Praktiky ekologického zemědělství zvyšují obsah antioxidantů
Z výsledků desetileté studie vyplývá, že metody ekologického zemědělství mohu výrazně zvyšovat hodnoty antioxidantů v ovoci a zelenině.
Tým výzkumníků na University of California, Davis, zjistil, že hodnoty flavonoidů kvercetinu a kaempferolu byly průměrně o 79, respektive 97 procent vyšší v bio rajčatech. Alyson Mitchell, která studii vedla řekla, že flavonoidy jsou známými antioxidanty, které snižují náchylnost ke kardiovaskulárním nemocem, některým formám rakoviny a demence. O výzkumu referoval časopis New Scientist, celý výzkum bude vydán v Journal of Agricultural and Food Chemistry.
Výsledky některých předcházejících výzkumů ohledně nutričních rozdílů mezi bio a nebio potravinami byly zpochybňovány kvůli rozdílům v kvalitě půdy, zavlažovacím postupům a nakládání se sklizenými produkty, což ztěžovalo přímé srovnání. V této studii proto výzkumníci použili data z dlouhodobého projektu, který používal standardizované techniky.
Mitchellová věří, že vyšší obsah antioxidantů u bio rajčat je způsoben dostupností dusíku. Rostliny vytvářejí flavonoidy jako ochranný mechanismus, který může být spuštěn nedostatkem živin. Vzhledem k tomu, že anorganický dusík v konvenčních hnojivech je jednoduše dostupný, tým z University of California věří, že nižší obsah flavonoidů je způsoben přehnojováním. Dodávání příliš velkého množství živin, jako je anorganický dusík běžně používaný v konvenčním zemědělství, zpomaluje vytváření flavonoidů.
Nedávno zveřejněné evropské studie také zjistily, že bio rajčata obsahují větší množství vitamínu C, beta karotenu a flavonoidů než konvenčně pěstovaná. Bio broskve a jablečné pyré také obsahovalo více antioxidantů.
Zdroj: New Scientist
Pondělí, 2. červenec 2007

























