Prodej fairtradových výrobků meziročně vzrostl o 23 procent

Fair_trade_logo_1.jpg Maloobchodní obrat fairtradových produktů se v roce 2012 oproti roku 2011  zvýšil o 23 %. V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku, a to i  poslední roky, navzdory důsledkům ekonomické krize.  

Prodej fairtradových výrobků za loňský rok činil 113 milionů korun. 85 % z toho jsou produkty se známkou FAIRTRADE®, 15 % pak výrobky bez této známky, kam spadají například řemeslné produkty. „Stále je největší zájem o kávu. Podíl kávy přitom ve srovnání s ostatními produkty ještě vzrostl, za loňský rok činí 67 % obratu,“ uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česká republika.

Jedním z nejvýznamnějších prodejců v ČR z pohledu řetězců je britská společnost Marks&Spencer, která kromě řady potravinových produktů nabízí i produkty z fairtradové bavlny a ve svých kavárnách pak fairtradovou kávu, čaj či horkou čokoládu. Řada potravinových produktů se známkou FAIRTRADE® je k dostání např. také v prodejnách DM Drogerie Markt, již třetím rokem pak nabízí fairtradové produkty řetězec Kaufland.

Co se týče druhů výrobků, narůstá například význam kosmetiky, která byla v předchozím roce novinkou. Zasloužila se o to především švédská firma Oriflame, která nabízí řadu kosmetických produktů se známkou FAIRTRADE®. 8 % obratu všech výrobků tvoří zpracované potraviny, kam patří např. marmelády či zmrzlina.

Z pohledu struktury prodejních míst se zvyšuje význam gastronomických zařízení, v roce 2012 tvořila 53 % všech prodejních míst. Podílí se na něm především mezinárodní řetězce kaváren, které nabízí fairtradovou kávu – především Tchibo a Starbucks. V roce 2012 se v ČR prodala káva odpovídající 160 tunám zelené nepražené kávy, a tak bylo díky našemu trhu producentům pouze na těchto prémiích vyplaceno celkem 1 152 000 korun,“ vysvětluje Hana Chorváthová z Fairtrade Česká republika.

V zahraničí je situace výrazně odlišná od českého prostředí. Mezi nejprodávanější fairtradové produkty patří banány, třeba ve Švýcarsku tvoří více než polovinu prodaných banánů ty se známkou FAIRTRADE®. Čerstvé ovoce, ale také např. řezané květiny jsou v zahraničí velmi rozšířené, vzrůstá zájem o fairtradové zlato. V České republice jsou to stále především trvanlivé produkty, kromě kávy např. čaje, třtinový cukr, cukrovinky, marmelády či zmrzlina. Zlato, banány či řezané květiny jsou zde k dostání minimálně nebo vůbec.

V roce 2011 stouply obraty fairtradového zboží meziročně o 15 %, v roce 2010 až o 60 %, a to díky zařazení fairtradových produktů do nabídky některých supermarketů. Letošní 23% nárůst v prodeji fairtradových výrobků je úspěchem vzhledem ke stále doléhajícím následků ekonomické krize a snahám spotřebitelů šetřit.

Zdroj: Fairtrade Česká republika 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
27     1 2 3 4 5
28 6 7 8 9 10 11 12
29 13 14 15 16 17 18 19
30 20 21 22 23 24 25 26
31 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,