Všichni jsme "BIO"

Nějak se to celé sešlo. V Hannoveru proběhl veletrh CeBIT. Jedním z témat se stalo "zelené IT". Ženeva hostila pověstný autosalon na téma malá auta a "zelená" auta.  

V Praze na Žofíně se konal energetický kongres. Téma: soběstačnost, emise a "zelená" energie. Brno uspořádalo potravinářský veletrh Salima.V hlavní roli "bio" potraviny. Ekologie se na nás valí ze všech stran.

Z nového trendu v ČR těží stovky firem z nejrůznějších oborů od poradenských společností, přes zemědělce, vodohospodáře, energetiky až po strojírenské nebo elektrotechnické společnosti. Řada z nich pracuje s vysoce moderními technologiemi a své výrobky prodává do zahraničí.

ZELENÝ BYZNYS NABÍRÁ OBRÁTKY

Například Pilsen Steel se stala světovou jedničkou ve výrobě hřídelí pro větrné elektrárny. Další větrný specialista, firma WikovWind, zase vyvinula zcela novou koncepci větrných elektráren. Rozvoj zeleného byznysu přitom odstartoval v Česku teprve před pár lety zákon o podpoře obnovitelných zdrojů, kterým vláda zatím vytvořila obecné předpoklady, aby se tento byznys mohl rozvíjet. Přesto už odvětvím proudí podle velmi hrubých odhadů desítky miliard korun ročně.

"Zelený" byznys je velmi mladé, i když neuvěřitelně rychle rostoucí odvětví, které do Česka láká řadu společností. Kyocera otevřela v Kadani továrnu na fotovoltaické panely, chrudimská Siag CZ, jež vyrábí obří tubusy jako základny pro větrné elektrárny, po roce plánuje rozšíření výroby a specialista na solární panely, Energy 21, plánuje expanzi do zahraničí.

Co je ještě důležitější, v tuzemsku vznikají i vývojová střediska. Již zmiňovaný Wikov Wind vyvinul zařízení, které umožňuje větrné turbíně přizpůsobit se síle a rychlosti větru, což zvyšuje její účinnost již při nízkých rychlostech. Do vývoje firma doposud investovala 150 milionů korun. Wikov zatím prorazil v Číně, kam prodal 50 převodovek pro větrné elektrárny za 440 milionů korun, a nově také ve Francii. První dodávka kompletní větrné elektrárny o výkonu 2 MW za 55 milionů korun míří k městu Bordeaux.

Podle Evropské komise dosáhnou investice do zelené energie do konce desetiletí 13 miliard eur. Z toho zhruba 50 miliard půjde do obnovitelných zdrojů v ČR. Zelený byznys ale nejsou jen obnovitelné zdroje. Obrovský potenciál je v úsporách energie, a to nejen ekologický, ale i ekonomický. Dnešními zateplovacími technologiemi lze uspořit 40 až 60 % nákladů na energie. Opatření přitom zvýší cenu nového domu jen o 10 až 15 %. Náklady se při současných cenách vrátí za deset až dvanáct let. Specializované firmy se však bez podpory státu zatím nemohou prosadit.

Zelený byznys proniká i do vodohospodářství nebo zemědělství. Na konci minulého roku bylo v zemi už 1318 biofarem a 253 výrobců biopotravin. Češi za ně předloni utratili 760 milionů korun. Obrovské peníze generují také ekologické služby. Podle statistiky ministerstva životního prostředí dosáhly například v roce 2005 tržby ekologických poradenských společností a zkušeben či laboratoří neuvěřitelných 31 miliard korun.

SVĚT EKOFIREM MÁ SVÉ PREMIANTY I CELEBRITY

Každá velká světová firma se dnes téměř neobejde bez vlastního ekologického programu. Ekonomické weby v zahraničí jsou plné návodů, jak se zapojit do výnosného obchodu podporovaného štědrými dotacemi nebo bohatými nadacemi nadnárodních korporací. Nechybí ani pravidelné ankety o nejzelenější firmy, politiky, automobily či podnikatele.

Britský list The Independent loni vyhlásil nejekologičtější firmou roku dánskou Vetas Wind Systems, největšího výrobce turbín pro větrné elektrárny světa. který vyrobil už 30 tisíc větrníků. Jeho produkty jsou navíc z 80 % recyklovatelné a firma si navíc přes polovinu elektřiny spotřebované při výrobě vyrábí sama z ekologických zdrojů.

Také americký ekologický server Grist nabízí čtenářům hned několik zelených anket. Titul nejzelenějšího politika si tak vysloužil guvernér státu Kalifornie Arnold Schwarzenegger, nejekologičtějším automobilem je hybridní Toyota Prius a nejzelenější metropolí světa islandský Reykjavík, kde jezdí autobusy na vodík a celé město je zásobováno teplem a elektřinou z geotermálních vrtů.

Svého ekologického guru mají i podnikatelé. Stal se jím Yvon Chouinard s oděvní společností Patagonia. Firma založená v roce 1970 se zaměřuje na výrobu luxusních ekologicky čistých oděvů pro volný čas. Všechny výrobky navíc recykluje, ve společnosti se používá výhradně přírodní papír a její majitel dává procento z obratu na ekologická hnutí. Hodnota firmy se díky zájmům o ekologii vyšplhala na 230 milionů dolarů.

Na čestnou listinu ekologických počinů se v roce 2006 dostal i jinak často kritizovaný řetězec WallMart. Stačil závazek, že do roku 2013 sníží množství používaných obalů o pět procent. Pro firmu to bude znamenat úsporu 3,4 miliardy dolarů.

Trend ochrany přírody je všudypřítomný, odráží se i v nabídce investičních fondů. Podle databáze společnosti Morningstar spravují zelené fondy, nakupující cenné papíry výrobců turbín pro větrné elektrárny, vodárenských firem či výrobců solárních panelů, majetek za 11 miliard eur, tedy téměř 300 miliard korun.

JSME NA SPRÁVNÉ "BIOKOLEJI"?

Ano, téma ochrany globálního klimatu se ve veřejné diskusi ujalo. Máloco je dnes probíráno bez ohledu na zelené aspekty, což je v zásadě bohulibé. Záplava zelených témat ovšem vyvolává otázku, zda to přece jenom není trochu přehnané.

Klimatická změna probíhá a je skoro jisté, že člověk s tím má co do činění. Ale je situace skutečně tak vážná, že je třeba řešit takové věci jako "zelené IT"? Možná ano, ale někdy to spíš vypadá, že v duchu "zelenosti" se rychleji koná, než myslí. Dopady biopalivové euforie na chudé země zjevně nebyly domyšleny a devalvují jinak ušlechtilou myšlenku uměřené exploatace fosilních zdrojů.

Ekologové se mohou radovat, že veřejná diskuse dospěla do fáze kdy, co je zelené, je in a sexy. Ale právě věci, které jsou in a sexy, mají tendenci ztrácet své původní poselství a stávat se jen módním fetišem a předmětem dobrého kšeftu. Zkusme dávat bedlivý pozor, abychom při ušlechtilých debatách o životním prostředí tuto hranici nepřekročili.

Zdroj: (brk), TECHNIK, Analýzy a trendy, http://technik.ihned.cz/c1-24402600-vsichni-jsme-bio

 

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44     1 2 3 4 5
45 6 7 8 9 10 11 12
46 13 14 15 16 17 18 19
47 20 21 22 23 24 25 26
48 27 28 29 30      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,