Německo: Zakladatelé Basic odcházejí

Vstupu Schwarz Group (Lidl) do bio supermarketu Basic AG vyvolal v Německu velkou vlnu diskusí a protestů.  

Diskontní řetězec Lidl (přibližně 7 200 prodejen, 80 000 zaměstnanců, 30 mld EUR roční obrat) plánuje koupit akci Basic, druhého největšího řetězce bio supermarketů v Německu (23 prodejen, 740 zaměstnanců, 73 milionů EUR roční obrat).

Dva ze zakladatelů Basic, Georg Schweisfurth a Richard J. Müller, ačkoli jsou stále akcionáři, se rozhodli z firmy odejít. Protestují tak proti spojení s firmou Lidl, která dle nich zastává nesouměřitelné zásady, které by mohli negativně ovlivnit zaměstnance, dodavatele i zákazníky Basic. Jednání se Schwarz Group vedli bez vědomí dvou zakladatelů členové představenstva Josef Spanrunft a Hans Primeier.

Müller a Schweisfurth drží přibližně třetinu akcií Basic AG. Pokud by je prodali a pokud by se k jejich prodeji připojil švýcarský investor Theo Häni, Lidl by mohl získat až dvoutřetinovou většinu.

Schwarz Group nyní drží 12% podíl a má opci na dalších 11 % akcií. Basic hovoří o strategické aliance, která nebude mít vliv na provoz podniku. "Jedná se striktně o finanční vstup", říká předseda představenstva Basic AG Josef Spanrunft a zdůrazňuje, že akcie vlastní Nadace Lidl, nikoli firm Lidl či Kaufland.

Proti vstupu protestují také spotřebitelské organizace a vyzývají zákazníky i dodavatele k bojkotu Basic. Tuto výzvu vyslyšel největší německý velkoobchodník s biopotravinami, firma Denree, a minulý týden oznámila, že od konce září přestává prodejny Basic zásobovat. Basic se na základě tohoto vývoje rozhodl vybudovat vlastní dodavatelský a logistický řetězec.

Spojení firem Lidl a Basic přináší střet dvou naprosto odlišných podnikatelských filozofií. Basic klade důraz na „transparentnost a poctivost", zatímco Lidl je často terčem kritiky za podmínky, které nabízí svým zaměstnancům a dodavatelům.

Basic si od vstupu Lidlu slibuje kapitál na další expanzi. Podle Johanna Priemeiera je aliance jediný způsob, jak může bio branže získat větší podíl na spotřebě než dosavadních 3%-4%. "Musíme se spojit s tradičním potravinářským maloobchodem", říká Priemeier.

Pod tlakem negativního veřejného mínění a reakce bio obchodníků se Basic minulý týden rozhodl prozatím pozastavit prodej akcií Lidlu.

Zdroj: Bio-Markt.info

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte při nákupu kávy a čokolády přednost fair trade výrobkům?

 Kalendář akcí

lft 2018 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
26             1
27 2 3 4 5 6 7 8
28 9 10 11 12 13 14 15
29 16 17 18 19 20 21 22
30 23 24 25 26 27 28 29
31 30 31          
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Medical Hospital Supplies: Thankyou for sharing :)
Pharmacy Products,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,