Za férové banány!

banany_perex_1.jpg Nejoblíbenější ovoce na světě – banán – v sobě skrývá utrpení milionů lidí v rozvojových zemích. Přispět ke změně chce tříletá mezinárodní kampaň Za férové banány!, jejíž českou verzi 18. 11. spustila Společnost pro Fair Trade.  

V Česku jen "nefér" banán

Banány Češi kupují jako základní potravinu – toto tropické ovoce je i ve spotřebním koši Českého statistického úřadu. Ročně pak Češi utratí za banány téměř 3,75 miliard korun.

Z čerstvého průzkumu, který provedla Společnost pro Fair Trade s agenturou Ipsos Tambor, vyplývá, že 82 % Čechů kupuje banány v supermarketech a diskontních prodejnách a že 10 % Čechů kupuje banány denně.

Banány se přitom pěstují na opačné straně Země – nejčastěji v zemích rozvojových, kde je velmi slabá právní úprava zabezpečující dodržování lidských a pracovních práv. Navíc zde chybí často politická vůle tato práva prosazovat.  „Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží,“ popisuje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.

Miliardový byznys

Největší sílu měnit podmínky pracovníků plantáží mají supermarkety. „Jen v České republice ovládá deset řetězců asi 85 % maloobchodního trhu rychloobrátkového zboží, kam patří i potraviny,“ vysvětluje ředitel Společnosti pro Fair Trade Pavel Malíř Chmelař. Jsou to tedy supermarkety, které si mohou dovolit vybírat, od koho banány nakoupí. Od svých dodavatelů samozřejmě vyžadují co nejnižší ceny. Ti pak tlačí na majitele plantáží, aby ceny snižovali. Nejvíce tuto honbu za ziskem odnášejí miliony zaměstnanců plantáží v Ekvádoru, Kostarice, Kolumbii, Kamerunu a dalších zemích.

Informační kampaň prosazuje změnu

Kampaň s názvem Za férové banány! (zaferovebanany.cz) míří na Vládu ČR, supermarkety i spotřebitele. „Budeme chtít po vládě, aby podpořila návrhy, které zajistí větší právní odpovědnost firem i maloobchodních řetězců,“ uvádí koordinátorka kampaně Barbora Mrázková. „Po českých supermarketech budeme žádat, aby převzaly svůj díl zodpovědnosti za podmínky výroby zboží, které prodávají. Dále je chceme přimět k tomu, aby zavedly do sortimentu banány s certifikací Fairtrade. Tato certifikace v současnosti jako jediná zaručuje, že zaměstnanci pracují za důstojných podmínek a že v místě produkce není ničeno životní prostředí,“ vypočítává Barbora Mrázková požadavky kampaně.

Českou veřejnost chce kampaň upozornit na nepřijatelné podmínky, v nichž jsou banány pěstovány. 

"Banány jsou po bavlně chemicky nejvíce ošetřovanou plodinou na světě. Pesticidy tak silně narušují tamní ekosystém a také ohrožují zdraví lidí, kteří je na plantážích pěstují," popisuje Barbora Mrázková, koordinátorka projektu Za férové banány, který se na tento problém snaží upozornit.

Česáči nemají ochranné pomůcky, a tak u nich často propukají nemoci kůže, žaludku nebo třeba poruchy plodnosti. Banány jsou po bavlně druhou nejvíce chemicky ošetřovanou plodinou světa a zároveň nejprodávanější ovoce v Evropě (ročně se do Evropy doveze téměř 5 milionů tun banánů). Pěstují se většinou v rozvojových zemích na plantážích, kde se porušují pracovní i lidská práva zaměstnanců. Agrochemikálie zamořují půdu i vodní zdroje a zaměstnanci při práci s nimi nemají možnost používat ochranné pracovní pomůcky.

Spotřebitele bude dále kampaň informovat o tom, že existují i banány s certifikací Fairtrade, které zaručují, že byly vypěstovány v podmínkách hodných civilizované společnosti.

Více než třetina preferuje férové zacházení

Před spuštěním kampaně zmapovala Společnost pro Fair Trade český trh s banány, kontaktovala největší firmy obchodující s banány na českém trhu a také provedla průzkum spotřebitelského chování. Z něho vyplynulo, že 56 % českých spotřebitelů preferuje výrobky šetrné k životnímu prostředí a 37 % stojí o zboží vyrobené s ohledem na lidská a pracovní práva. Další průzkum měl zjistit, zda maloobchodní řetězce pociťují odpovědnost za podmínky, v nichž se vyrábí zboží z jejich regálů. „Oslovili jsme společnosti Kaufland, Lidl, Globus, Penny Market, Tesco Stores a Spar,“popisuje Petr Kouřil ze Společnosti pro Fair Trade. „Kaufland a Tesco se k odpovědnosti za odpovědnost přihlásilo; Tesco navíc prohlašuje, že ke kontrole využívá nezávislých auditů. Ostatní společnosti na tyto otázky neodpověděly nebo  firemní odpovědnost vnímají spíše jako filantropii, nikoliv jako součást svých obchodních praktik,“ uvádí Petr Kouřil. 

fair_banany.jpg 

Více informací o kampani zde

Zde si můžete stáhnout výzkumnou zprávu o trhu s banány v ČR. 

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
35             1
36 2 3 4 5 6 7 8
37 9 10 11 12 13 14 15
38 16 17 18 19 20 21 22
39 23 24 25 26 27 28 29
40 30            
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,