Skupina LOHAS spotřebitelů nabízí velký potenciál

Co se skrývá za tajemnou zkratkou LOHAS? Lifestyles of Health and Sustainability (Životní styly pro zdraví a udržitelnost) je tržní segment zákazníků s celkovým ročním objemem okolo 300 miliard dolarů jen v USA. Trh LOHAS zahrnuje zboží a služby zaměřené na zdraví, životní prostředí, sociální spravedlnost, osobní rozvoj a udržitelný život.  

LOHAS je demograficky specifický segment trhu vztažený k dlouhodobě udržitelné existenci a „zeleným“ iniciativám a je tvořený především vyšší a dobře vzdělanou částí společnosti.

Tento tržní segment zahrnuje poměrně velkou skupinu spotřebitelů. Přibližně 19 procent dospělých v USA, což je 41 milionů osob, jsou v současnosti považovány za LOHAS spotřebitele. LOHAS trh je nejen velký svým finančním objemem, ale především tím, že zahrnuje skupiny spotřebitelů s nejvyššími příjmy a výdaji. Podle pilotní studie Prof. Dr. Schulze z Univerzity v Hohenheimu lze v Německu odhadovat velikost trhu na pět milionů domácností. Podle profesora Schulze je roční tržní potenciál této skupiny nejméně 200 miliard eur ročně – ale může klidně být 300 až 400 miliard eur (750 mld. až 1 bilion Kč). Většina autorů se shoduje na tom, že tento „zelený“ tržní segment představuje 10 až 30 procent dospělé populace Německa.  


V České republice nebyl dosud proveden v tomto smyslu žádný průzkum, ale pokud bychom vzali za příklad situaci v Německu, pak můžeme velikost trhu LOHAS v České republice odhadnout na 5 až 10 procenta dospělé populace, tedy 1,5 až 3 miliony osob. To je přibližně stejné množství lidí, které pravidelně nakupuje biopotraviny. Kromě biopotravin však tito zákazníci nakupují další „zelené“ výrobky a služby: 

  •  vozidla na alternativní pohon
  •  ekologické domy
  •  energeticky úspornou elektroniku;
  •  sociálně odpovědné formy investování;
  • bio a přírodní produkty osobní péče;
  •  přírodní produkty pro domácnost (papírové zboží a ekologické čistící prostředky);
  •  doplňkovou, alternativní a preventivní medicínu (přírodně léčebnou, čínskou medicínu atd.);
  •  produkty Fair Trade;
  •  ekologickou dopravy z pohledu úspor energie a snižování emisí; 
  •  obnovitelné zdroje energie
  • literaturu a produkty z oblasti jógy, mysl/tělo/duše/, holistické zdraví, generace nového věku apod.

LOHAS spotřebitelé představují budoucnost pro všechny podnikatele, zaměřené na trvale udržitelné produkty a služby. Jsou to progresivní spotřebitelé, tvůrci názorů a lídři v oblastech sociálních, ekologických a ekonomických změn. Jejich tržní potenciál zůstává prakticky nevyužitý.


 

"LOHAS je pravděpodobně největším trhem, o kterém jste dosud neslyšeli, a zahrnuje výrobky a služby jako například biopotraviny, energeticky úsporné spotřebiče, solární panely, alternativní medecínu, oblečení na jogu a ekoturistiku."  

New York Times, 20. července 2003


Fenomén LOHAS zasahuje do širokého spektra výrobních odvětví, aktivit podniků a produktů či služeb, které jsou navrhovány s cílem nepoškozovat životní prostředí, být trvale udržitelné, společensky zodpovědné a/nebo zdravější – jak pro jejich spotřebitele, tak pro naši planetu. LOHAS spotřebitelé si těchto hodnot váží a svoje nákupní rozhodování jim přizpůsobují. Jako skupina jsou považováni za ukazatele nastupujících trendů ve zbytku společnosti.

Jedním z nejůspěšnějších výrobků zacílených na LOHAS zákazníky je hybridní automobil Toyota Prius, slavící fenomenální úspěch po celém světě.

Fenomén LOHAS je v současnosti poháněn dvěma silami. Jednou silou je praxe nazývaná „odpovědný kapitalismus“ podniků, ve kterých vlastníci a manažeři respektují a aplikují zásady LOHAS. Druhá síla je zastoupena vlastními LOHAS konzumenty, někdy také nazývanými jako „lohasiané“, zajímající se o výrobky z široké škály oblastí a podoblastí, zahrnující ekologické stavby, sociálně odpovědné investování, alternativní zdravotní péči, ekologické oblečení a biopotraviny, produkty pro jógu a fitness a ekoturistiku. Středem jejich zájmu je především osobní (vnitřní) rozvoj a vnímaná etika spotřeby.

Americký sociolog Paul H. Ray a psycholožka Ruth Anderson provedli ve své studii rozsáhlý průzkum týkající se významu životního stylu v USA v posledních 20 letech. Výsledky průzkumu podle nich ukazují, že v USA dnes vedle sebe existují tři subkultury. Každá z nich je jakýmsi samostatným světem a každá má jiný názor na vnímání světa. Jedná se z hlediska sociologického o tradicionalisty, modernisty a kulturně kreativní. Posledně jmenovaná skupina má z hlediska LOHAS zásadní význam.

