PROSINEC 2008: Ing. Dana Hradecká a Ing. Jan Hradecký
Majitelé firmy Botanicus, spol. s r.o. se sídlem v Ostré 8, Lysá nad Labem. Botanicus se zabývá ekologickým pěstováním bylin a zeleniny a následnou výrobou a prodejem kosmetických a aromaterapeutických přípravků, potravin a dekoračních předmětů.
Vzdělání:
J.H. Vysoká škola zemědělská v Praze
D.H. Vysoká škola zemědělská v Praze
Zaměstnání:
Spolumajitelé firmy Botanicus
Koníčky:
J.H. moře, stará auta (veteráni), ryby, knihy
D.H. zahrada, sluníčko, knihy
Vedení firmy:
J.H. Ředitel firmy a zároveň její jednatel
D.H. PR ředitelka firmy
Počet zaměstnanců: přibližně 100
www.botanicus.cz
Otázky pro bio osobnost měsíce listopad:
Co děláte? Jak byste charakterizoval Vaše podnikání?
Oba: Základním firemním principem je pěstování, výroba a prodej přírodních produktů v uzavřeném cyklu, tzn. rostlinné produkty, které se dají vypěstovat v České republice, pěstujeme v našich organických zahradách a poté dále zpracováváme ve vlastních prostorách. Výrobky následně prodáváme pouze v obchodech Botanicus v České Republice i v zahraničí.
Můžete krátce uvést jak jste se stal tím, čím jste teď, včetně toho proč a kdy jste začal „žít bio"?
J.H. Základem byl a je vztah k půdě a k životnímu prostředí, a jeho smysl v lokálním působení.
D.H. Nerada nazývám styl - „žít bio" - jedná se o vztah k životu na vesnici a k přírodě jako takové.
Můžete popsat Váš typický den?
J.H. Můj typický den se skládá z neustálého „pobíhání" mezi zahradami, výrobou a kanceláří, doplněný o různé schůzky. Zároveň jsem starostou obce Ostrá, proto můj čas vyplňuje v nemalé míře i obecní blaho.
D.H. Můj momentální „typický den" = rehabilitace a zdlouhavá rekonvalescence. S firmou mne spojuje počítač.
Kdo jsou Vaši zákazníci a odkud jsou?
J.H. Zhruba polovina celkové produkce je určena pro zahraniční trh, jak přímý prodej, tak i prodej v obchodech například v Praze. Typickou českou zákaznicí je žena mezi 30 - 45 lety věku.
D.H. Ženy, které jsou samy sebou, ale toto platí i pro muže.
Principy ekologického zemědělství - proč jsou důležité, proč na nich záleží?
J.H. Základním principem je vztah k půdě a péče o ni a její nejbližší okolí. Dodržování pravidel vzájemného fungování člověka a přírody.
D.H. Souhlasím. Je to podpora „vztahu", který jsme částečně jako civilizace ztratili. Respekt k přírodě a k přírodním zákonitostem. Stále si jako lidstvo myslíme, že jsme silnější, ale opak je pravdou.
Co je Váš největší úspěch?
J.H. 18 let fungování naší firmy.
D.H. Skloubení rodiny a firmy.
Jakým směrem plánujete Váš budoucí vývoj? Jaká je Vaše vize?
J.H. Více než na rozšiřování výroby se chceme soustředit na neustálé zkvalitňování výrobků a zvyšování přírodních podílů v nich.
D.H. Mojí vizí je rozšiřování a zdokonalování Bio zahrad nejen pro účely firmy, ale zároveň také pro návštěvníky Historické vesničky a zahrad.
Když byste začínal úplně znovu, co byste změnil?
J.H. Určitě některé detaily, základní principy by byly vždy stejné.
D.H. Kdyby v životě nefunguje.
Co bylo Vaší nejdůležitější životní lekcí?
J.H. Cestování a poznávání jiných zemí a kultur.
D.H. Nepovedená operace a z ní vyplývající důsledky. Ublížila zdravotně, pomohla psychicky. Člověk se dívá na věci z jiného úhlu.
Kdo nebo co je Vaší největší inspirací?
