Retail in Detail/Fresh Food 2011: diskuse o budoucnosti trhu s čerstvými potravinami

Retail_in_detail_fresh1.jpg Více než 150 reprezentantů výroby a distribuce čerstvých potravin diskutovalo dne 23.3.2011 na konferenci Retail in Detail/Fresh Food 2011 stav a perspektivy trhu čerstvého zboží.  

Již úvodní prezentace analytiků jasně signalizovaly, že běžně zmiňovaná klišé o extrémní cenové citlivosti českých zákazníků a jejich nízké loajalitě vůči domácím potravinách se neshodují s realitou. Výzkum GfK Czech, prezentovaný Ondřejem Tomasem, potvrdil, že kvalita, dobrá pověst a původ výrobku jsou zásadními faktory ovlivňujícími nákup. České potraviny přitom mají dobrou pověst a jsou zejména v kategoriích mléčných a masných výrobků preferovány před importem. Klíčovým parametrem pro to, aby výrobek byl vnímán jako český, je přitom zejména produkce na území ČR, která je (velmi či spíše) důležitá pro 87% spotřebitelů. České vlastnictví značky je ve srovnání s tím podstatně méně důležité (61%).  

Retail_in_Detail_fresh1.jpgČeský trh čerstvých potravin přitom začíná vykazovat první náznaky trendů, které se vyskytují na vyspělých trzích. Účastníky konference o tom na základě dat z panelu domácností přesvědčila Micaela Schantl z rakouské vládní agentury AMA - Agrarmarkt Austria Marketing. Rakouští spotřebitelé průběžně zvyšují své výdaje za čerstvé potraviny a průměrná cena nakupovaného zboží v posledních 10 letech postupně roste, a to i navzdory drakonické konkurenci mezi obchodními řetězci a silné pozici jejich nákupčích. Průměrná realizovaná maloobchodní cena se ve sledovaném období zvýšila v závislosti na kategorii o 12 – 49%, a to prakticky výhradně v souvislosti s růstem kvality nakupovaného zboží. Nejvýraznějším trendem je důraz na regionální značky – jen například v sortimentu hovězího masa je jich na rakouském trhu 50. Pokračuje i expanze biosortimentu, která souvisí především se systematickými aktivitami obchodních řetězců. Největší nárůst prodejů byl zaznamenán vloni v souvislosti s uvedením značky „Zurück zum Ursprung“ (Zpátky ke kořenům) v diskontech Hofer ze skupiny Aldi. 

S velkým zájmem účastníků se setkala i analýza vývoje cen zemědělských komodit, prezentovaná Jiřím Tylečkem z X-Trade Brokers. I když v posledních dnech tyto ceny na světových trzích díky aktuálním událostem (tsunami, Libye) prudce klesají, nelze v tomto směru do budoucna očekávat mnoho dobrých zpráv. Tendence k růstu cen je dlouhodobá a roste zejména vliv spekulativních nákupů. Cenová volatilita se bude dále zvyšovat a potřeba fixace nákupních cen v dlouhodobém horizontu získá dále na významu.

Zdeněk Skála z Incoma-GfK doplnil tato fakta o analýzy potvrzující klíčový význam čerstvých potravin pro zlepšování image a celkovou diferenciaci řetězců. Hypermarkety Globus se tak jasně z pohledu zákazníků profilují svojí nabídkou masa a uzenin, Lidl nabídkou ovoce a zeleniny a Interspar nabídkou pečiva a lahůdek. Martin Ditmar, generální ředitel Sparu, v navazujícím vystoupení prezentoval vizi jít ještě dále a transformovat prodejny INTERSPAR na galerie čerstvosti. Součástí důrazu na nabídku čerstvého zboží má být i strategie opírající se o zahuštěnou síť prodejen s vynikající dostupností pro zákazníky. Spar proto hodlá akcelerovat svoji expanzi a otevírat ročně 10-15 prodejen s důrazem na nový formát o velikosti cca 900 m2.

Josef_Sklen_____p__eb__r___cenu_1.jpgSoučástí konference bylo také vyhlášení výsledků soutěže Česká biopotravina roku 2010

Další část konference byla věnována 3 vysoce aktuálním případovým studiím, které byly pro svoji vysokou informační hodnotu a inspirativnost hodnoceny účastníky konference zvláště příznivě. Simona Sokolová, generální ředitelka OLMA, představila strategii opírající se marketingové investice, efektivně koncentrované do tradičních českých značek Zlatá Haná a Florián.

Stanislav Sekyra z MAKRO Cash & Carry popsal na příkladu prodeje ryb dlouhou a systematickou cestu své firmy při budování  ziskové kategorie čerstvého sortimentu. Konstatoval přitom, že znalost zákazníka a jasné zaměření na jeho komfort musí být základním principem úspěšného prodeje. Je potěšitelné, že toto poselství bylo přijato velmi kladně a Dr. Sekyra byl vyhodnocen v anketě mezi účastníky jako nejlepší řečník konference.  S obrovským zájmem se setkalo i vystoupení Františka Komory ze společnosti Crocodille, která patří mezi nečetné exportéry úspěšně exportující čerstvé potraviny i na náročné západní trhy. Prezentace zkušeností Crocodille je skutečnou učebnicí exportu a nelze než doporučit, aby si ji všichni účastníci ještě jednou v klidu prostudovali.

Závěrečný blok konference byl věnován velké diskusi o budoucnosti českého trhu čerstvých potravin, kterou s přehledem moderoval Martin Mařík z časopisu Ekonom. Panel diskutujících byl vysoce reprezentativní a zahrnoval zástupce velkých firem (včetně majitele skupiny Agrofert Andreje Babiše) i společností střední a malé velikosti. Významná část debaty byla věnována silně politickým tématům a volání po rovných podmínkách pro podnikání a konsolidaci a posílení vládní podpory a kontroly trhu.

Nejzajímavější impulsy však do diskuse o budoucnosti přinesli zástupci menších podnikatelů, kteří zjevně nejlépe cítí tep trhu a zvyšující se požadavky zákazníků. Diskusní příspěvky Radima Petratura, zástupce nalok.cz – Nakupujte lokálně, majitele pekařství Jiřího Bláhy či Jana Prantla, spolumajitele stejnojmenné řeznické rodinné firmy byly skutečnou přehlídkou nápadů a pozitivního myšlení. I když zazněla myšlenka, že nezávislí výrobci nepotřebují spolupracovat s velkými řetězci, debata signalizovala i jasné možnosti kooperace. Velmi inspirativní bylo v tomto směru zejména vystoupení šéfa Jednoty České Budějovice Jaroslava Froulíka, který přímo ve svém hypermarketu COOP Terno pořádá farmářské trhy a je iniciátorem podpory a rozvoje regionálních značek.  

Osvěžením debaty byl i příspěvek Nguyena Nama, reprezentanta vietnamských podnikatelů v ČR. Ten účastníky konference překvapil nejen perfektní češtinou a dobrou rétorikou, ale zejména důrazem vietnamských podnikatelů na vzájemnou spolupráci. Českým kolegům jsou v tomto směru velkým, doufejme dostižitelným vzorem – bez vzájemné spolupráce se totiž menší podnikatelé na náročném českém trhu jen stěží prosadí.

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18     1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,