Obchodní řetězce dále investují do biopotravin

Tesco_1.jpg Přibližně 80 procent prodejů biopotravin se v České republice odehrává v maloobchodních řetězcích supermarketů, hypermarketů a drogerií. Všechny nadnárodní řetězce s výjimkou Lidlu a většina českých regionálních sítí, biopotraviny nabízí již řadu let. Nyní se však snaží o maximální odlišení své nabídky od konkurentů.  

Celkový počet položek biopotravin se v nabídce nadnárodních maloobchodních řetězců meziročně zvýšil o 47 %, z 1 046 v lednu 2009 na 1 536 jedinečných výskytů v prosinci 2009. Do dubna 2010 se počet opět zvýšil, na 1 670 položek.

Po__et_polo__ek_biopotravin_ve_v__ech_MO___et__zc__ch.jpg

Graf: počet jedinečných výskytů biopotravin v MO řetězcích

Privátní značky posilují

Maloobchodníci řeší poměrně úzkou domácí produktovou nabídku biopotravin tím, že nejprodávanější výrobky nabízejí pod vlastními bioznačkami a tím se snaží odlišit od konkurence. Počet biopotravin v privátních značkách maloobchodníků se vloni meziročně zvýšil o 59,5 %, z 331 na 528.

Nejrychleji se vloni vyvíjel sortiment v prodejnách Billa, počet výrobků ve značce Naše Bio v prosinci 2009 dosáhl 82 položek. Stejný počet nabízí také značka Tesco Organic, u ní ale došlo k více než 5% úbytku položek. Nejvíce výrobků, 96, nabízí ve vlastní značce Natur*pur Interspar, jejich počet meziročně vzrostl o 52 %. Značka Albert Bio nabízí 91 položek, o 127,5 % více než na začátku roku 2009. Kromě této značky ještě hypermarkety Albert používají starší značku Selský dvůr, ve které měli na konci roku 2009 8 výrobků. S novou značkou BIOstyle přišel vloni na trhu řetězec Penny, na konci roku již nabízel 21 výrobků. Drogerie dm na začátku roku 2009 nenabízela zákazníkům žádnou privátní značku v biokvalitě. Koncem roku to ale již bylo 40 výrobků značky Babylove. Drogerie Rossmann nabízela v lednu 2009 44 biopotravin pod značkou EnerBio, nabídka se do konce roku téměř nezměnila, nicméně přibyla nová privátní značka dětských biovýživ BabyDream (prosinec 2009 14 položek).

Podil_privatnich_zna__ek.jpgGraf: podíl privátních značek biopotravin na celkovém počtu biopotravin v MO řetězcích

Globus razantně mění svůj biokoncept

Hypermarkety Globus, které vloni meziročně zvýšily počet položek biopotravin o 62 % a na konci roku 2009 nabízely 243, jen v dubnu 2010 přidali do svého sortimentu 95 nových biopotravin. Celková nabídka nyní dosahuje 317 položek, což je o 30 až 50 položek více, než konkurenční hypermarkety.

bonduelle_bio_zlata_kukurice.jpgNově Globus do své nabídky biopotravin v dubnu 2010 zařadil například tyčinky Naturka od české firmy Simos, nakládanou zeleninu od firmy Efko, výrobky od firmy Amylon, krekry a sušenky z Biopekárny Zemanka, nakládanou zlatou kukuřice od společnosti Bonduelle (obrázek vlevo), jogurtové dresingy Spak, kuřecí chlazené maso od firmy Biopark a krůtí maso od německé firmy Velisco značky Gutstetten. Nově také nabízí kozí a ovčí biosýry od severočeské farmy Pěnčín a čerstvé bylinky z Nemecka od firmy Titbit. Jako jediný řetězcový maloobchodník nabízí nyní Globus také biopivo a biolimonády z německého pivovaru Neumarkter Lammsbräu (obrázek vpravo). 

pivo_spaldove_1.jpg„V sortimentu suchých potravin jsme v letošním roce již rozšířili sortiment biopotravin o přibližně 70 položek, dle prodejů v rozšiřování budeme pokračovat. V sortimentu čerstvých potravin počítáme i letošním roce s navyšováním počtu biopotravin v kategoriích ovoce zelenina a suchých plodů“, vysvětlil Boris Malý, ředitel pro marketing a firemní rozvoj společnosti Globus. Z trvanlivých potravin mají největší úspěch luštěniny a kuskus, z čerstvých potravin mají největší nárůsty mléčné výrobky, ovoce zelenina a chlazená drůbež“, dodává Malý.

