Také česká obchodní centra zelenají

Biotop_mlecne_vyrobky.jpg Příjemné a zdravé prostředí, zeleň, přirozené osvětlení, kvalita vzduchu a dostatečná nabídka certifikovaných, bio či vysloveně farmářských potravin.   

To jsou podle analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ stále častější projevy dnes již samozřejmého zájmu společnosti o životní prostředí a poptávky po kvalitních a zdravých potravinách a dalších výrobcích. Z pohledu nájemců je stále vyšší zájem developerů a vlastníků o environmentální technologie rovněž dobrou zprávou: za kvalitnější prostředí neplatí vyšší nájem a dokonce úspory vedou k nižším provozním poplatkům.

Obchodní centra, ale stále častěji i hypermarkety a retail parky, „zelenají“ po stránce technologií a vzhledu, ale rovněž co do skladby nájemců.  Stále častěji lze v regálech najít sortiment s přídomkem „bio“, „domácí“ nebo „farmářský“. „Český retail zareagoval na trend šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí. Je to vidět na fasádách, uvnitř center i v nabídce produktů. Mnohé ze sortimentu z oblasti módy, drogerie nebo potravin bylo ještě před dvěma třemi lety vnímáno jako ´alternativní´. Nyní je již standardní součástí nabídky prodejen,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v DTZ. Výmluvným dokladem je podle ní rozšiřování maloformátových prodejen specializovaných na sýry, biopotraviny, lahůdky a další sortiment, často související se zdravou výživou a ekologií obecně. I do nadnárodních řetězců se tak dostává lokální aspekt, který byl dosud doménou hlavně tuzemských maloobchodních operátorů.

Místní výrobci a producenti se pak v rámci obchodních center a hyper- a supermarketů neprezentují jen v rámci ploch klíčových nájemců, ale provozují i své vlastní obchody nebo občerstvení zejména v pasážích v blízkosti supermarketu. I v rámci velkých řetězců, jako je Tesco, například segment masa a uzenin provozuje lokální dodavatel. To samé je možné u jiných operátorů v některých městech vidět například u pečiva nebo zeleniny. Pozadu nezůstává ani segment módy. Módní řetězce se zaměřují na používání přírodních materiálů např. biobavlnu nebo jiné ekologické materiály k výrobě oděvů a vytváří tak celé módní řady jako např. H&M (řada Conscious – Sustainable Style) nebo C&A.

Za „zelenáním“ tuzemského maloobchodu podle DTZ stojí zjevná snaha podstatné části zákazníků chovat se odpovědně k životnímu prostředí a zároveň pro sebe vybírat kvalitní a zdravé výrobky. Se šetrnými materiály, konstrukcemi a technologiemi pak souvisí přísnější legislativa, podle níž bude do roku 2018, potažmo 2020, nutné stavět budovy s téměř nulovou spotřebou energie. To je vyjádřeno mj. stále častější certifikací tzv. zelených budov, která se prosazuje i na českém maloobchodním trhu.

tesco_hradec445.jpgVýlučný je pak příklad hypermarketu Tesco v Jaroměři, otevřený v roce 2011. Jde o dřevostavbu vytápěnou na bázi řepkového oleje, v kombinaci se solárními panely na střeše, důmyslným řešením odpadové a srážkové vody a podporou elektromobilů. Stavba zapadá do filosofie celého řetězce Tesco Stores, který se zavázal snížit svou uhlíkovou stopu o 50 % do roku 2020 a stát se první společností s nulovou stopou do roku 2050. 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48             1
49 2 3 4 5 6 7 8
50 9 10 11 12 13 14 15
51 16 17 18 19 20 21 22
52 23 24 25 26 27 28 29
1 30 31          
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,