Téma měsíce srpen 2009: Přírodní kosmetika stále populárnější

Obliba přírodní kosmetiky nepřetržitě stoupá. Podle britského institutu pro průzkum trhu Organic Monitor celosvětový obrat každoročně stoupá o 1 mld. amerických dolarů a v současné době je odhadován na 7 mld. amerických dolarů.  

Stejně jako u biopotravin se poptávka soustřeďuje hlavně na Evropu a Severní Ameriku. Kolem 1 mld. amerických dolarů připadá na evropský trh, 4,5 mld. na americký trh. V Německu v roce 2008 zákazníci za přírodní kosmetiku utratili zhruba 672 mil. eur, což ve srovnání s rokem 2007 znamená přírůstek o téměř 10 %, jak konstatuje společnost naturkosmetik konzepte, Dortmund, Německo. I v budoucnu počítají němečtí výrobci se stabilním růstem jak v tuzemsku, tak v zahraničí, a to řádově ve výši cca 5 respektive 8,5 %.

Krize mění spotřebitelské priority: hodnoty a kvalita mají zelenou

Právě v dobách krize má mnoho lidí zvýšenou potřebu dopřát si něco dobrého a rozmazlovat se - to jsou výsledky online ankety uspořádané poradenskou společností BBE Retail Experts v německém Kolíně nad Rýnem. V žebříčku nejvyhledávanějších nákupních míst se řada prodejců přírodní kosmetiky umístila v top desítce. Aktuální studie společnosti BBE Retail Experts ukazuje jedno: Spotřebitelé se ve svých prioritách zřetelně vzdalují od snahy za každou cenu ušetřit, uvědomují si poměr mezi cenou a výkonem a dávají přednost kvalitě výrobků. Pro 3 000 dotázaných německých spotřebitelů převažují hodnoty jako bio, zdraví a wellness nad požadavkem nízkých cen. Tento hodnotový posun dokazuje: Megatrend zdraví a zdravého životního stylu je nadále na postupu, mezi lidmi je stále více kritických spotřebitelů a zároveň takových, kteří žijí s větší orientací na požitek.

Široký rozsah

Dambacher_Elfriede08_1.jpgProdukty přírodní kosmetiky každým dnem oslovují stále více uživatelů", říká expertka v oboru kontrolované přírodní kosmetiky Elfriede Dambacher. To potvrzují také výsledky reprezentativních průzkumů německé společnosti pro výzkum trhu GFK: od konce roku 2006 do konce roku 2008 v Německu vzrostl počet zákazníků používajících přírodní kosmetiku o zhruba 28 %. Přes tento prudký rozvoj má další pronikání na trh ještě velký potenciál. V současné době nakupuje přírodní kosmetiku v Německu více než 2 mil. zákazníků, z nichž 54 % po ní sahá jednou za rok, 46 % dvakrát za rok. Díky rostoucí dostupnosti certifikované přírodní kosmetiky na všech úrovních distribuce má rychlé zvýšení prezence na trhu dobré šance na úspěch. Spotřebitelé mohou kupovat BDIH.jpgvýrobní a obchodní značky s pečetí BDIH v lékárnách a drogeriích, prodejnách biopotravin a zdravé výživy, stejně jako v obchodních domech, prodejnách potravin a diskontních řetězcích. Prostor pro další růst mají nejen novější distribuční kanály, ale také tradiční místa nákupu - specializované bioprodejny. V tomto marketingovém kanále se podle společnosti Biovista obrat oproti roku 2008 zvýšil o 13,9 % na 106 mil. eur. Zatímco tržní podíl prodejen biopotravin se drží poměrně konstantně na zhruba 22 %, zaznamenaly prodejny zdravé výživy v uplynulém roce sestupnou tendenci. Motorem růstu v tomto sektoru jsou drogistické řetězce, které nabízejí vlastní značky na výhodné cenové úrovni. Jim se v roce 2008 podařilo rozšířit tržní podíl z 29 % na 31 %. Lékárny a prodejna.htmmaloobchodní prodejny potravin obhájily svůj podíl 10 %, respektive 8 %. Na postupu jsou parfumerie a obchodní domy uplatňující inovativní koncepce, ale jejich obrat se dosud pohybuje na nízké úrovni.

