O zboží Fairtrade je mezi zákazníky rostoucí zájem

Fair_trade_logo_1.jpg I v roce 2019 rostly prodeje zboží s etickou certifikací Fairtrade. Nejvíce se u nás prodalo opět fairtradového kakaa.   

O čtvrtinu vzrostl také objem prodané fairtradové kávy: pokud by se přepočítal na šálky kávy, každý obyvatel ČR loni vypil v průměru téměř deset espress připravených z fairtradové suroviny.

„Rostoucí prodeje znamenají větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Jen za fairtradové zboží prodané v ČR dostali loni družstva pěstitelů- kromě ceny, která skutečně pokrývá náklady jejich práce - také fairtradový příplatek více než 19 milionů korun. To jsou peníze, které mohou použít na projekty, jako jsou budování studní, škol a zdravotnických zařízení, doprava, investice do efektivnějšího pěstování a řada dalších,” říká Hana Malíková, ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Po vypuknutí pandemie covid-19 navíc Fairtrade International umožnila flexibilnější nakládání s fairtradovým příplatkem. „Fairtrade si uvědomuje, že podpora drobných pěstitelů a zaměstnanců plantáží je v této situaci důležitější než kdy jindy. Na obyvatele globálního Jihu totiž útlum ekonomiky spojený s narušením mezinárodního obchodu dopadá ještě tíživěji než na nás. Navíc mají nesrovnatelně horší možnosti, pokud jde o ochranu zdraví a dostupnost zdravotní péče. Proto Fairtrade až do konce září 2020 dává družstvům větší volnost v rozhodování o tom, jakým způsobem fairtradový příplatek využijí. Část příplatku tak mohou vyplácet i přímo pěstitelům jako podporu rodinných rozpočtů,“ vysvětluje H. Malíková.

Pe__stova__ni___kakaa_Pobr__ez__i___slonoviny.jpgZa fairtradové produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů v Africe, Asii a Latinské Americe na fairtradovém příplatku celkem 19,3 milionu korun, tedy o více než 42 % než v roce 2018.

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě tvoří již téměř 3 procenta

Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 891 tun, tedy o 25 % více než v roce 2018. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 636 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 101 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2019 téměř 10 šálků fairtradové kávy. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,1 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 2,99 % (v roce 2018 to bylo zhruba 2,85 %).

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří stále Tchibo Praha, které má nově v nabídce i fairtradové kapsle Caffissimo Barrista, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop café na čerpacích stanicích Benzina, kde lze nově koupit i zrnkovou kávu s sebou, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva café a Kaufland ČR. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee, trutnovská pražírna VOLKAFE a řada dalších.

Nejvíce se tradičně prodalo fairtradového kakaa, více než o polovinu narostla spotřeba třtinového cukru, u bavlny a čaje sledujeme pokles

O 41 % vzrostla v roce 2019 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 1938 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl, která během loňského roku prodala produkty vyrobené z 936 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2018 tak zvýšila o více než 60 %. Nejvyšší meziroční nárůst - o 92 % - zaznamenala společnost Gunz. Ta loni prodala cukrovinky vyrobené z 272 tun fairtradového kakaa a splnila tak svůj cíl mít celý sortiment čokoládového zboží s certifikací Fairtrade. Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Kaufland (294 tun kakaa, nárůst o 89 procent).

Mírný pokles zaznamenaly prodeje fairtradové bavlny. Po loňském nárůstu o 317 % na 217 tun letos vidíme pokles o 12 procent na 190 tun. Za loňským rekordním nárůstem stál hlavně řetězec Kaufland, který pořídil pracovní oblečení pro své zaměstnance z fairtradové bavlny. V letošním roce se dostal na první místo Lidl, který nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny, druhým největším prodejcem fairtradové bavlny byl ostravský výrobce tašek Sale a třetím síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny. Kaufland byl loni, pokud jde o prodanou fairtradovou bavlnu, čtvrtým nejvýznamnějším prodejcem.

Rovněž jsme zaznamenali pokles prodeje fairtradového čaje o 68 % (na 7,4 tun), tento výkyv je dán mimo jiné celkovým relativně malým objemem fairtradového čaje prodaného v ČR. Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR naopak spotřebovalo 163 tun (nárůst o 54 %). Lídrem v této oblasti je společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerr´s. Po dlouhé době se v roce 2019 vrátilo na český trh i fairtradové víno, které nabídl Lidl Česká republika.

Zdroj: tisková zpráva Fairtrade Česko a Slovensko 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
36   1 2 3 4 5 6
37 7 8 9 10 11 12 13
38 14 15 16 17 18 19 20
39 21 22 23 24 25 26 27
40 28 29 30        
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,