Ochrana spotřebitelů nebo zadržování informací?

kosmetika_wikimedia110.jpg Výrobci aromaterapeutické a bylinné kosmetiky mají nové hobby. Učí se komunikovat se zákazníky a přitom nic neříkat.   

Bojují se slovíčky a o slovíčka. Kosmetické výrobky nemohou hojit, ale mohou zklidňovat, nemohou mít antiseptické účinky, ale antibakteriální ano. Úřední šiml řehtá radostí a malým výrobcům kosmetiky rostou náklady strmou křivkou. Učíme se být přijatelní v mezích zákona, používat nicneříkající formulace, učíme se nevybočovat a být šedí. Učíme se být stejní jako ostatní. Je toto ochrana spotřebitele? Podle čeho si tedy vyberete svoji kosmetiku?

Podobně jako evropské omezení využití léčivých bylin a zákaz zdravotních tvrzení o jejich účincích nařízením ES z roku 2006 (více se můžete dočíst na http://nedejmesiprirodu.cz/), svírá dnes výrobce kosmetiky velmi podobným způsobem nařízení ES č. 1223 / 2009 ES o kosmetických přípravcích, které zakazuje na kosmetických výrobcích uvádět případné léčivé účinky, i když přípravek obsahuje výtažky z léčivých bylin či jiných přírodních látek v účinném množství. Lze pochopit snahu o lepší ochranu spotřebitele proti klamavým tvrzením výrobců kosmetických prostředků. Je však potřeba také říci, že za touto snahou se skrývá promyšlený lobbing nadnárodních kosmetických koncernů a farmaceutického průmyslu. Výsledkem snahy o ochranu spotřebitele je výrazné znevýhodnění malých firem, které se čímkoliv odlišují. Už samotná definice kosmetiky jako takové je scestná: „Kosmetickým přípravkem je jakákoli látka nebo směs určená pro styk s vnějšími částmi lidského těla (pokožkou, vlasovým systémem, nehty, rty, vnějšími pohlavními orgány) nebo se zuby a sliznicemi ústní dutiny, výhradně nebo převážně za účelem jejich čištění, parfemace, změny jejich vzhledu, jejich ochrany, jejich udržování v dobrém stavu nebo úpravy tělesných pachů.“

Z výše uvedeného a ze zákona o léčivech vyplývá, že kosmetika je určena pouze na zdravou pokožku, nesmí v žádném případě nic léčit nebo hojit. Co si ale počnou například lidé postižení lupénkou? Ano, lupénka je kožní onemocnění. Musejí tedy do lékárny pro drahé, i když neúčinné mazadlo. Přestože víme, že na zlepšení lupénky má výrazný vliv měsíček lékařský, nemůžeme to nebohému postiženému říct. Musíme doufat, že to zjistí jinak, pokud jej ovšem vůbec napadne si něco takového zjišťovat. Je toto ochrana spotřebitele nebo naopak trestuhodné zadržování informací? Je mi líto všech neinformovaných, ze kterých se stali neinformovatelní.

Zákaz zdravotních tvrzení na kosmetice vychází z předpokladu, že kosmetika neproniká do organizmu a látky z ní se tedy nedostávají do krevního oběhu, aby následně ovlivňovaly tělesné funkce. To už jsme v úrovni sci-fi, protože kožní bariéra je sice ochranná, ale samozřejmě pro řadu látek propustná. Jinak bychom už nebyli. Vše, co pokožkou proniká, nás nějakou mírou ovlivňuje, a to buď pozitivně nebo negativně. Pokud jsou to přírodní látky, jako například vhodně zvolené éterické oleje nebo bylinné extrakty, ovlivňují zcela přirozeně správné fungování našeho těla. Ale dnes vám už nemohu říct, že šalvěj vám pomůže harmonizovat menstruaci nebo že vám rozmarýn pomůže zvýšit krevní tlak, zato se na éterickém oleji můžete dočíst podivuhodnou větu: „Vdechnutí může způsobit smrt“, jak nařizuje zákon o chemických látkách. A proč se nemůžete zároveň dočíst, co pozitivního vám éterický olej může způsobit? Není to poněkud nevyvážené? Přemýšlejme, kdo má z těchto kroků na ochranu spotřebitele největší užitek. Mně osobně se zdá, že za krátký konec zde tahá právě spotřebitel, jehož jménem úřad koná. Z druhé strany je neinformovatelný spotřebitel vháněn do náruče farmaceutických firem, kde na něj čekají zaručené a „doporučené“ pilulky proti všemu.

A Evropská komise pro nás chystá v roce 2016 doslovný seznam tvrzení, která smíme na kosmetice uvádět, stejně jako je tomu v tuto chvíli na potravinách. A tak jsem zvědavá, co chytrého výrobci vymyslí, aby mohli hloupá nařízení obcházet. Zákazník je mezitím nucený vyhledávat si informace jinde. Účinky bylin, éterických a rostlinných olejů hledejte na nezávislých webech o bylinách, například na www.mojeprirodnilekarna.cz. Místo nicneříkajících tvrzení hledejte doporučení od přátel a známých, sdílejte informace, které jste shledali užitečnými. Nenechte si vzít přirozené a vyzkoušené prostředky k vlastnímu léčení a uzdravování. Užívejte kvalitní rostlinné oleje na pokožku i do jídla, i když se to na etiketě nedočtete. Pečujte o sebe a buďte zdraví, i když se to úředníkům a lobbistům nehodí do krámu.

Adéla Zrubecká

Nobilis Tilia s.r.o.

Foto: Andres Hernandez, Wikimedia

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44         1 2 3
45 4 5 6 7 8 9 10
46 11 12 13 14 15 16 17
47 18 19 20 21 22 23 24
48 25 26 27 28 29 30  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,