Vývoj nabídky biopotravin v českých řetězcích

Green marketing cenový BIOmonitor sleduje nabídku biopotravin v maloobchodních řetězcích již 6. rokem. Podívejte se, jak se měnila v čase a kam by se mohla posunout.  

Pamatujete na dobu, kdy nejširší nabídku biopotravin měly hypermarkety Albert (dříve Hypernova) a Tesco? Oba řetězce nabízely přes 200 biopotravin. O něco málo méně - pod 200 položek - pak na svých regálech měly ostatní hypermarkety - Kaufland, Interspar, Globus i drogistický řetězec dm. Supermarkety Albert a Billa tehdy svým zákazníkům nabízely zhruba 120 položek v biokvalitě. Jak který maloobchodní řetězec poskočil si můžete prohlédnout v této tabulce: 
tabulka_vyvoj_poctu_biopotravin_2008_2012_800.jpg


Vývoj počtu biopotravin v letech 2008 až 2012
 
Naopak s nabídkou biopotravin šel dolů Penny market. Diskontní prodejny obecně biopotraviny do své nabídky příliš nezařazují. Na začátku roku jsme objevili pár biopotravin pod privátní značkou BioTrend v Lidlu. Stále se jedná jen o pár položek, přesto jejich nabídku monitorujeme. 
Ačkoliv jsou skoky v nabídce biopotravin u mnohých maloobchodních řetězců velké, je zde stále obrovský prostor v porovnání se zahraničím. Například v Rakousku je privátní značka Ja! Natürlich nejvýznamnější značkou v mnoho klíčových kategoriích (od mléčných výrobků přes ovoce a zeleninu až po maso). V současné chvíli činí rozsah značky zhruba 1100 položek. Tom Václavík z Green marketing k problematice dodává: "Prodejny Billa v Rakousku či další maloobchodníci v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, nabízí ve vybraných produktových kategoriích výlučně biopotraviny či bionápoje." 
 
Podle Green marketing cenového BIOmonitoru je dlouhodobě nejdůležitější kategorií Kojenecká a dětská výživy (co do počtu zalistovaných položek). V Anglii i jiných západoevropských zemí je zcela běžné, že na nabídce v této kategorii se biopotraviny podílí 50 - 60 %. 
 
"Když jsme začali biopotraviny v řetězcích v roce 2008 sledovat, nabídka byla velmi omezená a to zejména v čerstvých kategoriích. Příkladem může být biomaso, které bylo v nabídce výjimkou. Sehnat jste jej mohli jen v Tescu nebo Hypernově. Nyní už ho prodávají všechny hypermarkety i supermarkety. Pokud se podíváme na čísla, pak v roce 2008 jste mohli v MŘ koupit zhruba 900 položek, nyní je to téměř 3x tolik," dodává Zuzana Čítková, která má v Green marketing BIOmonitor na starost.
graf_vyvoj_poctu_biopotravin_2009_2012700.jpg




Vývoj počtu biopotravin v letech 2009 až 2012
 
Samostatnou kapitolou jsou privátní značky. V polovině roku 2013 byla každá 4. biopotravina nabízena pod privátní značkou. Tento podíl ale klesá.  V současné chvíli je to již každá 5. Zuzana Čítková k tomu říká: "Během roku 2009 došlo k velmi výraznému nárůstu podílu privátních značek. Billa přišla se značkou Naše BIO, která nahradila Ja! Natürlich a Albert výrazně rozšířil značku Albert BIO. Vrchol privátní bioznačky zažily v roce 2010. Pak jsme byli svědky mírného postupného poklesu jejich podílu. Absolutní počet biopotravin přitom mírně roste. Jedinou výjimkou je právě Billa a Naše BIO, které si svůj velmi vysoký podíl okolo 70 % stále drží. 
graf_vyvoj_podilu_PL_2009_2012700.jpg




Vývoj podílu privátních značek v letech 2009 až 2012
 
Letošní studie INCOMA SHOPPING MONITOR Incoma GfK: Zájem Čechů o zboží vyrobené pod privátní značkou v obchodních řetězcích klesá. V letošním roce jejich pravidelný nákup uvádí jen 15 procent respondentů, což je nejméně za celé sledované období, tedy od roku 2007. Důvodem poklesu poptávky je podle studie rychle rostoucí podíl značkového zboží prodávaného v akční slevě v tuzemských obchodních řetězcích. Ten se v ČR podle odhadů blíží 50 procentům. Ceny značkového zboží se tak často blíží cenám výrobků prodávaným pod privátní značkou, které tak přicházejí o jednu z klíčových konkurenčních výhod. 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44         1 2 3
45 4 5 6 7 8 9 10
46 11 12 13 14 15 16 17
47 18 19 20 21 22 23 24
48 25 26 27 28 29 30  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,