Překvapila vás finanční krize? Pokud nezměníte své postupy a hodnoty, nejhorší vás teprve čeká.

Finanční krize, umocněná sociálními a ekologickými problémy a zvyšujícím se pocitem zodpovědnosti spotřebitelů, mění ekonomické a podnikatelské prostředí. Působení této “zelené” revoluce zasahuje mnohem dále než jen na tradiční trhy biopotravin či hnutí za ochranu životního prostředí. Pokud se společnosti těmto výzvám nepřizpůsobí, budou se v budoucnu na trhu jen těžko prosazovat.  

V současnosti se celý svět více či méně potýká s následky celosvětové krize. Dopady pocítili obyvatelé a firmy také v České republice. Některé podniky krachují, některým se snižují obraty, zvyšuje se nezaměstnanost, zákazníci šetří a omezují své výdaje.

Krize zásadně mění chování spotřebitelů

Finanční a hospodářská krize má však i vedlejší nečekaný efekt. Obchodníci jsou nuceni znovu poznávat své zákazníky, kteří dnes při nákupu více přemýšlejí. Krize změnila chování spotřebitelů, a tím nepřímo vyvolává potřebu změny i v přístupu podnikatelů. Konzumní optimismus devadesátých let, který představoval šťastné období shromaždování materiálních hodnot, vedl do vakua.

 

Zákazníci omezují spotřebu vlastní volbou nejen z pohledu finančního, ale i etického. Svoje peníze daleko více směřují k nákupům zboží, u kterého vnímají hodnoty přesahující jeho finanční cenu. Rostou proto prodeje zboží Fair trade, lokálních (bio)potravin, energeticky úsporných spotřebičů a domů. Lidé stále více požadují výrobky, které jsou účinnější, vydrží déle a fungují lépe. Chtějí znát celý životní cyklus výrobků. Chtějí si být jisti, že použité materiály a suroviny jsou pro ně bezpečné a vyrobené odpovědným způsobem. Upřednostňují produkty na přírodní bázi, biologicky odbouratelné, v recyklovatelných obalech.

 

Lídři ukazují směr


Současnost je třeba chápat jako dobu hledání nových příležitostí a možností, kdy je kvantita nahrazována kvalitou či lépe posunem horizontu spotřebního uvažování od bezprostřední přítomnosti k budoucnosti. Proto řada novátorských a vizionářských firem i v době ekonomického útlumu, nebo právě kvůli němu, investuje do trvale udržitelných postupů. Názorným příkladem může být největší světový maloobchodník, společnost Wal-Mart, která ve snaze být odpovědnější společností vytvořila celosvětový index trvalé udržitelnosti. Pomáhá ji vytvořit transparentnější dodavatelský řetězec, podporuje produktové inovace a v konečném důsledku poskytuje zákazníkům informace, nezbytné pro posouzení trvalé udržitelnosti každého výrobku.


LOHAS jako cílová skupina budoucnosti

 


LOHAS184.jpgCelá řada podniků jako konkurenční výhodu používá právě přihlášení se k sociální odpovědnosti a trvalé udržitelnosti, tj. k hodnotám spotřebitelů typu LOHAS. Stoupenci trendu LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) neboli „životního stylu zdraví a trvalé udržitelnosti“ představují velmi silnou skupinu spotřebitelů, kteří preferují kvalitu, společenskou odpovědnost a ekologický přístup. Jejich podíl ve společnosti se odhaduje na 10 až 30 procent dospělých, napříč věkovými skupinami se středními a vyššími příjmy a výdaji. LOHAS jako životní styl zasahuje do širokého spektra spotřebního chování od nákupů potravin přes oděvy, potřeby pro děti, domácnost, až po investice do ekologičtějších aut, staveb, způsobů trávení volného času a dalších souvisejících produktů a služeb. Tyto spotřební zvyklosti přitom nejsou krizí příliš ovlivněny. LOHAS zákazníci jsou nároční - vědí, co chtějí a nehodlají své hodnoty ani v krizi měnit. 


Nezůstaňte pozadu, hledejte inspiraci

 

Vytváření trvale udržitelných služeb a produktů vyžaduje časové i finanční investice. Ale ty společnosti, které do této oblasti již investovaly nebo investují, začínají sklízet značné výhody. Přehodnocením vašich priorit, spoluprací na místo konkurenčního boje, využíváním bezpečnějších a kvalitnějších surovin a zdrojů, důsledným prosazováním energetických úspor, prováděním analýz životního cyklu výrobků či využíváním nových principů v materiálu a designu obalů – to vše jsou změny, které povedou k trvalým výhodám jak pro vaši firmu, tak pro životní prostředí a společnost.

 

Buďte lídry ve svém oboru, nezůstávejte pozadu, nečekejte, až vás z trhu vymažou chytřejší a progresivnější společnosti. Čas na změnu je nyní.

 

BioSummit09_logo.jpgPotřebami LOHAS zákazníků a z nich vyplývajícími výzvami pro obchodníky a výrobce, se bude zabývat konference Bio Summit 2010, která se uskuteční 8. dubna 2010, v kongresovém centru U Hájků v Praze. Společnosti, které jsou v popředí LOHAS iniciativ, budou na konferenci prezentovat své zkušenosti a podrobně diskutovat o různých cestách k udržitelnosti. Mezi společnostmi, které představí své strategie, budou mimo jiné Starbucks, Loreal, Ecover, Eosta a další. Program, řečníci a diskusní sekce zpochybní „business as usual“, předvedou příklady novátorských řešení a poukáží na význam nových způsobů hodnocení, řízení a implementování udržitelnosti ve všech oblastech podnikání.

 

Na konferenci Bio Summit se již přihlásilo více než 100 společností. Buďte i vy mezi těmi, kteří „vědí“. Na konferenci potkáte novátory z potravinářských i nepotravinářských oborů i experty na oblast trvalé udržitelnosti a zodpovědného podnikání. Registrace na konferenci je možná online na www.biosummit.cz.

 

Další informace u organizátorů konference Bio Summit: 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18         1 2 3
19 4 5 6 7 8 9 10
20 11 12 13 14 15 16 17
21 18 19 20 21 22 23 24
22 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,