ŘÍJEN 2007: Bio kosmetika

Světový trh s přírodní a bio kosmetikou rychle roste a podle Organic Monitor dosáhne letos obratu 7 miliard dolarů (přibližně 140 mld Kč). Motorem růstu je zejména spotřeba v Severní Americe a Evropě.  

Nové certifikáty pro přírodní a biokosmetiku umožní transparentní označování kosmetických výrobků

KEZ o.p.s. dnes na tiskové konferenci představila první české certifikáty pro přírodní a biokosmetiku, které spotřebitelům zaručují dodržování standardů u produktů vyráběných z přírodních a ekologických surovin.

S rostoucí nabídkou různých kosmetických přípravků označovaných za přírodní se zákazníci stále hůře orientují ve výběru skutečně kvalitního přírodního výrobku. Z tohoto důvodu zavádí česká kontrolní organizace KEZ o.p.s. certifikaci kosmetiky vyráběné z přírodních a ekologických surovin. Tyto standardy byly vypracovány ve spolupráci s experty z oblasti výroby kosmetických prostředků a odborníky na kosmetickou péči a vycházejí z mezinárodní certifikace Ecocert.

Značka CPK - CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA jasně definuje suroviny, které certifikované výrobky smí obsahovat, a vymezuje je pouze na přírodní a z přírody pocházející zdroje. Definuje naopak i suroviny, které jsou zakázány. Vyšším stupněm certifikace je pak značka CPK - bio pro kosmetické prostředky s obsahem surovin z ekologického zemědělství, které musí splnit nejen podmínky CPK, ale musí obsahovat i bio suroviny. Pokud výrobek prokazatelně splňuje parametry stanovené ve Standardech a zároveň obsahuje bio surovinu/y, případně bio surovinu/y v minimálním množství 10 %, může jej výrobce/ první distributor/distributor - označit na obale nebo v reklamě značkou „CPK bio"

Zavedením těchto značek se ČR zařazuje mezi vyspělé evropské země, jež si standardy biokosmetiky pečlivě hlídají.

Produkty označené CPK - CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA1) a CPK bio2) splňují níže uvedená kriteria:

  • Výrobky obsahují nejkvalitnější rostlinné suroviny včetně surovin. pocházejících z ekologického zemědělství, případně ze sběru bylin či plodů rostoucích ve volné přírodě.
  • Výrobky neobsahují parafín, vazelínu, ani jiné další ropné produkty nebo látky na bázi silikonů.
  • Neobsahují žádné syntetické, vonné, konzervační a barvící látky.
  • Neobsahují geneticky modifikované suroviny.
  • Výrobky ani výchozí suroviny nejsou testované na zvířatech, je zakázané použití surovin ze zvířat s výjimkou včelího vosku a derivátů lanolinu.
  • Neobsahují chemické UV filtry, elektronové nosiče, ethoxylované suroviny.
  • Sběr rostlin probíhá šetrným způsobem s přihlédnutím k zachování druhové rozmanitosti a stability přírodního stanoviště s důrazem na ochranu životního prostředí.
  • Ekologická likvidace odpadů, ekologická únosnost výroby a obalových materiálů.
  • Certifikovaná přírodní kosmetika může nést toto označení:

1) 2)

CPK_1.JPGCPK_BIO_1.JPG



 

 

„Náš program certifikace je určen pro výrobce a distributory kosmetických prostředků obsahujících přírodní suroviny případně bio suroviny. Zákazníkům by měl přinést garanci, že se jedná o skutečně přírodní produkt, a ne jen o marketingové označení, které slouží větší prodejnosti. Zatímco na poli biopotravin už platí v ČR přísná pravidla vycházející z požadavků Evropské unie, u kosmetiky tyto standardy doposud chyběly," popisuje význam certifikátu Ing. Milan Berka, ředitel společnosti KEZ.

