Podnikům prospívá udržitelnost

Sloan110.jpg Podle studie The innovation bottom line se podíl společností vykazujících zisk díky udržitelným řešením za poslední rok zvýšil až na úroveň 37 procent.  

Tato v pořadí již 4. studia je výsledkem průzkumu, který každoročně provádí MIT Sloan Management Review (MIT SMR) ve spolupráci s Boston Consulting Group (BCG) a který oslovuje přibližně 2 600 ředitelů a manažerů firem po celém světě.

Z průzkumu vyplynulo, že téměř polovina zapojených společností změnila své obchodní modely, což vedlo k 20procentnímu zvýšení počtu firem dosahujících zisk na bázi udržitelných modelů podnikání oproti minulému roku.

Inovátoři poháněni udržitelností

David Kiron, jeden z autorů Innovation bottom line, popisuje inovátorské firmy poháněné udržitelností jako společnosti, které vnímají příležitost jinak než ostatní firmy. Udržitelnost pro ně není nákladem, ale způsobem, který jim umožňuje dosáhnout energetickou účinnost, zvýšit podíl na trhu a především získat komparativní výhodu.

Tato strategie tedy nepředstavuje dílčí plán, ale dostává se do všech oblastí podnikání přes dodavatelskou síť, marketing a finance až po zavádění nových modelů podnikání. Nejzajímavějším je přitom fakt, že nejvíce inovátorů můžeme najít na vznikajících trzích.

Až 50 procent podniků potvrdilo, že profitovalo ze změny několika dílčích oblastí podnikání, které reflektovaly udržitelné praktiky, zatímco 60 procent z nich získalo dodatečný zisk trvalým začleněním udržitelnosti do podnikání.

Příklady z praxe

Pro ilustraci začlenění udržitelných praktik do podnikání zpráva uvádí několik příkladů z praxe, firmy jako například AT&T, Dell, Marks&Spencer, Nestlé, Patagonia, Kraft Foods, či Intel.

Pro firmu Kraft Foods (nyní Mondeléz) se stal klíčovým udržitelný dodavatelský řetězec. Kromě zlepšování životního prostředí a pomoc zemědělcům, modely jako Rainforest Alliance a Fair Trade pomáhají zvýšit výnosy z půdy a kapacitu. Tyto modely ve velké míře zajistily firmě Kraft Foods přístup k novým segmentům spotřebitelů. Ve Velké Británii například produkty se značkou Rainforest Alliance přispívají k dvouciferným nárůstu tržeb. Další inovace zavedla firma Kraft Foods v oblasti balení produktů, které jí umožnily značně snížit náklady. Na výrobu nového balení se spotřebuje o 50 procent méně energie a o 28 procent méně materiálu než dříve. 

Pro společnost Dell byly inovace v balení produktů nezbytností. Na jedné straně zákazníci společnosti požadovaly pevné balení, aby nedošlo k poškození produktů, avšak Dell měl zájem o lehký obalový materiál, který by přispěl ke snížení přepravních nákladů. K uspokojení obou požadavků investoval Dell do bambusových obalů. Bambus, jako jedna z nejrychleji rostoucích plodin na světě je i obnovitelným zdrojem. V současnosti je více než 70 procent produktů Dell balených v těchto obalech.

Inspirujícím příkladem je i společnost Nestlé. Rozhodla se využít kávové usazeniny, které vznikají jako vedlejší produkty při výrobě kávy a většinou končí na skládkách. Spalování kávových usazenin totiž vytváří páru, která může být využita pro provoz továren. V současnosti až 60 procent páry využívané při výrobě kávy v továrnách Nestlé pochází z kávových usazenin. Společnost tím přispívá ke snížení množství kávových usazenin na skládkách a zároveň výrazně snižuje své výrobní náklady. 

Zdroje: web.mit.edusloanreview.mit.eduguardian.co.uk

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
49   1 2 3 4 5 6
50 7 8 9 10 11 12 13
51 14 15 16 17 18 19 20
52 21 22 23 24 25 26 27
53 28 29 30 31      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

františek: jen jsem se nikde nedočetl jak chtějí výpadek vajec z klecového chovu...
Klecovým chovům odzvonilo,
Hynek: Jako zákazníkovi Vodafonu se mi to líbí, že se snaží jít energii...
Vodafone se připojil k Evropskému týdnu udržitelného rozvoje,
Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,