Rozhovor Bio-info.cz: David Kukla, Sklizeno

David Kula foto_1.jpg Na otázky odpovídá David Kukla, zakladatel sítě prodejen potravin zdravého životního stylu SKlizeno.   

Investicí Petra Borkovce se pro vás otevírají nové možnosti expanze. Jak v oblasti výroby, tak také logistiky a otevírání nových prodejen, ať už vlastních či franšízových. Rozvíjíte maloobchodní síť. V této souvislosti bych se rád zeptal, jak se díváte na šance nezávislých bioprodejen a prodejen kvalitních potravin uspět na trhu?

Pokud myslíte nezávislé ve smyslu samostatně podnikající, kde majitel vlastní a provozuje tu jedinou prodejnu, o kterou se většinou pak i velmi dobře stará, tak věřím, že mohou fungovat a existovat, pokud si najdou svého zákazníka a nabídnou mu kvalitní servis a atraktivní sortiment. Jinak pozorujeme v posledních letech spíše mizení drobných prodejen,  především s  farmářskými potravinami.

Pokud máte na mysli sítě typu SKlizeno nebo My Food, tak samozřejmě nemůžu odpovědět jinak, než že jsem přesvědčený, že místo na trhu budou mít čím dál tím větší. Neustále stoupá počet zákazníků, kteří chtějí kvalitní potraviny. V této chvíli jsem jediný řetězec na českém trhu, který cíleně kombinuje kvalitní a bio sortiment v jedné prodejně.

Jak se současný trh liší od situace, kdy jste otevíral v Brně první prodejnu Sklizeno?

Je zase o kus dál. Začínali jsme, když se především o farmářských potravinách hodně mluvilo, ale moc nebylo, kde je sehnat, obzvlášť nikde nebyla soustředěná a kompletní nabídka. Prošli jsme obdobím, kdy se skloňovaly pořád a teď myslím, že se to stabilizovalo a zájem o farmářské potraviny opadl. My se ale od počátku soustředili hlavně na kvalitní potraviny obecně a biopotraviny se staly pevnou, přirozenou a stále rostoucí součástí naší nabídky a ti, kdo o ně mají zájem, už vědí, kam pro ně jít.

Co se od té doby změnilo?

Trh prošel a neustále prochází vývojem. Farmářské potraviny nebo produkty takto označované  dnes  nabízí všechny nadnárodní řetězce působící na našem trhu. My jsme tu  mezitím vytvořili nový segment nezávislého trhu, etablovali jej a teď už se rozvíjí a konsoliduje.

Co vás nejvíce překvapilo? 

Na začátku mě samozřejmě potěšil zájem zákazníků. První otevřená prodejna našla hodně rychle své zákazníky a na provozní nulu se mnohem rychleji než jsem čekal. Negativní překvapení nám průběžně připravuje asi hlavně stát a jeho neustálé změny legislativy, nesmyslná nařízení, změny  požadavků na označování výrobků a apod. Nekonzistentní požadavky dozorových orgánů, které v každém městě požadují rozdílné věci nám také komplikují práci.  Bere nám to strašně času a naprostá většina z těch nařízení přitom spotřebitelům  nic zásadně pozitivního nepřináší.

Sklizeno již dříve investovalo do vlastní zemědělské produkce. Budete v těchto aktivitách pokračovat? Chcete mít tedy pokrytý celý vertikální dodavatelský řetězec?

Ano, určitě budeme. Spojení s Agrodružstvem Miroslav pokračuje a budeme ho nadále rozvíjet. Už letos by se u nás mohla objevit první špalda, kterou v Miroslavi zaseli pro nás a plány máme velké. Idea je, abychom u některých základních potravin opravdu měli pokrytý celý řetězec, a to především proto, abychom pro zákazníky měli nesezónní zboží neustále dostupné. V mnoha kategoriích zboží  totiž neustále bojujeme s nerovnoměrným zásobováním.

Nedávno jste uvedl, že vloni ve vašich prodejnách výrazně rostl obrat s biopotravinami. Pokračuje růst i letos? O které produkty je největší zájem?

