Německo: Polovina nákupů bio v konvenčních řetězcích

Německý biotrh kvete. To je zřejmé každému, kdo s tímto trhem má co do činění. Obrat německého trhu stoupl z 3,9 miliard EUR v roce 2005 na 4,5 miliard EUR v roce 2006.  

Růst však není rozdělen mezi všechny hráče na trhu stejnou měrou. Zatímco specializované prodejny biopotravin a direkt marketing loni pocítili určitý pokles obratu, konvenční prodejny jako supermarkety, obchodní domy a diskonty zaznamenali 480 milionový nárůst, který je sám o sobě roven přibližně polovině celého obratu specializovaných prodejen!

Konvenční prodejci našli v biopotravinách oblibu. To jasně vyplývá ze srovnání mezi zastoupením biopotravin v jejich nabídce z počátku 90. let a nyní. Tehdy byl biosortiment skromně zastoupen suchými produkty ve dvoumetrových policích v zapadlé části supermarketu. Teď je situace velice odlišná a diskonty, supermarkety a obchodní domy dosahují úspěchu s atraktivní nabídkou čerstvého zboží zahrnující mléko, sýry, máslo, banány, brambory a mrkev. Chvíli to trvalo, než si ředitelé těchto společnoství uvědomili, že biopotraviny nezahrnují jen okrajové produkty pro „alternativní jedince", kteří do supermarketu zabloudili. Široké zástupy zákazníků jim ukázaly, že chtějí biopotraviny vidět jako zboží každodenní spotřeby na stejném místě jako ostatní výrobky, které si ukládají do nákupních košíků.

Zatímco po krizi spojené s nemocí šílených krav byly biopotraviny ve velkých supermarketech na okraji zájmu, loni je náhle objevily i diskonty. Lidl, Aldi, Penny, Norma and Netto následovaly diskontní prodejny Plus, které biopotraviny nabízí od roku 2002 dokonce pod vlastní atraktivní značkou „BioBio". Od nástupu na trh nabídka diskontů rapidně roste a prakticky každý měsíc nabízený sortiment rozšiřují. A právě nyní se to začíná projevovat ve statistikách. Polovina celého obratu biotrhu je přičítána právě konvenčním obchodním řetězcům.

Název

Počet položek biopotravin

Privátní značka

Celkem položek v prodejně

Procentické zastoupení v %

Aldi South

50

Bio

1 600

3,1

Aldi North

20

Prima Bio

2 500

0,8

Lidl

60

Bioness

2 600

2,9

Netto

40

Bio bewusst geniessen

1 300

3,1

Norma

40

Bio-Sonne

1 300

3,1

Penny

55

NaturGut

2 000

2,8

Plus

90

BioBio

2 800

3,2

 

V současné době mají nezávislé obchodní kanály (bioprodejny, obchody se zdravou výživou, přímý prodej, biopekárny a biořezníci) 46 % podíl na trhu, tedy přibližně stejný jako konvenční maloobchod včetně diskontů. Lze ovšem téměř s jistotou očekávat, že během několika let podíl konvečních obchodníků značně vzroste.

Jedině biosupermarkety si z nezávislých obchodníků byly schopny udržet přibližně 15% růst tržeb. Jsou to maloobchodní jednotky s prodejní plochou od 200 m² do 1 000 m², které v poslední době vznikaly jako další vývoj specializovaných bioprodejen. V polovině roku 2007 by mohl počet biosupermarketů v Německu přesáhnout 400. Ale i těchto 400 prodejen s nabídkou 5 000 - 10 000 položek biopotravin musí čelit konkurenci 14 100 diskontů s průměrnou nabídkou 50 produktů. Ačkoli tržní podíl diskontů na celkovém trhu s potravinami nepřesahuje 40 %, na trhu s biopotravinami je jejich vliv zřejmý.

Protože se zvýšila nabídka biopotravin v biosupermarketech, konvečních prodejnách a diskontech, zemědělci prodávající ze dvora a menší bioprodejny se ocitají pod tlakem. Zatímco tržní podíl konvečních prodejců se v roce 2006 zvýšil o 5 % a dosáhl tak téměř poloviny celého trhu (46 %), tržní podíl přímého prodeje klesl na 12 % ( o 2 %). Propad o 1 % na 5 % podíl způsobil problémy celému odvětví prodejen zdravé výživy. Navzdory rostoucímu absolutnímu obratu, podíl specializovaných bioprodejen klesl na 24 % (tedy o 1 %). Také biopekárny a biořezníci zažívají propad tržního podílu na 5 % (také o 1 %). Drogerie a zpracovatelé si udrželi 8 % podíl. Tyto údaje vyplývají z předběžných výsledků profesora Hamma a agentury ZMP zveřejněné ve studii Market Data Germany 2006. Podle některých odborníků se obrat německého trhu s biopotravinami a jeho podíl na celkovém trhu s potravinami mezi lety 2005 a 2010 zdvojnásobí a dosáhne 6 %.

Růst obratu mohl být v roce 2006 ještě vyšší nebýt nedostatku některých bioproduktů v druhé polovině roku. Spolu s růstem počtu nabízených produktů rostly zároveň i ceny mnoha biopotravin, zejména čerstvých. „Takže v druhé polovině roku silná poptávka a podprůměrná úroda způsobily výpadky v zásobování," dodávají autoři studie.

Zejména Německo a Velká Británie hrají na rostoucím evropském trhu s biopotravinami stále důležitější roli: Německo je v čele s 27% podílem, Velká Británie následuje se 17 %, Francie je třetí se 14 % a Itálie čtvrtá s 12 %. Takže čtyři největší země z hlediska spotřeby biopotravin zabírají 70 % z celkového tržního podílu.

Z toho lze vyvodit, že co se spotřeby biopotravin týče, je Evropa rozdělena na dva různě rychle rostoucí bloky. Všude, dokonce i v přistupujících zemích (Bulharsko a Rumunsko), lze spatřit rostoucí trend v produkci a spotřebě biopotravin. Zcela určitě nelze srovnávat absolutní míry růstu v zemích s rozvinutou tržní strukturou a země jako Portugalsko a Polsko, kde si biopotraviny stále hledají cestu na trh. Také v ostatních evropských zemích by se konveční obchodníci a diskonty mohly zaměřit na budování svého postavení zaměřením na kvalitu, což povede k rostoucímu množství nabízených biopotravin. V tomto směru je vzorem Německo.

S rostoucí saturací trhu s biopotravinami se konkurence v Německu během následujících dvou tří let výrazně přiostří a různé tržní kanály se budou snažit od sebe zřetelně odlišit.

Organic-market.info



 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,