 

„Kulturně kreativní“ (Cultural Creatives) spotřebitelé se zaměřují na poptávku po produktech vysoké kvality, které jsou zároveň etické. Jde o spotřebitele, kteří jsou ve svém výběru při nákupu kreativní, zodpovědní k vlastnímu svědomí, orientovaní na zdraví a požitek. Jejich množství v USA se odhaduje okolo 50 milionů lidí. Jen pro srovnání, dospělá populace v USA ve věku přes 15 let činí 219 milionů. Paul Ray definuje životní styl kulturně kreativních následujícím způsobem. Kulturně kreativní spotřebitelé jsou intenzivní čtenáři a kupují více knih než průměrný Američan. Dívají se méně na televizi, ale sledují pečlivě kvalitu vysílaných zpráv, odmítají reklamu a dětské vysílání. Kulturně kreativní se prosazují v kultuře a umění odlišně a to jak jako profesionálové, tak amatéři. V úsilí o autenticitu odmítají špatnou kvalitu stejně jako iluzi o značce. Kulturně kreativní nenakupují na základě náhlého impulsu, ale informují se v různých testech a jsou prakticky jedinými kupujícími, kteří pečlivě čtou etikety na produktech. Nevyžadují inovace za každou cenu, ale jsou nakloněni některým technickým zlepšením a vědeckým produktům, např. solární energii. Výživa pro ně hraje významnou roli. Kupují většinou biopotraviny, jsou zaměřeni na zdravou výživu. Je pro ně důležitý odpovídající domov, ale odmítají vnější symboly statutu. Pořizují si domy, které potřebují renovaci a přitahují je tradiční městské čtvrti s velkým množstvím zeleně, tyto považují za ideální.

 

Podle Natural Marketing Institut se i přes ekonomický propad a s tím související částečné odsunutí ekologických, zdravotních a sociálních otázek do pozadí, prodej většiny výrobků a služeb pro LOHAS nezastaví. Jak uvádí: „Emoce spotřebitelů se výrazně posunuly od strachu a úzkosti k důvěře v lepší budoucnost“. V době krize používá celá řada podniků i státních institucí jako konkurenční výhodu právě přihlášení se k sociální odpovědnosti a k myšlence LOHAS.

Sun_chips_1.jpgPříkladem může být společnost Sun Chips, která umístila na střechu výrobní budovy sluneční kolektory. Její reklamní slogan dnes stojí na tvrzení, že „brambůrky Sun Chips jsou vyráběny za pomoci slunce“.

Procter and Gamble zahájil v roce 2008 novou kampaň společenské odpovědnosti v jejímž rámci daroval chudým komunitám v Africe stejný počet výrobků jaké prodal.

Také společnost IKEA oznámila ve čtvrtém čtvrtletí svůj plán i v dalších letech pokračovat ve zpracování minimálně 30 procent dřeva z FSC certifikovaných zdrojů.

Jedním z dalších příkladů jak prosazovat udržitelnost a LOHAS styl v oděvním a obuvním průmyslu je firma Nike, která se v souvislosti s designem svých produktů zamyslela nad vztahem k ekologii a jako jeden ze svých dlouhodobých cílů si vytkla sociální a trvale udržitelnou odpovědnost zejména snižováním emisí a odpadu při výrobě, balení, prodeji a likvidaci svých produktů.

 

nike.jpg

Společnost Nike pohání své továrny energií z obnovitelných zdrojů.

Peter Hecheltjen, profesor národního hospodářství na Univerzitě Trier se domnívá, že firmy budou dlouhodobě vystaveny tlaku, aby změnily své výrobní postupy a svoji nabídku. Stane se tak v důsledku předání svých představ a vzorců spotřebitelského chování současných lohasianů svým dětem a vnukům, kteří pak budou ve větším rozsahu požadovat LOHAS produkty a služby. Tato poptávka pak logicky povzbudí reakci na straně nabídky. Jedná se o jednoduchý národohospodářský proces.

 

eco_homes.jpgZ fenoménu LOHAS vyplývající příležitosti jsou nedozírné. Od identifikace této rostoucí spotřebitelské skupiny, až po vývoj nových produktů, služeb, programů, marketingových kanálů a podnikatelských projektů, které budou v souladu s těmito sílícími spotřebitelskými trendy.

Porozumění trhu LOHAS a identifikace cílových skupin pomůže firmám chápat vazby mezi hodnotami konzumentů a jejich nákupními zvyklostmi - hodnotami, jež nákupy těchto spotřebitelů posouvají nad rámec vlastní spotřeby. Pochopení těchto hodnot umožní firmám komunikovat se svými zákazníky mnohem smysluplněji a vytvářet s nimi dlouhodobé vztahy.

BioSummit09_logo.jpgTématu LOHAS bude také věnován nadcházející 3.ročník konference Bio Summit, který se uskuteční 8. dubna 2010 opět v Kongresovém centru U Hájků v Praze. Bude se tak zabývat nejen marketingem bioproduktů a lokálním či regionálním nákupem z důvěryhodných zdrojů, ale i širšími otázkami etiky v podnikání, sociální a ekologickou odpovědností a férovou spoluprací s dodavateli.

 

Autoři:

Petra Šánová, Miroslava Navrátilová, Tom Václavík

Částečně psáno pro Moderní obchod, leden 2010

 

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Ve kterém maloobchodním řetězci nejčastěji nakupujete biopotraviny?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
26           1 2
27 3 4 5 6 7 8 9
28 10 11 12 13 14 15 16
29 17 18 19 20 21 22 23
30 24 25 26 27 28 29 30
31 31            
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,