Velká Británie: Whole Foods otevřel první prodejnu v Evropě

6. června 2007 se konečně otevřely dveře největší prodejny amerického maloobchodního řetězce Whole Foods Market.  

Asi 200 nedočkavců čekalo trpělivě od brzkých ranních hodin až do 9.00 před Londýnskou megaprodejnou na Kensington High Street. Napětí bylo velké, příchod amerického „obra" se očekává již tři roky. V roce 2006 dosáhl řetězec obratu 5,6 miliardy dolarů (téměř 120 miliard Kč), asi 1 miliardu dolarů za biopotraviny. Biopotraviny se na prodeji potravin v Whole Foods podílí asi 25 %. Přesto média a zákazníci vnímají prodejny jako „bio supermarket". Nová londýnská prodejna tento dojem ještě zdůrazňuje.

Všechno v prodejně, která je největší (7,400 m²) z více než 200 Whole Foods prodejen v USA a Kanadě, působí giganticky: pult s čerstvým masem měří přibližně 25 metrů, vedlejší pult s baleným masem je stejně dlouhý. Oddělení vín je tak velké, že se tam člověk lehce ztratí. V některých odděleních stěží najdete biopotraviny, v jiných dosahují 50 %, například v oddělení čokolády.

Prodejna je umístěna do původního obchodního domu Barker's, ve kterém zaujímá tři patra. Oddělení sýrů, pečiva, čerstvých salátů a květin je v přízemí, stejně tak 29 pokladen. V suteréní Market Hall neboli tržnici najdete ovoce a zeleninu, džusy, volně ložené zboží, jako obilniny, sušené ovoce a ořechy, které si zákazníci mohou sami nabírat. Dále je zde pečírna kávy, mražené potraviny, čokoláda, řeznictví a pult s rybami měřící asi 12 metrů. V suterénu ještě najdete ekologicky vyrobené oblečení, hygienické produkty, kosmetiku a drogerii.

Hlavní část prvního patra zabírá obrovská restaurace pro 350 sedících hostů, která v sobě skrývá juice bar, kavárnu, sushi bar a pivní bar. Zde také najdete oddělení dárků a výrobky Fairtrade.

V londýnské prodejně pracuje 500 zaměstnanců, řada manažerů přišla z USA a má mnohaleté zkušenosti. Prodejna je plná personálu, který je kdykoli po ruce v případě potřeby nebo dotazu. Na řadě míst visí plakát, na kterém se firma chlubí, že patří mezi 100 nejoblíbenějších zaměstnavatelů v USA. Informacemi prodejna přímo přetíká. Na stěnách visí plakáty a k dispozici je nespočet letáků a brožur, ze kterých se zákazník dozví, že zboží pochází z ekologického zemědělství, ruční řemeslné výroby, je vyrobeno v regionu nebo pochází z Fairtrade obchodu.

Představitelé Whole Foods jsou přesvědčeni o tom, že jejich prodejna nabízí něco, co ani britové ještě nezažili. Přes noc se prodejna stala největší maloobchodem s potravinami v Londýně a nabízí s ničím nesrovnatelný výběr přírodního zboží, biopotravin a specialit.

Klíčovým prvkem úspěchu Whole Foods je barevné uspořádání prodejny, které umocňuje její nádhernou atmosféru. Jednoznačnou prioritou pro Whole Foods jsou ovšem služby zákazníkům. „Pokud se zákazník zeptá na jaký typ oleje je nejlepší na vaření, smažení, do salátů nebo má nejvíce omega-3 mastných kyselin, očekáváme, že náš zaměstnanec bude schopen odpovědět", říká manažerka lidských zdrojů prodejny. Všichni zaměstnanci jsou velmi přátelští a nápomocní. Úsměvy jsou opravdové. Pohled s otázkou v očích a personál je u vás, aníž by se vtíral.

V okamžiku kdy si v restauraci objednáte, salát je namíchán přímo před vašimi očima, vaše pizza zmizí v peci nebo váš džus je namíchán z čerstvě vymačkaného ovoce. Denně čerstvě pražená káva je balena přímo před zákazníkem, na požádání vám personál rozemele ořechy či mouku. V klidné části restaurace jsou k dispozici zdarma pro hosty dvě internetové stanice.

Většina bio potravin, které Whole Foods nabízí, se nachází v oddělení čerstvého ovoce a zeleniny. Často se nabízí bio i nebio varianta. Hlávkové saláty jsou vždy pouze bio. Bio nabídka je ale vidět v celé prodejně, od zpracovaných potravin jako jsou brambůrky nebo mražená hotová jídla, přes čerstvá teplá jídla nabízená u pultu s lahůdkami.

Nepotravinářský sortiment je v Whole Foods také rozsáhlý. S výjimkou květin, které jsou z konvenční produkce, pochází většina výrobků (například oblečení, čistící a prací prostředky, kosmetika, jídlo pro zvířata a přírodní léčiva) od známých bio výrobců. Zastupeny jsou značky Dr Hauschka, Weleda a Lavera stejně tak jako francouzští a dánští výrobci. Oblečení z bio textílií dodávají firmy People Tree, Living Crafts a Eco-Baby.

Co je na konceptu Whole Foods revoluční? Firma dokázala, že je možné úspěšně provozovat maloobchodní řetězec s produktovou nabídkou, která vylučuje všechny průmyslové, globální značky potravin, úspěšné jen díky trikům chemických technologů. Naopak Whole Foods vyhledává a nabízí prominentní místo na svých regálech malým, tradičním, řemeslným, etickým, ekologickým, místním a regionálním producentům. Whole Foods nenabízí ani jediný výrobek obsahující ztužené tuky, umělá barviva či ochucovadla. Tento přístup podporuje inovativní systém produkce potravin majících na zřetel na místo pouhého účetnictví zdravou gastronomii, čistou přírodu a podporu malých rodinných farem.

Firma vložila 30 milionů dolarů do investičního fondu na podporu původní, tradiční výroby. Férový obchod firma podporuje prostřednictvím nadace Whole Food Planet Foundation. Firma také založila nadaci Animal Compassion Foundation na podporu ochrany hospodářských zvířat. Pozoruhodný je také fakt, že výkonný ředitel a zakladatel firmy John Mackey pobírá pouze symbolický plat 1 dolar ročně a výnosy ze svých akcií odvádí do nadačních fondů firmy. Whole Food platí zdravotní pojištění pro všechny své zaměstnance.

Whole Foods jasně ukazuje, že anti-establishment a eko-nika se může změnit v hlavní proud.

První dny na prestižní adrese na Kensington High Street v Londýně dokazují, že pečlivě připravený vstup amerického obchodního obra na evropský trh se vyplatil. Nyní již nic nestojí v cestě další expanzi na britských ostrovech.Ve skutečnosti tam firma plánuje otevření dalších 40 prodejen.

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,