„Ve hře jsou i zdravotní faktory," říká Dr. Petr Svoboda, Mgr., odborník na kosmetologii: „Biokosmetika převážně obsahuje přírodní suroviny a zakazuje nebo omezuje použití některých barviv, syntetických parfemací a konzervačních látek. To přispívá k vyšší bezpečnosti této kosmetiky pro člověka, protože je vyloučen potenciálně rizikový kontakt kůže s látkami, které nejsou tělu vlastní. Při užívání surovin z ekologického zemědělství navíc uživatel nepřichází do styku s rezidui syntetických hnojiv a chemikálií, která jsou v ekologickém zemědělství přísně zakázána."

Nejpřesnějším vodítkem pro spotřebitele je INCI

Nejpřesnější informaci o obsahu zakoupené kosmetiky spotřebitel získá z přehledu složení (tzv. INCI - International Nomenclature of Cosmetic Ingredients). Jeho uvádění na obalu výrobku je povinné a řídí se několika pravidly. Všechny složky s obsahem nad 1 % z celkového obsahu výrobku se vždy řadí sestupně podle obsahu jednotlivých složek v konečném výrobku. Na konci přehledu se uvádí ingredience s obsahem menším než 1 %, již v libovolném pořadí. Rostlinné komponenty jsou označovány latinským názvem. Pokud produkt obsahuje parfém s rizikovými, byť i v přírodě se vyskytujícími, alergenními složkami, je povinností uvádět jejich výpis v koncentracích nejméně nad 0,01%).

Ačkoliv INCI názvosloví může nejprve působit hrozivě, spotřebiteli se základní orientace ve složení bez pochyby vyplatí. Informace o skutečném složení kosmetického prostředku, které touto cestou získá, jsou nezpochybnitelné. Na otázku, nakolik je výrobek skutečně „přírodní", si pak mnohdy můžete odpovědět sami.

  • Přítomnost syntetického konzervantu ve výrobku vám prozradí názvy Imidazolydinyl Urea, 2-Bromo-2-Nitropropane-1,3-Diol, 5-Bromo-5-Nitro-1,3-Dioxane, Diazolydinyl Urea, DMDM hydantoin, Chlormethylisothiazolinon, Methylisothiazolinon nebo -paraben.
  • Silikonové deriváty poznáte podle zakončení -icone (př. Dimethicone).
  • Označení PEG, názvy končící na -eth, polyglycol, polysorbate, či copolyol (např.. PEG-100 Stearate, Steareth-21) se užívají pro polyethylenglycolové deriváty - syntetické emulgátory způsobující zvláčnění pokožky a zvyšující její propustnost.
  • Látky obsahující slovo chloro a bromo (př. Aluminium Chlorohydrate, Chloroacetamide, Bromochlorophene) představují syntetické konzervanty, barvy na vlasy a antiperspiranty.
  • Paraffin, Paraffinum Liquidum, Cera Microcristallina jsou ropné deriváty hojně používané jako přitučňující a viskozitní složky kosmetiky.
  • Carbomer a látky obsahující slovo acrylate jsou syntetická zahušťovadla, často obsažená v gelech i krémech.
  • Mezi další syntetické látky v kosmetických prostředcích náleží náhrady přírodních olejů nebo parafínů - například Isopropyl Myristate nebo Isopropyl Palmitate.
  • Sodium Laureth Sulfate nebo Sodium Lauryl Sulfate jsou základními mycími a pěnícími složkami řady šampónů a jiných koupelových přípravků.
  • Propylene Glycol je často používané zvlhčovadlo a rozpouštědlo.
  • Syntetické UV filtry Ethylhexyl Methoxycinnamate, Butyl Methoxydibenzoylmethane jsou v přírodní kosmetice nahrazované tzv. minerálními filtry (oxidy zinku a titanu - Zinc Dioxide, Titanium Dioxide).
  • Parfum značí zpravidla syntetickou parfemaci (pokud není vysvětleno jako směs esenciálních olejů).

