Svět: růst trhu s biopotravinami se zpomaluje - vznikají strategie BIO Plus

V posledních letech se světová spotřeba biopotravin zvyšovala každoročně o 5 miliard dolarů a v roce 2008 přesáhla 50 miliard (přes 1 bilion Kč). Ovšem kvůli celosvětové ekonomické krizi se letos poprvé pravděpodobně dočkáme toho, že se růst spotřeby zvýší jen v jednotkách procent.  

Požadavky biospotřebitelů se mění

Prodeje biopotravin jsou ovlivněny nižšími spotřebitelskými výdaji a snižujícími se investicemi do oboru. Nejvíce postižen je trh Velké Británie, kde vloni spotřeba biopotravin vzrostla jen o 2 %.

Organic Monitor, přední poradenská firma v oblasti marketingu biopotravin, nachází další faktor, ovlivňující růst trhu, a sice zvyšující se sofistikovanost spotřebitelů. Spotřebitelé dnes od biopotravin vyžadují více; stále více je zajímá etický zdroj surovin, dohledatelnost původu, uhlíková stopa, trvalá udržitelnost a společenská odpovědnost firem.

Z toho vyplývá, že ekologicky produkované potraviny splňují očekávání veřejnosti jen zčásti. Nejdynamičtější firmy v oboru biopotravin si tyto změny spotřebitelského chování uvědomují a přijímají strategie „Bio Plus". Tyto společnosti jdou nad rámec ekologické certifikace a začínají používat vysoce etické, ekologické a trvale udržitelné podnikatelské postupy. Vyráběné biopotraviny pak zákazníkům komunikují prostřednictvím těchto hodnot.

S udržitelností nejdál dojdeš

cokolada_Green_and_Blacks.jpgNěkteré významné bioznačky ve Velké Británii komunikují svoji identitu na těchto „nebio" vlastnostech. Například Green & Black's, nejznámější značka biočokolád, se stala známou částečně díky tomu, že ji veřejnost chápe jako etickou značku. Biočokoláda je vyráběna z certifikovaného biokakaa, které je nakupováno v rozvojových zemích prostřednictvím systému fair trade. Etické nakupování je klíčovou strategií pro mnoho výrobců biopotravin. Mnozí, včetně společností SunOpta nebo Rapunzel, investovali v rozvojových zemích v Latinské Americe a Asii. Někteří šli ještě dále a investovali ve válkou postižených oblastech jako je Sri Lanka nebo Palestina.

Společnost Canaan Fair Trade byla založena podobnou sociální investicí. Palestinská společnost slaví velký úspěch v oblasti, která je po desetiletí ohrožována válečným konfliktem. Letos se stala první společností na světě, která představila olivový bioolej certifikovaný Fair Trade. Kromě pravidelných spotřebitelů biopotravin jejich výrobky oslovují také zákazníky, kteří chtějí pomáhat zlepšovat život Palestinců.

Posláním společnosti AgroFair, významného dodavatele bio a fair trade čerstvých potravin v Evropě, je právě etické investování. Společnost založila několik podniků s cílem pomoci drobným, opomíjeným producentům v Africe a Latinské Americe. Za svoji činnost byla společnost AgroFair odměněna před několika lety Holandskou cenou za společenskou odpovědnost firem.

nature_and_more.jpgŘada dalších výrobců biopotravin posiluje svoji ekologickou hodnověrnost tím, že kompenzuje své uhlíkové emise. Nizozemská společnost Eosta, významný evropský obchodník s bio ovocem a zeleninou, byla první, která v Evropě nabídla uhlíkově neutrální ovoce a zeleninu. Produkty jsou nabízeny na trh prostřednictvím konceptu s názvem Nature & More, který umožňuje zákazníkům zpětně vyhledat producenty a farmy, odkud nakoupené zboží pochází. Koncept také umožňuje měřit uhlíkovou stopu každého produktu.

Britský výrobce a maloobchodník s biokosmetikou Neal's Yard Remedies je prvním maloobchodníkem, jehož podnikání je uhlíkově neutrální.

Claus_Hipp.jpgPro řadu firem se stává důležitým centrem pozornosti trvale udržitelné podnikání. Příkladem může být společnost Hipp, největší výrobce biopotravin na světě. Hipp je pionýrem v mnoha trvale udržitelných iniciativách: používá obnovitelné zdroje energie, recykluje 97 % svých odpadů a snižuje emise uhlíku. Jeho snaha byla oceněna ziskem United Nations Millenium Business Award.

Švýcarský řetězec supermarketů Co-op zareagoval na poptávku svých zákazníků po místně pěstovaných potravinách vytvořením vlastní značky. Výrobky Pro Montagna reprezentují sortiment ze švýcarských Alp, mnohé z nichž jsou v biokvalitě.

Konference Sustainable Foods Summit ukáže inspiraci

Společnosti působící na trhu s biopotravinami stojí letos před mnoha výzvami. Finanční krize doprovázená změnou spotřebitelského chování má vliv na prodeje. Organic Monitor doporučuje společnostem, aby těmto výzvám čelili přijetím strategií „Bio Plus".
Společnosti by měli uvažovat o strategiích přesahujících pouhou ekologickou certifikaci, jako je například nákup surovin ze systému fair trade nebo obdobných etických zdrojů, nákup uhlíkových kreditů, systémy dohledatelnosti výrobku až ke zdroji, propagace opatření na podporu biodiverzity a další. Přijetím takovýchto strategií si společnosti zajistí pozitivní růst nejen v roce 2009.

Případové studie společností, které úspěšně zavedli takové strategie, budou představeny na konferenci Sustainable Foods Summit, od 25 do 27. června 2009 v hotelu Okura v Amsterdamu.

Zdroj: tisková zpráva Organic Monitor

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18     1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,