V Polsku rostou ekologické plochy i maloobchod
V roce 2006 se počet ekologických farem v Polsku zvýšil ze 7 183 na 9 194 a ekologická plocha vzrostla o necelých 20 % na 200 000 hektarů (167 740 ha v roce 2005).
Plocha v ekologickém zemědělství se tak v Polsku od roku 2004 zvýšila o 120 %. Očekává se, že do konce roku 2007 se počet certifikovaných ekofarem zvýší na 12 000.
V roce 2006 se také zvýšil počet polských bio výrobců a dosáhl počtu 173. Zpracování a prodej ekologických výrobků zatím poněkud pokulhává za rychle rostoucím počtem ekologických zemědělských provozů. Polské ministerstvo zemědělství proto podporuje spotřebu biopotravin tříletou informační kampaní ve výši 3,1 mil. Eur, která začala na podzim 2006.
V Polsku existuje několik iniciativ nabízejících v supermarketech ekologické produkty. Byla např. vytvořena značka "oeko", pod kterou chtějí různí producenti prodávat své zboží v polských supermarketech. Tento nápad vzešel z konference Organic Marketing Forum, která se konala ve Varšavě v květnu 2006. Pod tímto jednotným logem nabízí zatím 8 výrobců na 60 sušených produktů.
Maloobchodní koncern Carrefour se rozhodl, že bude v Polsku nabízet biopotraviny. Předběžná smlouva byla podepsána 28. února mezi zástupci firmy Carrefour a sdružením výrobců „Polska Ekologia". Bio-produkty se budou napřed nabízet v největších polským městech. Jako první budou moci poznat chuť potravin bez chemie obyvatelé Varšavy, Krakova, Gdaňsku a Vratislavi. V budoucnu hodlá koncern nabízet bio sortiment v celém Polsku.
Budou-li i ostatní obchodní řetězce následovat příkladu firmy Carrefour, znamenalo by to velkou šanci pro rychlý rozvoj trhu s bioprodukty v Polsku. Silné náznaky tímto směrem již existují. Podle novin Rzeczpospolita by měl ještě v tomto roce i řetězec Tesco začít nabízet více biopotravin. Brzo by také mělo dojít k otevření prvních obchodů řetězce biosupermarketů "Bio Planet".
Firma „Organic Farma Zdrowia", která provozuje zatím devět bioprodejen, hodlá v tomto roce otevřít dalších šest. Řetězec Alma ročně zdvojnásobuje svůj prodej biopotravin. Velký zájem o zdravou výživu lze pozorovat především ve velkých městech, ve kterých je stále více zákazníků ochotno vydávat více peněz za zdravou výživu.
Pondělí, 7. květen 2007