Seznam společností s novým certifikátem CPK

Botanicus

Česká společnost Botanicus spol. s r.o, založená v roce 1992, se zabývá výrobou a prodejem přírodní bylinné kosmetiky. Společnost je významným výrobcem v oblasti přírodní kosmetiky, při výrobě kombinuje tradiční výrobní postupy s moderními technologiemi. Ve všech stupních výroby jsou zohledňovány přístupy šetrné k životnímu prostředí, zemědělská produkce společnosti je v managementu ekologického zemědělství. Kosmetické výrobky s charakteristickým image rukodělné výroby firma distribuuje ve vlastní síti specializovaných prodejen. V posledních několika letech úspěšně expanduje na evropské a asijské trhy, v současné době má 12 vlastních privátních specializovaných obchodů v ČR (Praha, Plzeň, Pardubice, Kutná Hora, Český Krumlov, Karlovy Vary, Ostrá) a 17 v zahraničí (3 v Německu, 7 na Tchaj-wanu, 2 v Číně, 5 v Japonsku). Zahájení prodeje ve firemních značkových prodejnách je v blízké budoucnosti plánováno v Rusku, Itálii, Řecku, Maďarsku, Polsku a Velké Británii.

Společnost má certifikovány (Certifikovaná přírodní kosmetika) tyto kosmetické produkty:

Rostlinná mýdla (Levandule, Tea trea a eucalyptus globulus, Máta peprná, Limeta a mandarinka, Mýdlo s bahnem mrtvého moře, Růže, Pomeranč, Eucalyptus, Heřmánek)

Rostlinná mýdla - aromaterapie (Levandule, Tea trea a eucalyptus globulus, Máta peprná, Limeta a mandarinka)

Koupelové soli (Máta, Růže, Chlorofyl a máta, Levandule, Citrusy, Povzbuzující, Romantická, Hřejivá, Relaxační, Regenerační).

Koupelové přísady (Mandarinková pěnivá přísada do koupele, Perlivá přísada do koupele s citrusy, Perlivá přísada do koupele kokos a vanilka, Perlivá přísada do koupele orientální koření, Perlivá přísada do koupele zelená máta, Perlivá přísada do koupele zelený čaj a geranium).

Oleje na rty (Měsíček, Grapefruit, Máta, Pomeranč).

Masážní oleje (Meruňkový, Pupálkový, Jojobový, Broskvový, Sojový, Arašídový, Mandlový, Kokosový, Z révy vinné, Růžový na obličej, Zklidňující na obličej, Příznivě působící při cellulitis, Osvěžující s extraktem grapefruitu, Relaxační sportovní, Základní tělový).

Pleťová voda (Pomeranč, Růže, Levandule).

Esenciální oleje (Bergamot, Cedrové dřevo, Citron, Citronella, Cypřišek, Eucalyptus citrioda, Eucalyptus globulus, Grapefruit, Hřebíček, Lemon grass, Levandule, Limetta, Mandarínka, Máta peprná, Pomeranč, Rozmarýna, Růžové dřevo, Skořice kasiová, Tanžerínka červená, Tea trea, Ylang ylang, Geranium Čína, Jalovec obecný, Patchouli, Xanthoxylum).

Směs esenciálních olejů (Povzbuzující, Romantická, Hřejivá, Regenerační).

Salus (M+H, Míča a Harašta s.r.o.)

Firma vstoupila na trh s čistými stoprocentními esenciálními oleji pro aromaterapii. Díky velkému ohlasu u spotřebitelů a zájmu o další produkty jsme rozšířili sortiment o rostlinné oleje lisované za studena, které se mohou používat samostatně (na tělo i vnitřně) nebo mohou tvořit spolu s esenciálními oleji základ masážních směsí.

Odtud byl jenom krůček k vytvoření hotových tělových a masážních olejů, které se již nemusí dále ředit nebo upravovat a které si v krátké době si získaly značnou oblibu. Díky nejšetrnějším výrobním postupům zůstávají naše oleje „živé" a tím pádem mimořádně účinné. Naše produkty jsou vyráběny pouze z pečlivě vybraných rostlin, což zaručuje špičkovou kvalitu (60 % naší produkce pochází z ekologického zemědělství a volného sběru). Pracujeme s rostlinnými oleji výhradně lisovanými za studena a stoprocentními esenciálními oleji. Máme nejširší výběr olejů včetně nejvzácnějších druhů, postupně i v nejvyšší možné kvalitě BIO.

