Rakousko: Rakousko potřebuje více bio zelinářů!

V Rakousku neustále stoupá poptávka po biopotravinách a domácí ekologické zemědělství nutně potřebuje další plochy, aby bylo rostoucí poptávku schopno pokrýt.  

Pokud se další plochy nepodaří získat, nahraje to velkým obchodním řetězcům a jejich privátním značkám, které v současnosti pokrývají zhruba dvě třetiny celkového odbytu. Biopotraviny pro své privátní značky však většinou dováží, což škodí pověsti Rakouska jako vzorové evropské biovelmoci.

Často se ale povážlivě rozevírají cenové nůžky mezi drahými rakouskými a levnými východními a jižními bioprodukty. Jak velkou cenu je ještě rakouský spotřebitel ochoten za biopatriotismus zaplatit?

Obzvláště prekérní je situace u schopnosti zásobovat domácí (rakouskou) biozeleninou. Rajčata prodávaná pod značkou Natur*Pur (společnost Interspar) pocházejí z Itálie, na začátku chřestové sezony je biochřest z Maďarska dokonce levnější než konveční chřest od rakouských pěstitelů. Spotřebitelé, kteří by rádi nakupovali rakouskou biozeleninu, jak jim právě doporučuje i kampaň na podporu bílo-červené rakouské bio značky, mohou mít pocit, že si z nich někdo dobře vystřelil.

Zastřešující organizace svazu ekologických zemědělců a výrobních družstev Bio Austria oznámila, že by mělo být věnováno více veřejných prostředků na podporu přeměny konvenčních zemědělců na ekologické. Tak by se mohl zvýšit podíl ekologických zemědělců ze současných 15 % na 18 až 20 % a analogicky by se měl zvýšit i podíl ekologicky obhospodařované plochy o 17 %.

Zvláštní problém však představuje tříletá přechodná lhůta. V té se farmáři musí řídit přísnými pravidly ekologického zemědělství, ale své výrobky nemohou prodávat s takovou přidanou hodnotou jako jejich certifikovaní kolegové. Proto Ing. Johaness Tomic z Bio Austria navrhuje, aby spotřebitelé dobrovolně platili vyšší cenu za tuto produkci v přechodném období a farmáře podpořili.

Akutní nedostatek domácí bioprodukce je zejména u oblíbených druhů zeleniny a ovoce, jako jsou salát, rajčata, jahody a jablka. V objemu prodané zeleniny předběhly biobrambory biomrkev. V konkurenci s konvenční zeleninou pěstovanou ve skleníku má biozelenina tu nevýhodu, že má kratší sezonu a je více závislá na počasí. Například v roce 2006 díky pozdějšímu vegetačnímu období se na trhu potkalo zároveň zboží z východu a západu a došlo dokonce k přesycení trhu, zejména v případě biosalátu a biocuket.

U zákazníků jsou hitem zejména banány. Peckovité ovoce jako švestky apod. se na pulty supermarketů a obchodů dostávají velmi zřídka, ale o to rozvinutější je přímý prodej ze dvora přímo u pěstitele, zmiňuje také zpráva svazu Bio Austria.

Ke zvláštnostem rakouského zemědělství patří i obrovské regionální rozdíly. Nejlépe na tom je Salcbursko, kde podíl ekologicky obhospodařované plochy dosahuje 45 % (díky produkci pro značku Ja!Naturlich). I přímý prodej je v tomto regionu velice rozvinutý a proto není divu, že zatímco průměrné roční výdaje na biopotraviny na hlavu činí v ostatních regionech Rakouska EUR 38.6, v regionu Salcbursko je to EUR 53.2.

Obecně ale platí, že největší slabost pro biopotraviny mají lidé ve městech. Ve Vídni z toho nejvíce profituje obchodní skupina REWE (v ČR jim patří např. supermarkety Billa a diskont Penny Market). Daří se ale také konvenčním pěstitelům, kteří při prodeji domácí produkce rádi využívají argumentu nízkých emisí CO2 (díky kratším transportním vzdálenostem) a tak podtrhují čerstvost a „eko bonus".

Proč se bojí regionální bioproducenti o odbyt své produkce vysvětluje výrok velkoobchodníka se zeleninou, který dodává pro obchodní řetězec Spar: „Nepotřebujeme BIO. Lidé říkají, že náš salát a naše kedlubny, které dodávají lokální producenti, jsou beztak čerstvější, přirozenější a zdravější než zelenina, která pochází s Nizozemí nebo Španělska." S tím nemůže Bio Austria souhlasit. Čím více je BIO synonymem pro přirozenější a zdravější výživu, tím více se zainteresovaní hněvají na konvenční pěstitele, kteří používají termínů jako „čerstvé z přírody", „geneticky nemodifikováno" nebo „zpět ke kořenům", aby si také z rostoucího BIO koláče ukrojili sousto. Proto již nestačí pro úspěch ekologického zemědělství mít jen dobře nastavená pravidla, kontroly a pilné zemědělce, ale je nutné se také věnovat komunikaci se spotřebiteli. Tak je možné vysvětlit nejen vyšší cenu, kterou zákazníci za bioprodukty platí, ale zdůraznit investice do tělesného a duševního zdraví.

To, že je Rakousko vzorovou evropskou biozemí, je především díky intenzivní komunikaci značky Ja!Naturlich (Billa). Ale i když byla tato značka v koncepci a komunikaci na rakouském trhu průkopníkem, podíl čerstvých biopotravin se v jejím sortimentu (podobně jako v sortimentu Echt Bio v případě Penny Marketu) snižuje, u obou značek dohromady z 56,6 % v roce 2002 na 38,7 % v roce 2006 (uvažovaný sortiment nezahrnuje pečivo).

Naopak maloobchodník Hofer, která se k biotrendu přidal o něco později, zaznamenává velký rozvoj a z druhého místa v roce 2003 vytlačila skupinu Spar. Na REWE (Billa, Penny Market) mu nyní chybí už jen tři procentní body. Podíl čerstvých biopotravin v nabídce Natur*Pur se pohybuje kolem 16 až 17%, rekord z roku 2002 (18 %) tato salcburská značka nepokořila ani využitím Markuse Rogana, populárního plavce a celebrity, v komunikační kampani.

Obrovský úspěch Hoferu souvisí s nárůstem ploch ekologického zemědělství a rozšířením nabídky čerstvého zboží. To by nebylo možné bez důsledné a trvalé podpory ze strany rakouských zemědělců a zpracovatelů (mlékáren, sýráren, řeznictví a uzenářství, mrazírenských firem).

Zdroj: Key Account 9/07

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,