Vzorce spotřeby bioproduktů aneb co bychom měli vědět o Stáně Starostlivé

Podíl biopotravin na evropském trhu roste, hospodářská krize se na obratu bioproduktů odrazila jen nepatrně. Tento jev je třeba podrobněji analyzovat. Kdo jsou biokonzumenti a kdo udává směr budoucím trendům?  

Růst spotřeby biopotravin se v krizi nezastavil

Od počátku devadesátých let vykazuje maloobchod s bioprodukty konstantní růst. Podíl biovýrobků na celkovém trhu s potravinami je v šesti evropských zemích vyšší než 3 procenta. Na čele s Norskem (6 %) je tomu tak i ve Švédsku, Německu, Itálii, Švýcarsku a Rakousku. Průlom na tomto trhu nastal ve chvíli, kdy tradiční potravinové supermarkety a diskonty zařadily do svého sortimentu bioprodukty vlastních značek.

V letech 2005 až 2008 zaznamenaly v Německu potravinové diskonty dvacetiprocentní roční nárůst obratu biopotravin a dosáhly přitom celkem čtvrtinového podílu na obratu biomléka a biozeleniny. V roce 2009 však obrat u diskontů o 6 procent klesl, zatímco obrat malých bioobchodů a prodejen zdravé výživy, které mají na celkovém trhu s bioprodukty bezmála čtvrtinový podíl, se nezměnil.

Ve Velké Británii bylo zjištěno, že spotřebitelé biopotravin kupovali v průběhu recese 2008/2009 méně hotových výrobků, zato však došlo ke zvýšení obratu u biosurovin používaných k přípravě pokrmů v domácnostech. Obrat této kategorie stoupl meziročně o obdivuhodných 14 procent.

Kdo biopotraviny kupuje?

Tyto jevy analyzovala pro nizozemskou firma EOSTA výzkumná agentura TNS. Při analýze vyšlo najevo, že malá skupina intenzivních biospotřebitelů (pouhých 7 procent) se svými nákupy podílí na více jak dvou třetinách (68 procent) celkového obratu biopotravin. Druhou skupinou jsou příležitostní biokonzumenti (18 procent biospotřebitelů), kteří tvoří zhruba pětinu (21 procent) obratu trhu. Třetí a největší skupina náhodných konzumentů biopotravin (75 procent) je odpovědná za pouhou desetinu (11 procent) obratu bioproduktů.

Pro lepší teoretické pochopení skupiny intenzívních biokonzumentů dostala jejich typická reprezentantka jméno "Stáňa Starostlivá", v angličtině „Connie Concerned“. Bližší analýza této skupiny ukázala, že Stáňa Starostlivá je většinou vysoce vzdělaná žena, žijící městským životním stylem. Navzdory očekávání nepatří ke skupině s vysokými příjmy. Má průměrný příjem, ale její domácnost se nemusí obávat krizí.

Podle studie provedené v roce 2008 profesorem Spillerem na univerzitě v Göttingenu je skupina, kterou Stáňa Starostlivá reprezentuje, ze 70 procent ženského pohlaví a její průměrný věk je 49 let. Ve skupině příležitostných konzumentů jsou ženy reprezentovány jen mírně nadprůměrně (56 procent) a průměrný věk zde činní 45 let. Náhodní biokonzumenti jsou muži a ženy rovným dílem (50 procent) a jejich průměrný věk je 44 let. Ve skupině, která biovýrobky nekupuje nikdy, je 39 procent žen a průměrný věk 52 let.

Intenzivní biozákazníci ukazují budoucí trendy

Stáňa Starostlivá je iniciátorkou nových trendů a má ve svém sociálním prostředí významný vliv na názory ostatních. Společensky se angažuje a zajímá se o problematiku zdravého životního stylu a problémy trvale udržitelného rozvoje. Jako spotřebitelka preferuje čerstvé, zdravé, chutné a autentické výrobky a vědomě volí značky, které tyto hodnoty reprezentují. Kromě toho očekává, že biopotraviny přispějí k trvale udržitelnému rozvoji a chce být informována o ekologických a sociálních důsledcích výroby produktů, které konzumuje.

Výsledky aktuálních výzkumů potvrzují, že růst trhu s bioprodukty je stále ještě závislý na malé skupině intenzivních konzumentů. V roce 2009 zveřejnil profesor Hamm z univerzity v Kasselu studii o chování spotřebitelů, v níž dospěl k závěru, že do skupiny intenzivních biokonzumentů patří jen pětina všech spotřebitelů biopotravin v Německu. Přesto se tato relativně malá skupina podílí ze dvou třetin (65 procent) na celkovém obratu biovýrobků. Důležitějším zjištěním však je skutečnost, že se jedná o stabilní trend. Očekávaný růst podílu biovýrobků v rozpočtu této skupiny a její vliv ve společnosti vede k předpokladu, že v budoucnu lze u bioproduktů očekávat pozitivní vývoj.

Zdroj: EkoConnect, Eosta

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
40   1 2 3 4 5 6
41 7 8 9 10 11 12 13
42 14 15 16 17 18 19 20
43 21 22 23 24 25 26 27
44 28 29 30 31      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,