Souhrn výsledků studií o biopotravinách
S rostoucí popularitou biopotravin se vědci snaží najít rozdíly ve zdravotních výhodách biopotravin a konvenčních potravin.
Například ve zprávě zveřejněné v březnu 2008 cituje americká organizace Organic Center výsledky studií, které dokazují, že biopotraviny jsou o 25 % nutričně bohatší než konvenční potraviny. Minulý týden ovšem zveřejnil emeritní profesor Joseph Rosen z Rutgers University v USA zprávu, která tyto závěry vyvrací.
Posudek vypracovaný British Nutrition Foundation (BNF) vloni v červnu konstatuje, že dostupné soubory vědeckých studií zatím nepodporují názor, že by biopotraviny byly nutričně bohatší než konvenční potraviny.
„Ekologické zemědělství představuje udržitelný způsob zemědělství, které nepoužívá umělá hnojiva a pesticidy a využívá střídání plodin a příkladnou starost o hospodářská zvířata jako nástrojů na kontrolu škůdců, plevelů a nemocí," napsala Claire Williamson z BNF. „Z pohledu výživy není v tuto chvíli dostatek důkazů k tomu, abychom doporučily biopotraviny na úkor konvenčně vyráběných potravin."
S tímto závěrem nesouhlasí Amarjit Sahota, ředitel britské agentury Organic Monitor, který řekl „Za posledních několik let se objevuje stále více vědeckých studií, které ukazují, že biopotraviny obsahují více vitamínů a výživných látek než běžné potraviny. A výzkumů podporujících tyto závěry se objevuje mnohem více, než studií s opačnými výsledky."
V otázce vztahu ekologického zemědělství a životního prostředí se například britská vláda shodla, že „ekologické zemědělství je o 26 % méně energeticky náročné než konvenční".
Zuzana Škvařilová, BSc, vedoucí Odborné skupiny pro environmentální vlivy výživy při České společnosti pro výživu a vegetariánství, vypracovala přehled studií o rozdílech mezi biopotravinami a konvenčními potravinami. Z uvedeného přehledu vyplývá, že produkty biozemědělství mají mnohem vyšší nutriční úroveň, než produkty z konvenčního zemědělství. Biopotraviny mají:
- až dvojnásobný obsah některých pro zdraví důležitých minerálních látek (Například: až o 60 % více zinku, až o skoro 140 % více hořčíku, až o 68 % více vápníku.),
- až o 50 % vyšší obsah ochranných látek, především antioxidantů, (Například: vyšší obsah vlákniny, až o 38 % více vitamínu C, až o 46 % více vitamínu E.),
- nižší obsah těžkých kovů.
Přehled výsledků studií o biopotravinách
1. EU - VB
Studie ukázala, že čerstvé bio brambory, bio pšenice a bio kukuřice měly, ve srovnání s konvenčně vypěstovanými, v průměru:
- zhruba dvakrát tolik minerálů,
- nižší hladinu těžkých kovů: merkuria, hliníku, olova a kadmia.
- Dále pak bio pšenice a bio brambory měly:
- nižší obsah bílkovin, které ale byly vyšší kvality (protože měly vyšší obsah esenciálních aminokyselin a méně volných aminokyselin),
- vyšší obsah vlákniny,
- vyšší obsah sušiny.
Smith, B. L. (1993) Organic foods vs. supermarket foods: Element levels. Journal of Applied Nutrition. 45, 35-39.
2. Recenze 41 studií (2001):
Recenze ukázala, že biopotraviny mají, ve srovnání s konvenčně vyprodukovanými potravinami, v průměru:
- 29 % více hořčíku,
- 27 % více vitamínu C,
- 21 % více železa,
- 13 % více fosforu,
- 26 % více vápníku,
- 11 % více mědi,
- 42 % více manganu,
- 9 % více draslíku.