Společnost má certifikovány (Certifikovaná přírodní kosmetika) tyto kosmetické produkty:

Regenerační obličejové oleje (Avenia, Heřmánek, Jasmín, Lemon Tea-Tree, Levandule, Meduňka, Neroli, Neutrální, Rosalina, Růže, Santal, Tea-tree-Manuka, Ylang-ylang).

Květinové vody (Lemon Tea tree, Levandule, Máta, Meduňka, Neroli, Rosalina, Růže, Santal, Šalvěj, Tea-tree).

Rostlinné oleje (Avokádový, Brutnákový, Černý kmín, Dýňový, Hroznový, Jojobový, Kukuřičný, Lněný, Makadamiový, Mandlový, Meruňkový, Olivový, Pšeničný z klíčků, Ricinový, Sojový).

Společnost má certifikovány (Certifikovaná přírodní kosmetika - BIO) tyto kosmetické produkty:

Balzámy (Devatero kvítí, Měsíčkový, Na rty, Limeta - lemongras, Rakytníkový, Levandulový, Erotika, Dětský, 100% Karité, Atopikderm, Růžový, Eukalyptový).

Rostlinné oleje (Pupálkový, Sezamový, Slunečnicový, Šípkový).

Tělové a masážní oleje (Antistri, Atopikderm, Body Fit, Celulinie, Devatero kvítí, Erotika, Jasmín, Kamilka, Levandule, Maratonec, Relax, Růže, Neutrální).

Nobilis Tilia

Společnost Nobilis Tilia se zabývá výrobou aromaterapeutické kosmetiky, vzděláváním a osvětovou činností v oboru aromaterapie od roku 1994. Poskytuje širokou nabídku kvalitní přírodní kosmetiky masážním a kosmetickým salonům, specializovaným prodejnám i jednotlivým zákazníkům. Vedení společnosti jsou zkušení odborníci, kteří se sami neustále vzdělávají a spojují nové poznatky o účincích léčivých rostlin s tradičními historickými zkušenostmi. Odmítáme z principu živočišné suroviny a pokusy na zvířatech, jedinou živočišnou surovinou v našich výrobcích je včelí vosk. Využíváme maximálně suroviny z ekologického zemědělství (BIO), dokladem je stále se rozšiřující škála BIO éterických a rostlinných olejů. Vyrábíme bez syntetických a konzervačních látek, kdykoliv je to možné, většina našich výrobků jsou 100% přírodní produkty a tam, kde je třeba použít konzervaci, jsme vyvinuli speciální šetrný konzervační systém.

Společnost má certifikovány (Certifikovaná přírodní kosmetika) tyto kosmetické produkty:

Růže v jojobovém oleji, Jasmín v jojobovém oleji, Neroli v jojobovém oleji, Heřmánek římský v jojobovém oleji, Heřmánek modrý v jojobovém oleji, Meduňka v jojobovém oleji, Helichrysum v jojobovém oleji, Vanilka v jojobovém oleji, Mimóza v jojobovém oleji, Masážní olej proti striím, Labael, Gaia, Tauret, Isis, Moira, Jakoubek, Amálka, Labia (kelímek, tyčinka), Dentasalt, Dentilit, Francouzský jíl, Himalájská sůl, Santé, Nefrit, Atlas, Athéna, Amorek, Opalovací olej OF4, Masážní olej na lymfatickou drenáž, Jemný nosní olej, Základní olej tělový, Základní olej obličejový, Masážní olej uklidňující, Masážní olej migréna, Masážní olej na citlivou pleť, Tělový olej carotino.

Společnost má certifikovány (Certifikovaná přírodní kosmetika - BIO) tyto kosmetické produkty:

BIO Borovice, BIO Borovice přímořská, BIO Eukalyptus radiata, BIO Levandule, BIO Máta peprná, BIO Niaouli, BIO Ravensara, BIO Rozmarýn, BIO Tea tree, BIO Terpentýn, BIO Tymián, Květová voda levandulová, BIO, Květová voda heřmánková BIO, Květová voda rozmarýnová BIO, Květová voda růžová BIO, Květová voda Neroli BIO, Terpénový balzám BIO, Eukalyptový balzám BIO, Masážní olej při celulitidě BIO, Masážní olej na křečové žíly BIO, Dětský eukalyptový balzám BIO, Kokosový peeling s gardénií BIO, LABIA BIO, JRO neutrální BIO, JRO jasmín - neroli BIO, JRO neroli - ylang BIO, JRO růžový BIO, JSO santal BIO, JRO carotino s Aloe vera BIO, JRO levandule BIO, JRO da vinci BIO.