Globus zatím nemá svoji vlastní bioznačku, nabízí výhradně biopotraviny ve značkách výrobců či obchodníků. V Německu nabízí prodejny Globus mimo jiné také plný sortiment biovýrobků od firmy Alnatura, která je zatím v České republice exkluzivně k dostání v prodejnách dm drogerie.

dm drogerie je největší obchodník s bio

Nejvíce biopotravin, 467 položek, nabízela v dubnu 2010 dm drogerie. Meziročně se tento počet zvýšil o 42 %, v dubnu 2010 přidala dm do sortimentu další biopotraviny značky AlnaturA a nově nabízí také biopotraviny pro alergiky od německé firmy Alnavit, například mléko bez laktózy (obrázek dole).

Alnavit_mleko_bez_laktozy.jpgNabídka biopotravin v prodejnách dm drogerie je dvojnásobná oproti hypermarketům v nesrovnatelně menších prodejních plochách. „Významný růst prodejů zaznamenávají obilné, sojové a rýžové nápoje, luštěniny a rýže, rostou i všechny ostatní kategorie včetně impulsních skupin, jako jsou nejrůznější tyčinky a snacky“, komentuje vývoj v prodeji biopotravin Markéta Kajabová, manažerka sortimentu biopotravin v dm drogerii.

Díky velmi širokému sortimentu, vysoké kvalitě výrobků a soustavné cílené komunikaci se zákazníky se dm drogerie stala obratově největším maloobchodníkem s biopotravinami na českém trhu. Mezi roky 2007 a 2009 ji obrat s biopotravinami vzrostl o neuvěřitelných 307 procent.

Kaufland rozšířil o biosýry

Kaufland do svého sortimentu biopotravin v dubnu zařadil 3 biosýry z Mlékárny Příšovice.

Mlékárna Příšovice zahájila v lednu 2010 výrobu biosýrů Goudu, Eidam 45 % a Eidam 30 %.z biomléka pocházejícího z ekologických farem v Krkonoších.

Rozšířila se také nabídka biovýrobků pro děti značky Hipp, vedle kuřecího a hovězího pyré pro děti nyní Kaufland nabízí i krůtí maso. Kaufland měl v dubnu 2010 v nabídce 234 položek biopotravin, o 21 % více než na začátku roku 2009.

Kaufland jde ale dále: „Naše společnost bude v následujících týdnech rozšiřovat svůj sortiment o celou řadu produktů, které spadají do kategorie "Fair Trade". Naši zákazníci budou o tomto kroku informováni prostřednictvím našich reklamních novin a na jednotlivých prodejnách“ vysvětlil Bio-info Michael Šperl z tiskového oddělení společnosti Kaufland.

Po__et_biopotravin_v_jednotliv__ch_MO___et__zc__ch.jpg

Graf: Počet biopotravin v jednotlivých MO řetězcích

Albert nově nabízí bioknedlíky ve své značce

Albert hyper i supermarket od dubna letošního roku nově nabízí listové biotěsto a kynutý bioknedlík od firmy Svoboda ve své značce AlbertBio. Albert hypermarket měl v dubnu 2010 zalistováno 267 biopotravin, což je o 37 méně než v dubnu 2009. Albert supermarket naproti tomu nabídku meziročně rozšířil ze 128 biopotravin na 155 položek v dubnu 2010, což představuje meziroční růst o 21 procent.

Penny zůstává jediný diskontér s bionabídkou

S novou značkou BIOstyle přišel vloni na trhu řetězec Penny, na konci roku již pod ní nabízel 21 výrobků. Celkem Penny navýšil počet biopotravin z 39 na začátku roku 2009 na 66 v dubnu 2010. „Značka BIOstyle je nová a vyvíjí se a proto roční trendy nelze jednoznačně komentovat. Poptávku a oblibu jednotlivých biopotravin značky BIOstyle sledujeme, abychom mohli pružně reagovat na přání zákazníků rozšířením nabídky“, komentoval pro Bio-info David Kolář, ředitel marketingu společnosti Penny.

