Patagonia – společnost, která chce, aby zákazníci nakupovali méně

patagonia_logo_1.jpg Americká společnost Patagonia, výrobce outdoorového oblečení, přichází s poněkud neobvyklou iniciativou. Vyzývá své zákazníky, aby nakupovali méně často.  

„Iniciativa Common Threads poukazuje na závažný environmentální problém současné doby, uhlíkovou stopu z používání veškerých našich věcí. Iniciativa proto vyzývá zákazníky, aby zbytečně nekupovali věci, které nepotřebují,“ říká Yvon Chouinard zakladatel a majitel společnosti Patagonia.

Počkat. Opravdu? Možná vás trochu zarazí, proč by mnohamilionová společnost vybízela zákazníky k menším nákupům svých výrobků. Nicméně to je přesně to, o co společnost Patagonia usiluje prostřednictvím iniciativy Common Threads Initiative zahájené v září 2011.
Program Patagonie s názvem 4R se zaměřuje na sníženou spotřebu (reduced consumption), servis oprav (repair), opětný prodej (resale) či recyklaci (recycling).

Snížená spotřeba

Zákazníci jsou vybízeni k tomu, aby kupovali pouze to, co opravdu potřebují či používali již zakoupené výrobky co nejdéle. Patagonie se na druhou stranu zavazuje k tomu, že bude prodávat pouze produkty s dlouhou životnosti.

Servis oprav

Rozbité či roztržené zboží mohou zákazníci poslat společnosti na opravu a během 10 pracovních dní bude opraveno a zasláno zpět majiteli. Pro servis má Patagonia k dispozici obrovskou řadu zipů a látek. Služba oprav je již zákazníkům nabízena řadu let. V roce 2010 společnost pro své zákazníky opravila přes 12 000 kusů částí zničených oděvů.

Patagonia_4R.jpgRecyklační program oděvů Patagonie

Opětný prodej

Patagonia začala spolupracovat s internetovým gigantem eBay a otevřela tam svůj internetový obchod k prodeji a koupi použitého zboží. Patagonia ve svém online obchodě Common Threads Initiative na eBay nabízí stovky použitých bund, košil, kalhot či šatů, které si mohou zákazníci zakoupit, stačí k tomu pouze pár kliknutí myší.

Recyklace

V případě, že oblečení společnosti Patagonia je zcela obnošené a již neupotřebitelné, mohou takové zboží zákazníci zaslat zpět nebo ho přinést do prodejny, zboží bude následně recyklováno či jeho části budou znovu využité na výrobu nových oděvů. Vše bez poplatku. Od roku 2005 Patagonie vybrala 45 tun oblečení určeného k recyklaci a z toho vytvořila 35 tun oblečení nového.

Patagonie se domnívá, že díky tomuto komplexnímu úsilí pomůže k zachování vzácných přírodních zdrojů a že tuny odpadu tak zbytečně neskončí na skládce.

Online závazek iniciativy Common Threads Initiative

Ústředním motivem kampaně společnosti je on-line závazek, ve kterém Patagonia vybízí zákazníky, aby se k němu připojili. V závazku mezi společností a zákazníky se Patagonia zavazuje, že zboží, které vyrobí, bude mít dlouhou životnost, že opraví rozbité oblečení a recykluje veškeré dosloužilé zboží. Na druhé straně se zákazník zavazuje, že bude kupovat pouze zboží, které potřebuje a má dlouho životnost, že si nechá spravit vše, co se rozbije, opětovně využije či bude sdílet to, co už nebude potřebovat a zbytek recykluje. Dosud se k iniciativě přidalo 24 000 slibů.

Common_thread.jpgTo vše zní velmi krásně. Nicméně můžeme být skeptičtí a ptát se, proč by komerční firma něco takového dělala. Je to opět jen další dobře zamaskovaná praktika greenwashingu? Co z toho Patagonie má?

„Upřímně řečeno, nezáleží nám na tom, jestli na tom vyděláváme nebo proděláváme, nicméně jsme museli přijít s něčím, jak přesvědčit zákazníky, aby si kupovali použité oblečení a starali se o zboží tak, aby jim vydrželo co nejdéle. Je to jedna z nejúčinnějších věcí, kterou můžou zákazníci pro naši planetu udělat,“ říká Jessica Clayton z PR Patatagonie.

Pokud nějaká společnost aplikuje takto radikální přístup, nepřekvapí, že je to zrovna Patagonia. Ta se již od svého založení v 70. letech 20. století snaží o trvalou udržitelnost svého podnikání. Mezi ústřední témata environmentálních kampaní společnosti patří zejména ochrany vod, divoké zvěře či získávání grantů pro ekologický aktivismus. Od roku 1996 Patogonia při výrobě oblečení používá pouze biobavlnu. Na stránkách společnosti mohou zákazníci využívat interaktivní nástroj The Footprint Chonicles, kde naleznou veškeré informace, jak a kde se produkty vyrábějí.

On-line obchod Patagonie s použitým zbožím na eBay

Patagonie má velice impozantní vizi: „Vyrobit nejlepší produkty, nezpůsobit žádné zbytečné škody, vést společnost tak, aby inspirovala další a realizovat efektivní ekologické řešení.“ Ano, zrak vás nešálí: Minimalizace negativního dopadu na životní prostředí je opravdu součástí vize společnosti.

patagonia_na_ebay_1.jpgA jaké jsou výsledky? Velmi dobré. V roce 2008 společnost vykázala tržby v hodnotě 270 milionů dolarů, o dva roky později se tržby vyšplhaly až na 414 milionů dolarů.
Patagonia je tedy ukázkovým příkladem společnosti, která zároveň profituje, ale i dodržuje své silné ekologické hodnoty. Díky tomu společnost získala nejen nespočetné uznání od několika environmentálních organizací, ale i neochvějnou důvěru svých zákazníků. V roce 2007 byla Patagonia jmenována nejskvělejší společností na Zemi.

Patagonia je velmi odvážnou společností, protože žádá své zákazníky, aby kupovali méně věcí či již použité věci, což tak trochu odporuje pravidlům vedení komerčního podniku. Nicméně čas ukáže, zda prodej společnosti klesne, jestli Patagoinie získá nové zákazníky nebo jestli společnost vůbec dosáhne nějaké změny. Klidně si myslete, že jsou to blázni, Patagonia je ale velice odhodlaná ve svém jednání pokračovat.
„Nehledě na to jestli lidé věří v to, co děláme, my to děláme proto, že je to správná věc,“ říká Clayton.

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18     1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,