Téma měsíce únor 2009: Biotextil

Biobavlna_1.jpg Poptávka po textilních výrobcích z ekologicky pěstovaných vláken rychle roste. Velké oděvní řetězce jako H&M a C&A se přizpůsobují přáním svých zákazníků a nabízí oděvy vyráběné z kontrolované bio nebo fair trade bavlny a dalších materiálů.  

Zájem o ekologickou módu roste

C&A plánuje navýšit množství oděvů z biobavlny desetinásobně. Společnost momentálně prodala vloni 12,5 milionu oděvů z biotextílií ve svých prodejnách v 16 evropských státech a je jednou z nejdůležitějších nákupčích bio vláken na světě.

MarksSpencer_biotricko.jpgKošile z biobavlny v pražské prodejně Marks & Spencer

Cílem společnosti H & M's pro rok 2009 je navýšení množství použité biobavlny z 3 000 na 4 500 tun.

V současnosti je možné nakoupit oděvy z biobavlny v mnoha obchodních řetězcích jako je H&M, Marks&Spencer, C&A a dokonce i v menší řetězcích jako je například NKD v Německu.

Nová prodejna v Mnichově je praktickou ukázkou toho, jak se sektor s biooděvy rozvíjí ve specializované odvětví. Brigitte von Puttkamer vede v Mnichově jeden z deseti obchodů v zemi zaměřený na přírodní textilie. Obchod na ploše 40 m2 byl otevřen v dubnu 2008 v rezidenční části glockenbachské trendové čtvrti. Brigitta prodává oblečení, doplňky a obuv pro ženy a děti. Dodávky oděvů přichází od malých výrobců v Německu, USA a Číně. Jméno obchodu, které visí na růžovém vývěsním štítě nad vchodem, je "Glore", což má reprezentovat globální odpovědnost (z anglického "global responsibility"). Před necelými dvěma lety otevřel Bernd Hausmann v Norimberku další obchod Glore. Oba obchody spolupracují navzájem, přestože jsou finančně oddělené.

„Úmyslně se vyhýbáme nálepce ‘eko-styl‘, chceme moderní a trendy image", vysvětluje Brigitte von Puttkamer svou prodejní strategii. „Chci oslovit i lidi, kteří ještě ‘neobjevili' bio", pokračuje dál. V nabídce má okolo 500 výrobků z biosurovin vyrobených za podmínek spravedlivého obchodu nebo z recyklovaných materiálů.

Šest měsíců po otevření obchodu má osmdesát stálých zákazníků. Propagace sestává z článků v novinách, časopisech a v e-mailovém zpravodaji, který rozesílá 350 abonentům. Kromě toho spoléhá na šeptandu mezi klienty.

Mezi značky, které nabízí pro děti, patří berlínský zpracovatel plsti Hut up, dále Veja sneakers z Paříže, jež tvoří z přírodního kaučuku, biobavlny a zeleninou vydělávané kůže vyráběné v Brazílii, obuv Terra Plana (také z ekologicky vydělávané kůže), dětská móda od Imps & Elfs a oblečení a tašky Luxusbaba z recyklovaných materiálů, které dodává Weißer Rabe. Nizozemský výrobce Kuyichi zase připravuje módu pro mladé a džíny. V nabídce jsou i další značky a majitelka obchodu Brigitte von Puttkamer je vždy ochotná podělit se o detaily těch módních oděvů, které jsou právě v oblibě.

Zdroj: Bio-mark.info, Kai Kreuzer; Greenplanet

Mezinárodní konference o obchodu s biobavlnou

Více než 188 účastníků z 27 zemí, od výrobců po maloobchodníky, přijelo do Portugalska, aby se zúčastnili šesté světové obchodní konference Organic Exchange, která se uskutečnila v Portu mezi 14. a 17. říjnem 2008. Program konference zahrnoval návštěvu textilní továrny skupiny Teviz ve městě Guimarães - jednoho z prvních textilních výrobců na světě s certifikací Global Organic Textile Standard.

Biobavlna_1.jpgK hlavním tématům konference patřila transparentnost v dodavatelském řetězci, certifikace podle nových standardů, lepší kooperace mezi výrobci a obchodníky, role, kterou hraje biobavlna v postojích zúčastněných společností ke změnám klimatu, emisím CO2, spotřebě vody a populačnímu růstu.

Příze z biobavlny vyráběná společností Teviz

LaRhea Pepper, generální ředitelka Organic Exchange, řekla: „Na konferenci si účastníci vyměňovali názory a zakládali obchodní partnerství, která budou v příštích letech formovat textilní průmysl." Dodala také, že se v současnosti mnohem rychleji přibližují cíli trvalé udržitelnosti.

