Výzkum potvrdil rostoucí zájem Čechů o biopotraviny

__esk___biologo.jpg Biopotraviny, produkty ekologického zemědělství, zaujímají čím dál větší a stálejší místo v českých domácnostech. Celkový podíl spotřebitelů kupujících biopotraviny se podle průzkumu dostal na téměř 40%. Prakticky všichni spotřebitelé také mají dostatek základních informací, podle kterých se o nákupu biopotravin rozhodují.  

Biopotraviny zná naprostá většina dotázaných. I když už v roce 2008 vědělo o biopotravinách velké množství lidí, a to 92 procent, v roce 2010 k tomu přibyla další 4 procenta obyvatel České republiky. Čtvrtina dotázaných pak ví i to, kde se nejblíže v jejich okolí nachází certifikovaná ekologická farma.

Spotřebitelé se podle šetření shodují na tom, že šetrné ekologické zemědělství by mělo být podporováno státem. Národní logo, kterým se označují biopotraviny a které je ve vlastnictví státu, zná více než polovina spotřebitelů.

Nejčastěji nakupují biopotraviny spotřebitelé s maturitou a VŠ vzděláním. Zatímco v roce 2008 nakupovalo 31 procent těchto spotřebitelů biopotraviny několikrát za měsíc, 26 procent jednou za týden a 11 procent několikrát týdně, v roce 2010 si pro biopotraviny už chodilo několikrát za měsíc 41 procent, jednou za týden 27 procent a několikrát týdně 12 procent těchto lidí, kteří našli zálibu v biopotravinách. 

Průměrná měsíční částka, kterou jsou spotřebitelé ochotni za biopotraviny vydat, se pohybuje u poloviny dotázaných (v roce 2008 i 2010) do 500 Kč, což podle jejich odhadu představuje průměrně 17 procent útraty domácnosti za všechny potraviny. Nejčastěji spotřebitelé kupují mléčné a masné výrobky, ovoce, zeleninu a pečivo. Hlavním důvodem pro respondenty, kteří biopotraviny nekupují, je jejich vysoká cena.

Biobedýnky, které obsahují sezónní ovoce a zeleninu a které připravují sami biozemědělci, si oblíbila čtvrtina lidí. Ti tak s čerstvými produkty dostanou i přiložené informace o daném ekologickém zemědělci či biofarmě. Přestože spotřebitelům vadí především vyšší cena biopotravin, povědomí lidí v České republice o „bio světě“ ve srovnání s rokem 2008 znatelně roste. Polovina spotřebitelů také považuje své každodenní chování za ekologicky odpovědné. Z obecného pohledu se pak biopotraviny stávají stále běžnější součástí každodenního života.

Výzkumy byly prováděny na podzim v roce 2008 a 2010 s cílem zjistit, jak moc se změnilo povědomí českých spotřebitelů o biopotravinách. Výzkumů se účastnili obyvatelé středních a větších měst s minimálně středoškolským vzděláním, jejichž průměrný měsíční příjem na jednoho člena domácnosti činí 15 000 Kč a výše. Další podmínkou pro účast ve výzkumu pak byla věková kategorie 16 – 50 let.

Kompletní výstup z průzkumu ke stažení zde.

Komentář Bio-info k výsledkům průzkumu:

Průzkum měl za úkol zjistit, zda a jak se změnilo vnímání ekologického zemědělství a biopotravin spotřebiteli v období mezi lety 2008 a 2010. V tomto období v České republice proběhla informační spotřebitelská kampaň, financovaná společně Evropskou komisí a Českým státem.

Aniž bychom zabíhali do detailů (pěknou analýzu připravil server Biospotřebitel.cz), pak musíme konstatovat, že peníze na kampaň vynaložené (něco přes 20 mil. Kč) nevedly ke kýženému posunu ve vnímání a spotřebě biopotravin. Z výzkumu vyplývá, že množství a frekvence nákupů biopotravin je více méně stejná, jako byla na začátku kampaně. Celkový podíl těch, kteří biopotraviny kupují se dokonce snížil.

Ve srovnání s těmito výsledky vyznívá znalost pojmu "biobedýnka" naprosto fenomenálně. Pojem, který v roce 2009 v ČR v podstatě nikdo neznal, na konci roku 2010 slyšelo 24 % dotázaných a 3 % si ji dokonce koupilo! A to přesto, že na propagaci bedýnek ani stát ani nikdo jiný neutratil ani korunu. Pojem se dostal do povědomí lidí jen díky hrstce nadšenců z řad info webů (Bio-info patří mezi ně), ekologických organizací a samozřejmě samotných farmářů a organizátorů bedýnkových družstev (přibližně 60).

Nejen z tohoto faktu, ale i z dalších výsledků průzkumu jasně vyplývá, že jak pro ty, kteří již biopotraviny kupují, tak především pro ty, kteří je dosud nekupují, ale znají, je pojem "biopotravina" sám o sobě nedostatečným důvodem pro změnu nákupního chování. Samotný fakt, že potravina pochází z ekologického zemědělství, nemá dostatečně emotivní náboj, aby veřejnost přesvědčil je kupovat. Pokud ale za (bio)potravinou lidé vidí konkrétního člověka či farmu, je to pro ně dostatečný důvod své nákupní chování změnit. Dokazuje to nejen skvělý úspěch bedýnek, ale také farmářských trhů. A ukazuje to ještě jeden fakt: zemědělci, kteří "pěstují pro zákazníky", nikoli pro "trh", pomoc ministerstva zemědělství a evropských úředníků v podstatě nepotřebují. Bedýnkové i tržištní "hnutí" vzniklo ze spodu, spontánně, bez dotačních plateb a obecných kampaní.  

Zdroj: TZ Ministerstva zemědělství

Mohlo by vás také zajímat:

Video: Kdo jsou čeští Lohasiané?

Podle Intersparu zájem o biopotraviny dále roste

Zemědělský podpůrný program přivádí mladé farmáře k bankrotu

Bio je v kurzu: 62 % zákazníků si rádo za ně připlatí

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44         1 2 3
45 4 5 6 7 8 9 10
46 11 12 13 14 15 16 17
47 18 19 20 21 22 23 24
48 25 26 27 28 29 30  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,