Recenze dále ukázala, že špenát, salát, zelí, brambory a mrkev, všechny v bio kvalitě, mají ještě vyšší nutriční hodnoty, než ty předešlé.
Worthington, V. (2001) Nutritional quality of organic versus conventional fruits, vegetables, and grains. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 7 (2); 161-173. Robert A.J. Matthews. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. December 1, 2002, 8(6): 695-696.
3. EU - VB
V současnosti probíhá čtyřletá studie nazvaná Quality Low Input Food (QLIF) study. Předběžné výsledky této studie ukázaly, že bio ovoce a zelenina obsahuje, ve srovnání s konvenčně vypěstovaným ovocem a zeleninou:
- 40 % více antioxidantů,
- více železa,
- více zinku.
EU-funded Quality Low Input Food project indicates significant nutritional benefits from organic food
4. Recenze z roku 2001 (vydaná The Soil Association), jež zahrnovala 4000 studií na biopotraviny ukázala, že biopotraviny, ve srovnání s konvenčně vypěstovanými potravinami, mají vyšší obsah:
- vitamínu C,
- důležitých minerálů,
- stopových prvků.
5. EU - POLSKO
Studie ukázala, že bio rajčata měla, ve srovnání s konvenčně vypěstovanými rajčaty, vyšší obsah:
- vitamínu C,
- β-karotenů,
- flavonoidů.
Hallmann, Ewelina and Rembiałkowska, Ewa (2007) Comparison of the Nutritive Quality of Tomato Fruits from Organic and Conventional Production in Poland. http://orgprints.org/9944/
6. EU - FRANCIE
Studie ukázala, že bio broskve měly, ve srovnání s konvečně vyprodukovanými:
- vyšší obsah polyphenolů,
- vyšší nutriční kvalitu,
- lepší chuť.
Fauriel, J.; Bellon, S.; Plenet, D. and Amiot, M.- J. (2007) On-farm influence of production patterns on total polyphenol content in peach. http://www.orgprints.org/9855/7.
7. EU-Polsko
Studie ukázala, že bio jablečné pyré mělo, ve srovnání s jablečným pyré konvenčně vyprodukovaným:
- vyšší obsah fenolů,
- 36 % vyšší obsah vitamínu C,
- 50 % vyšší obsah flavonoidů,
- 47 % vyšší aktivitu antioxidantů,
- vyšší obsah bio-aktivních látek (z roku 2005).
Rembialkowska, Ewa; Hallmann, Ewelina and Rusaczonek, Anna (2007) Influence of Processing on Bioactive Substances Content and Antioxidant Properties of Apple Purée from Organic and Conventional Production in Poland. http://orgprints.org/9943/
8. USA
Studie ukázala, že bio kiwi mělo, ve srovnání s konvenčně vypěstovanými kiwi, výrazně:
- vyšší obsah vitamínu C,
- vyšší obsah polyphenolů,
- vyšší obsah hlavních minerálů,
- vyšší aktivitu antioxidantů.
Amodio, M.L., Colelli, G., Hasey, J.K., Kader, A. A. (2007) A comparative study of composition and postharvest performance of organically and conventionally grown kiwifruits. Journal of the Science of Food and Agriculture. 87, 1228 - 1236
9. EU - VB
Ellis et al. (2006), Nielsen and Lund-Nielsen (2005) a další.
Výsledky studií ukázaly, že bio mléko mělo v průměru:
- 68 % více omega 3 mastných kyselin,
- vyšší obsah kyseliny linoleové,
- nižší poměr omega 3 ku omega 6 mastným kyselinám,
- vyšší poměr poly-nenasycených mastných kyselin,
- vyšší obsah antioxidantů:
- až o 46 % více vitamínu E,
- až 3krát více β-karotenů,
- luteinu,
- zeaxanthinu.
The nutritional benefits of organic milk - a review of the evidence
Zdroj: www.csvv.cz
Úterý, 5. srpen 2008

