Organic_Exchange_logo.jpgOrganic Exchange je mezinárodní organizace se sídlem v USA. Jejím posláním je propagace ekologického textilního průmyslu. V souvislosti s konferencí vydala Organic Exchange výroční zprávu zaměřenou na biobavlnu „Organic Cotton Farm and Fiber Report 2008", která mimo jiné ukazuje, že v roce 2007/08 vzrostlo množství vypěstované biobavlny ve 22 zemích světa na 145 872 tun v porovnání s 57 932 tunami o rok dříve (nárůst o 152 %). Desítku největší producentů biobavlny tvoří Indie, Sýrie, Turecko, Čína, Tanzanie, USA, Uganda, Peru, Egypt a Burkina Faso, přičemž Indie přebírá po dlouhých letech vedoucí pozici Turecka. Jen ve Spojených státech vzrostla v roce 2008 plocha s biobavlníkem o 9 % na 3 800 hektarů, a USA představuje přibližně 2,1 % světové produkce.

Tento růst je stimulován stoupající poptávkou malých i velkých obchodníků po ekologicky vyráběné bavlně. Organic Exchange odhaduje, že v roce 2008/09 naroste produkce biobavlny o 54 %. Přes ekonomické zpomalení se v roce 2008 očekává další růst tohoto odvětví díky tomu, že zájem spotřebitelů o „zelené" produkty neklesá.

Organizace Organic Exchange byla založena v roce 2002 k celosvětové propagaci ekologické bavlny. V úzké spolupráci se zemědělci, značkovými výrobci, maloobchodníky a jejich obchodními partnery, řídí podpůrné programy pro rozvoj pěstování biobavlny. V prosinci roku 2008 uspořádala Organic Exchange školení v Dánsku a dalším roce bude pořádat regionální akce a schůzky pro výrobce a zpracovatele v Indii (únor 2009), Německu (březen), Peru (duben), Egyptě (květen), Nizozemsku (červen), Velké Británii (září) a Švédsku (prosinec).

Zdroj: Organic Exchange

Proč kupovat ekologické oblečení?

Pro odpověď na tuto otázku si Bio Obchod zašel za panem Davidem Festem, spolumajitelem e-shopu Ecovoice, který nabízí poměrně širokou škálu oděvů a oděvních doplňků z ekologických vláken.

Proč bychom si tedy měli kupovat ekologické oblečení?
Důvodů je hned několik. Člověku, který si kupuje ekologické oblečení, záleží na vlastním zdraví. Nechce na sobě nosit umělé materiály, či materiály, při jejichž výrobě se používají chemikálie, což je důležité zejména pro alergiky. Ekologické oblečení má mnoho přívlastku - vzdušné, velmi dobře odvádí/saje pot, nealergizující.
Ekologicky pěstované a vyráběné materiály minimálně zatěžují okolní prostředí. Například 25 % celkové spotřeby pesticidů připadá právě na produkci konvenční bavlny. Produkce konopí dokonce kvalitu půdy zlepšuje.
Lidé, kupující eko oblečení, se zajímají o jeho původ, v jaké zemi bylo vyrobeno, kdo je vyrobil a v jakých podmínkách. V neposlední řadě chtějí lidé dobře vypadat. Například firma Indigenous Designs uvádí aktuální módní kolekce dvakrát do roka a jejich oblečení z biobavlny patří v současné době mezi nejoblíbenější ekomódu v USA.

O které druhy oblečení je největší zájem?
V současné době pravděpodobně o výrobky z konopí a sportovní trička, ponožky z bambusu, narůstá však počet zákazníků, převážně žen, kteří kupují výrobky z biobavlny od Indigenous Designs. Velký zájem je také o dětské a kojenecké oblečení od Under the Nile.

Jak velký je zájem Čechů o bio oblečení, které nabízíte? Máte více odbytu u žen nebo u mužů?
Zájem o bio oblečení stále vzrůstá přibližně od loňského roku, kdy se bio oblečení začalo v Česku prodávat. Souvisí s velkým zájmem o zdravý životní styl, biopotraviny, ale také o fair trade - odkud zboží pochází, kdo je vyrobil a za jakých podmínek.
Větší odbyt je u ženského oblečení, ale například sportovní bambusová trička a ponožky od BAM Bamboo Clothing kupují hlavně muži. Samozřejmě se dobře prodává i dětské oblečení. Převaha žen souvisí určitě s větším zájmem o zdravý životní styl, ale také s jejich větším zájmem o módu.

Díky za rozhovor.

Za Bio Obchod se ptal Tom Václavík

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
39             1
40 2 3 4 5 6 7 8
41 9 10 11 12 13 14 15
42 16 17 18 19 20 21 22
43 23 24 25 26 27 28 29
44 30 31          
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,