Syncare

Společnost SynCare Plus s.r.o. byla založena v roce 1998. Název společnosti vzniknul spojení dvou slov: latinského „syn" znamenajícího „pro" nebo „k" a anglického „care" - „péče", „pečovat" Spojení vyjadřuje to, že dermokosmetická péče SynCare by Vás měla provázet po celý život. Společnost se zabývá vývojem a výrobou speciálních kosmetických produktů, které lze získat především prostřednictvím lékáren, kosmetických salónů a lékařů. Naše kosmetika patří do skupiny dermokosmetických přípravků. Za nejdůležitější pokládáme poznání stavu pleti klienta a následné doporučení kosmetických přípravků.
Dermokosmetika SynCare je určena pro ošetření všech typů pleti. Zvláště se zaměřujeme na suchou citlivou pleť, dále na pleť s akné, zralou pleť a pleť s vrozenými nebo získanými defekty (ekzémy, periorální dermatitida, rosacea, poškození slunečním zářením).

Součástí obchodního portfolia je rovněž rozsáhlá nabídka přístrojů pro diagnostiku pleti v kosmetických salónech, lékárnách a ambulancích.

Výrobky určené pro certifikaci

REPHASIA - obnovující krém pro menopauzální pleť
Oční maska pro zklidnění a výživu okolí očí
RENOVIA - noční výživný krém pro zralou pleť
Denní krém pro suchou pleť s meruňkovým olejem
Denní krém pro normální a mastnou pleť s lipovým extraktem

Trh s bioprodukty pro osobní hygienu se rozvíjí

Světový trh s přírodní a bio kosmetikou rychle roste a podle Organic Monitor dosáhne letos obratu 7 miliard dolarů (přibližně 140 mld Kč). Motorem růstu je zejména spotřeba v Severní Americe a Evropě.

Hlavní důvody pro růst spotřeby jsou zavádění přírodní & bio kosmetiky do konvečních maloobchodních sítí, významné investice v oboru a vzrůstající zájem spotřebitelů o „zelené" zboží.

Dostupnost přírodní & bio kosmetiky se zlepšuje díky prodejům v supermarketech, drogeriích a lékárnách v Severní Americe a Západní Evropě. Investice přicházejí od velkých výrobců kosmetiky, maloobchodníků i soukromých a finančních investorů. Investice z oblasti maloobchodu přicházejí zejména v Evropě, kde řada konvenčních řetězců zavedla vloni vlastní přírodní & bio kosmetické značky.

Jedná se zejména o britské a německé maloobchodníky, v Německu do této kategorie investují dokonce i diskontní řetězce.

Nejnovějším přírůstkem na seznamu britských maloobchodníků, kteří vyvinuli vlastní řadu bio kosmetiky, je řetězec drogerií Boots. Svoji značku nazval Botanics Organic a do prodejen ji uvádí v říjnu.
Výrobky Botanics Organic obsahují od 90 do 100 % certifikované bio suroviny a všechny obsahují 100% bio esenciální oleje.
Investice také přicházejí od velkých, nadnárodních výrobců, kteří buďto kupují výrobce přírodní & bio kosmetiky nebo vytvářejí vlastní certifikované výrobky. L'Oreal se chystá na další akvizice poté, co již v roce 2006 koupil firmy Sanoflore a The Body Shop. Origins Natural Resources, součást firmy Estee Lauder, uvedla na trh kontrolovanou bio kosmetiku pod značkou Origins Organics.

