Revoluce v nakupování může přijít

miwa_logo.jpg Česká technologická inovace v distribuci zboží bez obalů vyhrála prestižní mezinárodní cenu.  

Autoři české technologické inovace MIWA, která je určena pro široký trh a nabízí revoluční řešení v oblasti distribuce i nákupu zboží a potravin bez obalu, převzali 5. října 2017 mezinárodní ocenění nazvané New Plastics Economy Innovation Prize. S prestižní cenou je spojená výhra 200 tisíc dolarů a roční akcelerační program, který projekt posune na celosvětovou úroveň. Cílem technologie je změnit návyky distributorů, prodejců i zákazníků, a snížit celosvětové množství odpadu na minimum.

Projekt MIWA, jehož název je zkratkou spojení MInimum WAste, vzniknul v roce 2013. Tento systém minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního ekosystému, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích. Koncept se zrodil v hlavě Petra Báči, podnikatele, jenž se řadu let s úspěchem věnoval vývoji obalového designu pro známé značky a jehož oslovila myšlenka precyklace, tedy zabránění tvorbě obalového odpadu dříve, než vůbec dostane šanci vzniknout. Sám Báča považuje svůj „bezobalový“ projekt za přirozený vývoj v obalové branži, který vychází vstříc požadavku firem i spotřebitelů po udržitelném způsobu podnikání. „Role značky, identity a designu zůstává i nadále nezastupitelná, jen se z jednorázových obalů přesouvá přímo na místo prodeje a z velké části také do online prostoru“ vysvětluje svůj přístup Báča.

miwa_aplikace.jpgMéně plastu v mořích

Je to poprvé, co český projekt zvítězil v mezinárodní soutěži New Plastics Economy Innovation Prize. Projekt MIWA odborná porota vybrala ze 600 soutěžních návrhů a zařadila jej mezi 3 nejlepší projekty na poli celosvětového řešení likvidace plastových obalů. V odborné porotě zasedly přední korporátní společnosti, Unilever, Amcor, Veolia, Pepsico, Mars and Nestlé i vědecké ústavy jako University of Michigan či University of the Arts London. Soutěž iniciovala The Ellen MacArthur Foundation s The Prince of Wales's International Sustainability Unit. Společně usilují zejména o to, aby plast byl především v oběhové ekonomice, nikoliv v mořích.

Ve čtvrtek 5. října převzal otec projektu Petr Báča na Maltě cenu, šek na 200 000 dolarů a vstupenku do ročního akceleračního programu. „Jsme velmi rádi, že budeme součástí takového programu. Chceme se potkat s investory, kteří nám pomohou rozvinout nový podnikatelský model se společenským a enviromentálním dopadem,“ komentoval Báča získání prestižní ceny. Prostředky z výhry budou následně použity na rozvoj prvních obchodů s technologií MIWA. Mezinárodní ocenění je pro něj stvrzením, že technologie, již vyvinul, má smysl. Teď ji podpoří i světové špičky korporátního světa.

miwa_display.jpgRevoluce pro výrobce, dovozce i zákazníky

MIWA se vyznačuje svou komplexitou a nabízí řešení pro široký trh. „MIWA se adaptuje kdekoliv – od malých obchodů až po velké supermarkety,“ vysvětluje Hynek Balík z realizačního týmu. Pokrývá kompletní dodavatelský řetězec od výrobců po finální zákazníky. „Jde o úplně novou zkušenost, která kombinuje výhody digitálního a reálného prostředí přímo v místě prodeje. „Je to hodně o zákaznickém komfortu, ale také o využití možností, jež nám technologie dnes nabízejí, tak aby byl systém smysluplný pro každého účastníka,” dodává Balík.

Díky informačnímu systému jsou všichni členové MIWA propojeni a mohou mezi sebou jednoduše komunikovat. Systém je zároveň schopen vyhodnocovat data a učit se ze spotřebitelského chování zákazníka.

Jak MIWA funguje

Jak nakupování s technologií MIWA vlastně vypadá, vysvětluje instruktážní video na Youtube. Jde o úplně novou zkušenost, více ekologickou a inovativní. Výrobce zboží plní do opakovatelně použitelných transportních kapslí. Kapsle se přepraví do obchodů, kde jsou umístěny přímo na prodejní ploše do speciálních skladově - výdejových modulárních stojanů tzv. Bulk Modular System, který umožňuje zboží z kapslí v libovolném množství dávkovat do různých typů obalů dle preference nakupujícího. Po vyprázdnění se pak kapsle vrací zpět k výrobci k novému plnění.

Obaly nahradí prezentační display

Na prodejně si zákazník vybírá zboží pomocí mobilní aplikace, nebo scanneru z prezentačního displeje, který po informační a estetické stránce plně nahrazuje stávající obaly a také ukazuje reálný vzorek zboží. Prostým naskenováním kódu zákazník získá přístup ke všem potřebným informacím o zboží, jeho původu, vlastnostech a použití. Zároveň může volit přesné množství, které potřebuje i obal, do něhož chce zboží zabalit. V základu je možnost využít obal vratný, vlastní či z ekologicky šetrného materiálu. Zboží je zákazníkovi obratem připraveno personálem prodejny k odběru a pokud zákazník chce, může svůj nákup z aplikace rovnou zaplatit a vyhnout se tak nepříjemným frontám u pokladen i vykládání zboží na pás.

Budoucnost v minimalizaci odpadu je teď

Doba, kdy jsme věřili, že světové problémy způsobené nadměrným odpadem, může vyřešit recyklace, se chýlí ke konci. Recyklace se ukazuje jako neúčinné řešení. Světová banka už dnes odhaduje, že do roku 2100 mají lidé vyprodukovat třikrát více odpadu než produkují dnes. MIWA věří, že dokáže tento pesimismus zvrátit a přinést funkční alternativu. Koncept precyklace sice zatím není rozšířený, nicméně dává smysl. Našim úkolem je zbavit veřejnost i podnikatele předsudků ve vztahu k předcházení vzniku odpadu a hlavně pomoci odstraňovat bariéry, které brání v používání metod precyklace v běžném životě. MIWA je prvním krokem k tomuto cíli. “ říká Petr Báča, který pevně věří, že našel řešení, které svět zbaví zbytečného odpadu z obalů.

Zdroj: tisková zpráva

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44     1 2 3 4 5
45 6 7 8 9 10 11 12
46 13 14 15 16 17 18 19
47 20 21 22 23 24 25 26
48 27 28 29 30      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,