Ano, pokračuje a my nadále zvyšujeme podíl bio potravin v prodejnách. V poslední době nejvýrazněji rostou tzv. superpotraviny v Bio a RAW kvalitě.

Investici chcete používat také na vlastní výrobu. Které výrobkové kategorie chcete hlavně rozvíjet? Proč dáváte přednost vlastní výrobě před nákupem od jiných výrobců?

Primárně chceme rozvíjet masnou výrobu, plánujeme mít také vlastní mléčné výrobky, ale v budoucnu snad dojde i na zemědělské plodiny typu luštěnin nebo obilovin. Jak už jsem zmiňoval, vlastní výroba nám má zajistit především stabilní dodávky potravin v námi žádané kvalitě pro celou síť. Nyní se totiž často potýkáme s tím, že někteří dodavatelé nejsou schopni nám zajistit dodatatečné množství nebo dostatečnou kvalitu produktů a často se tak potýkáme s výpadky v sortimentu.

Myslíte, že vaše bistra mají šanci uspět v konkurenci fast food restaurací? V čem chcete být odlišní?

Bistra, která jsou součástí prodejen, nabízejí obědy, sendviče, saláty, polévky nebo lehké občerstvení spíše jako doplňkový sortiment a v tom ohledu naprostá většina splňuje naše cíle. A co se týká restaurace Food Lovers v Campusu, tak ta myslím už ukázala, že si s fast foodem poradila. Za necelý rok fungování můžu zhodnotit, že se jí daří výborně, je o její nabídku ze strany zákazníků zájem a my se chystáme rozjet v ní díky tomu spoustu dalších novinek.

Ta odlišnost od fast foodu je asi jasná - my nesmažíme polotovary, ale vaříme. Z primárních surovin, jednoduchá, moderní jídla, která jsou plnohodnotný oběd. Přitom se u nás najíte za stejnou dobu jako ve fast foodu, tak proč se krmit smaženými polotovary?

Ve vašich foodie prodejnách nabízíte kvalitní produkty od českých i zahraničních výrobců. O které je větší zájem?

Zahraniční výrobci si u nás s českými moc nekonkurují. Kde to jde, tam dáváme přednost českému a zahraniční jen doplňují sortiment u potravin, které se u nás prostě nevyrábějí, nebo ne v dostatečné kvalitě. Takže nemůžeme příliš  srovnávat, těžko například srovnáte italské  prosciutto s českým, případné holandskou kozí goudu s její českou variantou. České ekvivalenty prakticky neexistují.

V příštím roce chcete se svými prodejnami expandovat z Prahy a Brna do krajských měst. Z čeho usuzuje, že tam bude dostatečná poptávka?

My už to zkoušíme ve Zlíně a Olomouci prostřednictvím franšíz a prodejnám se tam daří. Věříme, že v krajských městech se poptávka vytvoří postupně. Možná je tam o něco menší kupní síla, ale zase mají prodejny menší náklady typu nájem, což se promítá do cen zboží, které se tím stane dostupnějším.

Věřím, že nejdříve lidé začnou nakupovat jen něco, potraviny, kterými si chtějí udělat radost, pochutnat si jednou za čas, ale postupně budou přivykat a nakupovat čím dál tím více. Navíc tu využijeme potenciál tak velké sítě. Prodejny v regionech propojíme s onlinem tak, aby franšízant v regionu mohl být úspěšný díky tomu, že má jak prodejnu, tak případně i menší gastro a zároveň má k dispozici online nástroj, který jeho zákazníci v regionu mohou používat pro doobjednání všeho, co se franšízantovi nevejde do prodejny.

Děkuji za rozhovor, za Bio-info.cz se ptal Tom Václavík

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Chystáte se letos zapojit do bedýnkových systémů a brát produkty přímo z farmy?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft duben rgt
Po Út St Čt So Ne
13           1 2
14 3 4 5 6 7 8 9
15 10 11 12 13 14 15 16
16 17 18 19 20 21 22 23
17 24 25 26 27 28 29 30
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,
Eurona: Super ekologické výrobky jsou na Eurona by Cerny. Mám tam osvědčených...
British Journal of Nutrition: Prokázány jasné rozdíly mezi konvenční a bio produkcí mléka a masa,