Kategorie přírodní a bio kosmetiky se vloni stala nejrychleji rostoucím sektorem v rámci severoamerického kosmetického průmyslu s ročním nárůstem o 20 %. Organic Monitor v příštích letech odhaduje zvýšení letošní 8% tržního podílu přírodní kosmetiky až na 15%. Důvody vysokého tempa růstu jsou nárůst etického obchodování a zařazení přírodní & bio kosmetiky do tradičních maloobchodních prodejen. Většina obchodníků jako například Wal-Mart a Targer na trh uvádí přírodní a bioprodukty pro osobní hygienu, supermarkety jako Safeway a Loblaws nabídku výrobků nadále rozšiřují a drogerie zavádějí exklusivní výrobky.

Organic Monitor ve své zprávě říká, že pronikání těchto výrobků se rozšiřuje všemi cestami. Velkoobchody a prodejny specializované na osobní péči zavádějí na trh prémiové přírodní a bio značky. Vysoký nárůst hlásí rovněž lázně, kosmetické salony a zkrášlovací centra. Prodejci obchodující přes teleshopping nebo internet jsou pro některé značky také velmi důležití. Větší rozmanitost vede ke vzniku specializovaných značek pro jednotlivé řetězce. Většina prodejů však pochází z obchodů s bioprodukty, které představují 45 % podíl na trhu. Hlavní řetězce jako jsou Trader Joe´s a Wild Oats si pro přírodní kosmetické produkty vyvinuly privátní značky a nezávislí prodejci těmto produktům vyhrazují stále více prodejního prostoru. Whole Foods Market udává tempo tím, že přemýšlí o zavedení specializovaných lázní v některých ze svých supermarketů.

V Severní Americe nyní nabývá na důležitosti otázka přísad a složení. Narůstající počet pseudobioproduktů vede spotřebitele k důkladnému zkoumání složení produktů určených k osobní hygieně. Většina nováčků jako Yves Saint Laurent (Care by Stella McCartney) a Origins Natural Resources zcela automaticky zavádí produkty s certifikátem Ecocert. Očekává se, že podstatný vliv na trhu bude mít v roce 2008 Intelligent Nutrients se svou novou řadou výživové kosmetiky, která se vyrábí z certifikovaných potravinových biopřísad.
Vývoj nových produktů se stává hlavním ukazatelem úspěchu na trhu s přírodní kosmetikou. Přijetím soukromých standarů od Ecocertu nebo Soil Association musejí výrobci kosmetiky, pokud chtějí uspět, inovovat prostřednictvím nových receptur. Výrobci experimentují s přírodními konzervanty, detergenty a barvivy.
Největším problémem zůstává nedostatek regulace, kdy na trhu spolu soupeří řada pseudo přírodních výrobků s opravdovými přírodními a bio produkty. Rozdíly v podílu přírodních složek a nestejné standardy by mohli oslabit důvěru spotřebitelů v tento obor.

Zdroj: Organic Monitor

Zemřela Anita Roddick

V ponděli večer zemřela Anita Roddick, prakticky matka toho, čemu se dnes říká etické podnikání. V roce 1976 založila kosmetickou společnost Body Shop, která se zásadně vyhýbá pokusům na zvířatech, používá jen přírodní suroviny a věnuje velkou pozornost ekologickým dopadům sve výroby. Firma se z malého podniku stala úspěšným multimilionovým řetězcem. Vytvořila tak nový fenomén.

Body Shop totiž inspiroval další podobné projekty: etické banky, které peníze svých klientů neinvestují do špinavých odvětví, i mnoho společností zaměřených na zelené technologie. Anita Roddick, podle Financial Times "nejobdivovanější britská podnikatelka posledních let", zároveň léta pomáhala organizacím od Přátel Země - britských partnerů Hnutí DUHA - přes Amnesty International po humanitární nadace. Bylo ji 64 let.

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Ve kterém maloobchodním řetězci nejčastěji nakupujete biopotraviny?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft červen rgt
Po Út St Čt So Ne
22       1 2 3 4
23 5 6 7 8 9 10 11
24 12 13 14 15 16 17 18
25 19 20 21 22 23 24 25
26 26 27 28 29 30    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,
Eurona: Super ekologické výrobky jsou na Eurona by Cerny. Mám tam osvědčených...
British Journal of Nutrition: Prokázány jasné rozdíly mezi konvenční a bio produkcí mléka a masa,