V Tesco je nejoblíbenější biomléko

Tesco nabízelo v dubnu 2010 celkem 231 biopotravin, o 18 procent více než v dubnu roku 2009.

„V letošním roce plánujeme rozšíření sortimentu biopotravin vlastní značky, o které mají zákazníci velký zájem“, řekla Bio-info Eva Karasová, Corporate Affairs Manager společnosti Tesco.

Dlouhodobě nejoblíbenější jsou v prodejnách Tesco v biokvalitě mléko a mléčné výrobky jako sýry, tvaroh a jogurty, zelenina a ovoce. „V posledním roce mezi nejprodávanější biopotraviny patří vejce, hovězí plátky přírodní, hovězí zadní na pečení, banány, čerstvé mléko, cherry rajče, mrkev a mezi ty s největším nárůstem prodeje patří hrušky, jablka červená, norimberská klobása a hovězí bok“, dodává Eva Karasová.

„V privátní značce Tesco Organic plánujeme rozšířit sortiment mléčných výrobků a suchých potravin, jako například luštěnin, směsi na pečení, omáček nebo čajů. Kde je to možné, snažíme se prodávat biovýrobky od lokálních dodavatelů“

V__voj_kategori___biopotravin.jpgGraf: vývoj počtu biopotravin v největších produktových kategoriích v MO řetězcích

Billa posiluje vlastní značku Naše BIO

Supermarkety Billa nabízely letos v dubnu celkem 157 biopotravin, o 12 více než před rokem. Přibližně dvě třetiny z nabídky, konkrétně 109 položek, tvoří biopotraviny ve vlastní značce Naše Bio.

Interspar posiluje v nabídce fair trade

Hypermarkety Interspar v dubnu 2010 nabízely 295 biovýrobků, jejich počet se meziročně zvýšil o 19 %. Poslední akcí tohoto maloobchodního řetězce na trhu s biopotravinami bylo únorové zalistování fair trade výrobků ve svých třech pražských prodejnách značky EZA (36 položek) od Ekumenické akademie Praha.

Je potřeba se odlišit a být transparentní

Někteří obchodníci ale pochopili, že mít tu samou škálu výrobků jen v jiných obalech nestačí, a začínají nabízet výrobky od dodavatelů, kteří v maloobchodních sítích zatím nefigurovali.

Konkurenční boj o biozákazníky se v České republice přiostřuje. Bohužel, jak výrobci, tak maloobchodníci se při plánování a uvádění nových výrobků na trh málokdy zajímají o to, kdo jsou jejich zákazníci a co opravdu chtějí a potřebují. Jak Bio-info uvádí v jiném článku, potvrzuje se, že značnou část nákupů biopotravin zajišťuje poměrně malá skupina intenzivních zákazníků. Tito lidé u biopotravin stále více vyhledávají další přidané hodnoty jako český či regionální původ, společenské aspekty produkce a distribuce a vynikající chuť. Skupina intenzivních zákazníků, lépe řečeno zákaznic, patří do jakési informované elity spíše než do finanční elity a její názory jsou v jejím okolí vysoce respektovány. Tato trend udávající kritická menšina vyžaduje nejen například informace o uhlíkové stopě každého výrobku a služby, chce také vědět, zda je výrobek prostý GMO, jak se výrobce chová ke svým zaměstnancům a obchodním partnerům. Biospotřebitelé již nejsou součástí staromódního ghetta pojídačů müsli. Vyspěli až za hranici ekologického původu a tudíž očekávají transparentnost i v souvislosti s dalšími ekologickými a sociálními hodnotami.

Zdroj: veškerá data o výskytech biopotravin vycházejí z Cenového BIOmonitoru agentury Green marketing

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
35             1
36 2 3 4 5 6 7 8
37 9 10 11 12 13 14 15
38 16 17 18 19 20 21 22
39 23 24 25 26 27 28 29
40 30            
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,