Institut pro obchodní průzkum v Kolíně nad Rýnem ve spolupráci s online portálem Stayfair. Díky trendu přírodních textilií a ekologické módy ale také stoupají požadavky na výrobce.

Zákazníci by chtěli být lépe informováni – například nápisem na štítku umístěném přímo na výrobku. Skutečnost je ale taková, že ekologicky a sociálně nezávadné zboží nelze vždy bezpečně rozpoznat, a to také proto, že počet kontrolních známek silně vzrostl. U oblečení jde jak o životní prostředí, tak o etiku - pocit sociální zodpovědnosti vůči těm, kteří oděvy vyrábějí. Mnoho známek však pokrývá buď jedno, nebo druhé. Budoucnost proto patří známkám, které spojují ekologická a sociální hlediska a pokrývají všechny články výrobního řetězce, z pole až do skříně.

Mnozí výrobci i zákazníci si přejí, aby bio v budoucnu automaticky znamenalo také fér. „Ekologická a sociální stránka patří dohromady“, prohlásil Günther Bachmann, generální tajemník Rady pro udržitelný rozvoj, na konferenci věnované budoucnosti zelené módy v Berlíně v červnu 2010. Vysoké nároky v tomto dvojím ohledu má například známka Global Organic Textile Standard GOTS, která získává na oblibě: zatímco v roce 2006 bylo certifikovaných pouze 26 textilních firem, v polovině roku 2010 jich bylo již 2 800.

organic_cotton_hm.jpgSociální požadavky na postupu

Úspěšné jsou v textilní oblasti také ryze sociální známky. V roce 2009 se v Německu prodaly 2 miliony kusů oblečení z Fairtrade bavlny, což ve srovnání s rokem 2008 představuje dvojnásobek. Přitom polovina spravedlivě obchodované bavlny pocházela z ekologického zemědělství. Celá řada podniků chce plnit svou sociální zodpovědnost, což dokazuje mimo jiné velký zájem o Fair Wear Foundation FWF. Toto holandské sdružení hospodářských svazů, odborů a nevládních organizací se považuje za jednoho z nejpřísnějších a nejsvědomitějších kontrolorů pracovních podmínek. V roce 2006 se tomuto dozoru podrobilo 29 výrobců, v roce 2009 to bylo již 51 firem.

Odborníci požadují zákonnou úpravu na ochranu proti fenoménu zvanému greenwashing v textilní oblasti. Expertka Dr. Broddeová říká: „Ti kdo se snaží získat ekologické a sociální známky, se opravdu angažují. Naproti tomu, kdo chce jenom dělat reklamu pod zeleným a sociálním pláštíkem, musí počítat s tím, že ho spotřebitelská sdružení a organizace testující zboží vykážou do patřičných mezí, jak dokládá celá řada soudních rozsudků a spotřebitelských testů. Spolkový svaz spotřebitelských centrál nedávno vystoupil s požadavkem zavést zákonné kontroly, které by prověřovaly, zda zboží opravdu splňuje to, co slibuje. Dosud však, pokud se týká módy, neexistuje zákonná úprava.“

S novinkami a trendy z trhu zelené módy se odborní nákupčí mohou seznámit v době od 16. do 19. února 2011 na dvojveletrhu BioFach a Vivaness v Norimberku. Fundované rozšiřující informace zprostředkuje Textil Forum v rámci kongresu BioFach, který se každoročně koná současně s veletrhem.

Zdroj: Tisková zpráva BioFach

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
36   1 2 3 4 5 6
37 7 8 9 10 11 12 13
38 14 15 16 17 18 19 20
39 21 22 23 24 25 26 27
40 28 29 30        
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,