J.H. Rozmanitost přírody a rostlin. Nedozírné možnosti jejich využítí a práce s nimi.
D.H. Cestování, příroda a lidé s tím spojení.
Co je klíčem Vašeho úspěchu?
J.H. Kontrola všech tří základních stupňů filozofie naší firmy: pěstování, výroba a prodej.
D.H. Vytrvalost a překonávání překážek.
Co máte nejraději z toho, co děláte?
J.H. Design a vývoj nových výrobků.
D.H. To samé, co manžel plus zdokonalování zahrad.
Co Vás nenechá v noci spát?
J.H. Spím poměrně tvrdě.
D.H. Momentální zdravotní stav.
Co je nejvíce frustrující na tom, co děláte?
J.H. Věci, které nemohu ovlivnit
D.H. Nevysvětlitelnost vize.
Jak podle Vás může být zlepšen trh s biopotravinami?
J.H. V Čechách chybí zpracovatelé, kteří by byli schopni vytvářet konkurenceschopné výrobky a jejich následný marketing.
D.H. Tichý souhlas. Výuka dětí v rodinách, ve školách a nadstavbových prázdninových projektech.
Jak můžeme získat více lidí, aby kupovali biopotraviny? ?
J.H. Kvalitní osvětou a marketingem zaměřeným na lokální prodej. Například prodej přímo z farem (malé trhy a podobně)
D.H. Opět souhlas, tzv. „Farmers Markets" - stejně tak jako ve Velké Británii, nebo ve Francii fungují - budou i u nás - chce to čas.
Co je hlavní výhodou „žít bio"?
J.H. Je to jako se vším ostatním - člověk musí být přesvědčen o konkrétním přínosu pro sebe i pro ostatní.
D.H. Žít normálně, více si všímat věcí kolem sebe, vzdělávat se, nechat informace, které se na nás valí ze všech stran jako STATus Q, ale používat svůj vlastní rozum.
Supermarkety - dobré či špatné?
J.H. Je to jen jeden ze způsobů prodeje, nejde zastavit ani ignorovat.
D.H: Souhlasím.
Co je největším ohrožením pro to, co děláte?
Oba: Běžné ekonomické záležitosti.
Co je na biopotravinách nejlepší?
J.H. Je přesně vidět, kde a jakým způsobem jsou vypěstovány či vyrobeny.
D.H. Kvalitní potraviny mi pomohly uzdravit se, proto mohu hovořit konkrétně. A nebyla to otázka drahých surovin. Samozřejmě, že naší výhodou v tomto směru je vesnice.
Jaké je Vaše oblíbené jídlo?
J.H. Veškeré mořské plody.
D.H. Sushimi a cokoliv z mořských řas i živočichů. V Čechách candát nebo pstruh.
Kdybych byl předsedou vlády, rád bych...
J.H. Nechtěl bych jím být.
D.H. Viz. Honza
Svět by byl lepším místem, kdyby...
J.H. Byl každý zodpovědný sám sobě.
D.H. Naprosto souhlasím.
Chtěl bych, aby se na mne vzpomínalo,
J.H. Nemám tyto ambice.
D.H. Stejně tak.
Kdy jste byl nejšťastnější?
J.H. Před minutou.
D.H. Vím proč Honza byl, stejná záležitost se týká i mne.
Jaké je Vaše oblíbené slovo?
J.H. Slovo „prostě"
D.H. Nemohu říci - měla jsem velmi dlouho oblíbené, ale přespříliš používané slovo „promiňte". Poté, co mi starší muž nepodržel dveře, naopak je přibouchl a já jsem se omluvila, jsem si uvědomila, že vše má své meze ......
Co byste si vzal s sebou na opuštěný ostrov?
J.H. Pitnou vodu.
D.H. Manžela s tou pitnou vodou, mačetu a syna s prutem na ryby, ...... ale upřímně „opuštěný ostrov" to nejsem já - na obdobném atolu jsem vydržela 6 dní. Znám se.
Má zákazník vždy pravdu?
J.H. Samozřejmě.
D.H. Souhlas.
Připravila: Petra Macháčková
Pátek, 5. prosinec 2008