Právě vyšla ročenka Český trh s biopotravinami 2008

Spotřeba biopotravin by se měla v České republice v následujících třech letech zvýšit průměrně o 70 procent ročně a v roce 2010 dosáhnout 6,5 miliardy korun.  

Oproti spotřebě ve výši 1,29 miliardy korun v roce 2007 tedy trh do konce roku 2010 vzroste pětkrát. Optimistický odhad vyplývá z ročenky Český trh s biopotravinami 2008, kterou dnes vydala agentura Green marketing a České a slovenské odborné nakladatelství.

Zvýšená poptávka spotřebitelů bude způsobena zejména informační kampaní Státního zemědělského intervenčního fondu „Ekologické zemědělství a biopotraviny", která na vzdělávací aktivity utratí 25 milionů korun. „S růstem informovanosti se také mění přístup lidí ke spotřebě. Lidé jsou bohatší a náročnější a touží po kvalitě a ‚novém luxusu‘. Nedílnou součástí této změny je i zvýšený zájem o zdraví, zdravý životní styl a kvalitu potravin", říká Tom Václavík, autor ročenky. Dobrá ekonomická situace a růst disponibilních příjmů umožní širší vrstvě obyvatel nakupovat alespoň občas kvalitnější biopotraviny. Maloobchodníci a výrobci si tyto změny uvědomují a biopotraviny nabízejí v širší míře.

Graf: odhad vývoje trhu 2008-2010

Již vloni se na českém trhu výrazně rozšířila nabídka biopotravin. Nejdůležitější událostí loňského roku je zavedení biopotravin do sítě diskontních prodejen Plus v dubnu. Biopotraviny v Plusu mají veliký úspěch, během 7 měsíců stačil Plus svým obratem předběhnout všechny ostatní a stal se největším maloobchodníkem s biopotravinami na českém trhu. Druhým největším maloobchodníkem s biopotravinami je paradoxně drogistický řetězec dm drogerie markt. Biopotraviny tvoří základ nabídky potravin tohoto na zdraví životní styl orientovaného obchodníka.

Pět největších maloobchodníků s biopotravinami se na celkovém maloobchodním obratu ve výši 1,29 miliardy korun vloni podílelo 23 %, což je o 3 % více než v roce 2006. Podle odhadů Green marketing nabízelo na začátku roku 2008 v České republice biopotraviny přibližně 3 000 maloobchodních prodejen.

Nejvíce biopotravin nakoupí Češi v super a hypermarketech, 67 %, dále pak v prodejnách zdravé výživy a biopotravin, 22,5 % a v lékárnách, 5 %. V nezávislých drobných prodejnách potravin se vloni prodalo biopotravin za 32 milionů Kč, což je podíl 2,5 % na celkovém trhu. Přibližně 2 % biopotravin se prodá přímo na farmách či tržištích a přibližně 0,5 % v gastronomických zařízeních.

Zpracované biopotraviny tvoří největší kategorii na trhu, v roce 2007 se na celkovém obratu podílely 47,5 %. Druhou největší kategorií byla vloni kategorie mléka a mléčných výrobků s podílem 21 %. Nejrychleji rostoucí kategorií byla kategorie ovoce a zelenina, která meziročně zaznamenala růst obratu o 200 %. „Bio ovoce a zelenina, čerstvá i zpracovaná, nabízí do budoucna velký potenciál růstu", předpovídá Tom Václavík. Kategoriemi s největším podílem českých bio surovin na obratu byly v roce 2007 kategorie maso a masné výrobky, 98 % jich pocházelo z českých chovů, a pečivo, kterého 91 % bylo upečeno v Česku.

Absolutně největší firmou na českém trhu, měřeno obratem z prodeje biopotravin, je společnost HiPP Czech, s.r.o., která do České republiky dováží kojeneckou a dětskou bio výživu. Největším výrobcem biopotravin byla vloni v Česku Olma a.s., výrobce bio mléka a jogurtů. 

Jak dále vyplývá z ročenky, počet Čechů pravidelně nakupujících biopotraviny vzrostl ze 3 % v roce 2005 na 4,8 % v roce 2007. 27,9 % populace biopotraviny zná a kupuje je nepravidelně. Nejvíce biopotravin kupují vysokoškolsky vzdělaní lidé mladší 49 let a dále domácnosti s alespoň jedním dítětem mladším 14 let. Mají nadprůměrný příjem, bydlí v městě čítajícím mezi 20 a 100 tisíci obyvatel nebo naopak v malé obci s 1 až 5 tisíci obyvateli. Průměrná spotřeba na osobu vloni činila 126 korun.

Spotřeba biopotravin v České republice dosáhla v roce 2007 1,29 miliardy korun, což je nárůst o 70 procent oproti roku 2006. Trh s biopotravinami je v ČR setrvale rostoucí, za poslední tři roky se spotřeba zvedla o 153 procent. Biopotraviny tvořily v roce 2007 0,55 procenta z celkové spotřeby potravin a nápojů v České republice.

Marketing produktů ekologického zemědělství je v Čechách poměrně nový fenomén. Proto Green marketing v rámci ročenky Český trh s biopotravinami 2008 připravil nástin hlavních marketingových a komunikačních zásad v oblasti biopotravin s řadou detailních doporučení. Ročenka se tak snaží pomáhat zemědělcům, maloobchodníkům i potravinářům v porozumění specifickému sortimentu biopotravin a stává se nezbytným nástrojem pro analýzu příležitostí, vývoj nových produktů, rozvoj komunikace a plánování strategií na tomto perspektivním trhu.

Ročenku Český trh s biopotravinami je možné objednat na adrese tom@greenmarketing_cz. Její cena je 2 368 Kč včetně DPH.

 

Český „Bio Top 10" roku 2007

Deset největších firem na trhu s biopotravinami dle obratu v roce 2007

Pořadí

Název firmy

Typ

1.

HiPP Czech, s.r.o.

Dovoz/distribuce kojeneckých a dětských biopotravin a nápojů

2.

PLUS - DISCOUNT spol. s r. o.

Maloobchod

3.

PRO-BIO obchodní spol. s r.o.

Zpracování/velkoobchod/dovoz/maloobchod

4.

Country Life s.r.o.

Velkoobchod/dovoz/zpracování/výroba/maloobchod

5.

Olma  a.s

Výroba mléčných výrobků

6.

dm drogerie markt s.r.o.

Maloobchod

7.

Biopark s.r.o.

Výroba hovězí maso

8.

SPAR Česká obchodní společnost s.r.o.

Maloobchod

9.

Bauer Bio s.r.o.

Dovoz (mléčné výrobky a maso)

10.

bio nebio s.r.o.

Dovoz/výroba/distribuce

 

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Chystáte se letos zapojit do bedýnkových systémů a brát produkty přímo z farmy?
Ano 57%
Ne 17%
Již odebírám 10%
Nevím 14%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18 1 2 3 4 5 6 7
19 8 9 10 11 12 13 14
20 15 16 17 18 19 20 21
21 22 23 24 25 26 27 28
22 29 30 31        
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,
Eurona: Super ekologické výrobky jsou na Eurona by Cerny. Mám tam osvědčených...
British Journal of Nutrition: Prokázány jasné rozdíly mezi konvenční a bio produkcí mléka a masa,