Splaskne bublina biopotravin?

Kvalitativní studie společnosti INCOMA Research, člena GfK Group, zaměřená na změny v nákupním chování českých zákazníků, kteří nakupují biopotraviny, přírodní kontrolovanou kosmetiku, eko drogerii, bio oblečení a výrobky fair trade , popírá vnímání bio výrobků jako jakési další tržní bubliny. Naopak, potvrdila platnost argumentů podporujících důvěru a perspektivnost v tomto odvětví.  

Jak potvrzují průběžné výsledky z jiné studie popisující nákupní chování v současném období ekonomické recese, zhruba ¾ obyvatel ČR již šetří na výdajích, většina z nich zatím preventivně. (Zbytek utrácí, jako předtím.) Jednou z položek rozpočtu, která bývá redukována domácnostmi nejdříve, představuje jídlo. Ceny biopotravin se navíc pohybují ve vyšší hladině, než ty běžné. To jsou bezesporu důvody, proč výrobci, dodavatelé a obchodníci v oblasti BIO zpozorněli. Studie ukázala, že od nákupu biopotravin apod. většina zákazníků z cílové skupiny nehodlá ustoupit v rámci preventivního šetření, k tomu by je mohla donutit jedině ztráta příjmů.

Výhodou kvalitativní studie je možnost zjistit do hloubky důvody zkoumaných jevů, a tak nyní můžeme říci, že hlavním důvodem preference bio výrobků je silná vazba mezi jejich vnímanou hodnotou (kvalita, nutriční hodnota, přísné požadavky na čistotu reprezentovanou zákazem umělých chemických prostředků při výrobě a zpracování) a lidským zdravím. Zdraví představuje pro cílovou skupinu významnou osobní hodnotu, k tomu ovšem přistupuje aktivní vztah k ochraně zdraví, včetně vyhledávání informací o výživě a celkový životní styl - to všechno je podstatné. Osobní postoje, vytvořené na těchto základech představují silnou motivaci samy o sobě.

Pro jistou část zákazníků je důležité být v souladu s trendem a je zjevné, že v oblasti bio takový trend pomáhá, protože s bio výrobky se tak seznamují i lidé, kteří přímo nerezonují s rebelující ideologií, která kdysi stála u formování alternativního životního stylu, reprezentovaného mj. způsobem výživy. Někteří z nich totiž objevují „původní" chuti potravin vyráběných tradičními postupy, označují je za lahodné a tím prolamují bariéru založenou na mýtu, že zdravé rovná se přinejmenším málo chutné. Chuť jako podstatný smyslový vjem u biopotravin a podobně užitné vlastnosti u ostatních bio výrobků představují druhý nejsilnější motiv při jejich nákupu. Pokud nám něco chutná, není těžké si na to zvyknout, ať už jsme se s tím seznámili jakkoli.

Pozitivní smyslové pocity se spojují s pocitem uspokojení z péče o vlastní zdraví (případně o zdraví dětí a rodiny vůbec), což dohromady tvoří základ motivační struktury pro nákup biopotravin a dalších bio výrobků. Proto cílová skupina kupuje tyto relativně dražší výrobky i v době, kdy celkově šetří.

Na výše uvedené motivy navazuje uspokojení z osobního podílu na šetrném přístupu k životnímu prostředí, protože ekologické zemědělství se prezentuje jako bez využívání herbicidů, pesticidů, umělých hnojiv apod. Někteří lidé také preferují výrobky místního původu, protože je spojují s menší mírou znečištění z dopravy. A zejména mladší lidé demonstrují svůj přístup nákupem některých výrobků s označením fair trade. Tuto trojici důvodů můžeme považovat za méně důležitou z hlediska většiny, pro jednotlivce však může znamenat i silný osobní motiv. V souhrnu to všechno představuje důvody, o které se opírá pozitivní prognóza trhu s bio výrobky.

Kvalitativní studie BIO VÝROBKY V ROCE 2010 se dále zabývá charakteristikou cílové skupiny, odstraňováním bariér vůči nákupu bio výrobků a pojednává také o způsobu prodeje, vystavení, komunikaci a cenových představách cílové skupiny.

V případě zájmu o další informace o projektu  „BIO VÝROBKY V ROCE 2010"  kontaktujte

Jiřího Hlaváčka, tel. 251 117 534, e-mail: hlavacek@incoma_cz (skala@incoma_cz)

nebo Pavla Cabala, tel. 251 117 549, e-mail: cabal@incoma_cz

Zdroj: Tisková informace společnosti INCOMA Research, člen GfK Group

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18     1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,