Skvělé perspektivy mezinárodního obchodu

Velmi dobře si vede exportní obchod s přírodní kosmetikou: Němečtí výrobci vidí ještě větší perspektivy dalšího rozvoje v zahraničí než na německém trhu. Mezi nejsilnější evropské trhy patří Německo, Velká Británie, Francie a Itálie. Mnoho výrobců se raduje z čilé poptávky po přírodní kosmetice v asijských zemích. Trh v USA se může pochlubit obratem, který dosahuje čtyřnásobku evropského trhu, a na této úrovni se patrně udrží i v budoucnu. Ze studie „The Age of Naturals" americké společnosti pro průzkum trhu The Benchmarking Company vyplývá: 93 % severoamerických spotřebitelů je ochotno vyzkoušet biocertifikovanou kosmetickou značku. Na druhé straně se více než 60 % připojuje k názoru, že poznat pravou přírodní kosmetiku je obtížné.

Jednotné směrnice pro snadnější orientaci

natrue_logo.jpgVelké množství nových pečetí a kontrolních známek, které byly zavedeny v roce 2008, orientaci pro obchod a spotřebitele příliš neusnadnilo. V Německu existuje vedle známky BDIH, která je nyní mezinárodně uznávaná, také pečeť Natrue. Tato pečeť rozlišuje tři stupně kvality a je koncipována pro mezinárodní užití. S průmyslovými svazy různých zemí již byly dohodnuty odpovídající kooperace. Zveřejnění směrnic standardu Cosmos je předběžným cílovým bodem dlouholetého úsilí evropských agentur pro certifikaci přírodní kosmetiky o vytvoření společných harmonizovaných směrnic. Zahájení certifikace na základě nových pravidel se očekává na podzim 2009. V USA se v současné době etablují tři nové normy pro přírodní kosmetiku: Standard NPA asociace Natural Products Association, standard NSF organizace National Sanitation Foundation, podle něhož musí výrobky obsahovat minimálně 70 % složek z přírodních zdrojů, a kontrolní známka pro kosmetiku Organic and Sustainable Industry Standards, Oasis, která je podporována velkými společnostmi jako Aveda a Hain Celestial. Také v Latinské Americe a v asijsko-pacifickém prostoru jsou patrné obdobné snahy o vytvoření pečetě kvality. Názory na význam takových pečetí se však rozcházejí. Mnoho spotřebitelů se při nákupu neřídí ani tak pečetěmi, jako spíš důvěrou spojovanou se značkami. Ve studii BBE se tvrdí: „Značky spojují emoce a důvěru. Značky signalizují individualitu a zároveň určitou příslušnost."

Široké spektrum marketingových koncepcí

Světový trh kosmetiky v současné době dobývá mnoho nových „zelených" značek. Jejich spektrum sahá od levných obchodních značek až po luxusní produkty typu Green Glamour. Tato široká paleta nabídky se odráží také v diferencovaných a inovativních marketingových koncepcích. Přírodní kosmetika se v patřičném světle prezentuje ve značkových prodejnách, v lékárnách s oddělením přírodní kosmetiky, v bioprodejnách a parfumeriích i u pultů obchodních domů. Z inovativní síly a živého rozvoje této branže také v přibývající míře vycházejí impulsy, které ovlivňují trh kosmetiky jako celek.

Odborný kongres přírodní kosmetiky 2009 bude ještě mezinárodnější

Jakým způsobem přispívají inovativní distribuční koncepce k šíření značky a jak lze úspěšně realizovat mezinárodní požadavky na lokálních trzích? Těmito klíčovými otázkami a celou řadou dalších perspektivních témat se budou zabývat odborníci z oblasti výroby kosmetiky, marketingu, distribuce a obchodu v době od 22. do 23. září v norimberském kongresovém centru. Veletržní společnost NürnbergMesse respektuje rostoucí mezinárodní význam a dynamický rozvoj branže: Oborový kongres přírodní kosmetiky bude ještě mezinárodnější než při své úspěšné premiéře v předchozím roce. Další informace o kongresu najdete na: www.naturkosmetik-branchenkongress.de

Přírodní kosmetika na českém trhu

V České republice je přírodní kosmetika stále populárnější. Za poslední rok se výrazně rozšířil počet dovozců a dovážených značek. Většina výrobků pochází z Německa, Francie, Švýcarska a Dánska.

Ke značkám přírodní kosmetiky, které se do České republiky dováží patří mimo jiných Alva, Bee Natural, Bio Belle, Eco Cosmetics, Farfalla, Jason, lavera, laveré, Logona, Natracare, Santaverde, Sante, Sanoll, Tautropfen, Urterkram a další.

Prodej certifikované přírodní kosmetiky  je v České republice realizován nejčastěji ve specializovaných prodejnách biopotravin a zdravé výživy, dále ve specializovaných prodejnách kosmetiky, vybraných lékárnách a prodejnách s esoterickým zbožím. Od roku 2006 nabízí drogistický řetězec dm drogerie markt ve svých prodejnách přírodní kosmetiku značky Weleda, Lavera i svoji privátní značku Alverde (certifikace BDIH).

Na významu výrazně nabývá také internetový prodej - specializované on-line prodejny přírodní kosmetiky a biopotravin a vlastní internetové prodejny výrobců.

Označování dle standardů KEZ

Od podzimu 2007 mohou také čeští výrobci přírodní kosmetiky nechat své výrobky certifikovat.  Česká kontrolní organizace KEZ o.p.s. zavedla certifikaci kosmetiky vyráběné z přírodních a ekologických surovin. Tyto standardy byly vypracovány ve spolupráci s experty z oblasti výroby kosmetických prostředků a odborníky na kosmetickou péči a vycházejí z mezinárodní certifikace francouzské organizace Ecocert.
Značka CPK - CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA definuje suroviny, které certifikované výrobky smí obsahovat, a vymezuje je pouze na přírodní a z přírody pocházející zdroje. Definuje naopak i suroviny, které jsou zakázány. Vyšším stupněm certifikace je pak značka CPK - bio pro kosmetické prostředky s obsahem surovin z ekologického zemědělství, které musí splnit nejen podmínky CPK, ale musí obsahovat i bio suroviny. Pokud výrobek prokazatelně splňuje parametry stanovené ve Standardech a zároveň obsahuje bio surovinu/y, případně bio surovinu/y v minimálním množství 10 %, může jej výrobce/ první distributor/distributor - obecně nositel certifikace - označit na obale nebo v reklamě značkou „CPK bio"
Produkty označené CPK - CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA a CPK bio splňují níže uvedená kriteria:

  • Výrobky obsahují nejkvalitnější rostlinné suroviny včetně surovin pocházejících z ekologického zemědělství, případně ze sběru bylin či plodů rostoucích ve volné přírodě.
  • Výrobky neobsahují parafín, vazelínu, ani jiné další ropné produkty nebo látky na bázi silikonů.
  • Neobsahují žádné syntetické vonné, konzervační a barvící látky.
  • Neobsahují geneticky modifikované suroviny.
  • Výrobky ani výchozí suroviny nejsou testované na zvířatech, je zakázané použití surovin ze zvířat s výjimkou včelího vosku a derivátů lanolinu.
  • Neobsahují chemické UV filtry, elektronové nosiče, ethoxylované suroviny.
  • Sběr rostlin probíhá šetrným způsobem s přihlédnutím k zachování druhové rozmanitosti a stability přírodního stanoviště s důrazem na ochranu životního prostředí.
  • Ekologická likvidace odpadů, ekologická únosnost výroby a obalových materiálů.

Certifikovaná přírodní kosmetika může nést toto označení:

CPK_1.JPG

CPK_BIO_1.JPG

 

 

 

 

 

Současnými držiteli certifikátů kosmetických prostředků jsou tyto firmy:

Další zprávy z oblasti biokosmetiky hledejte ve specializované rubrice Bio-info.


 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft červen rgt
Po Út St Čt So Ne
22           1 2
23 3 4 5 6 7 8 9
24 10 11 12 13 14 15 16
25 17 18 19 20 21 22 23
26 24 25 26 27 28 29 30
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,