Německo: BioFach a Vivaness klepou na dveře

V únoru proběhne v Norimberku další ročník největšího světového veletrhu biopotravin BioFach a přírodní kontrolované kosmetiky Vivaness.  

Po celé čtyři dny se zde točí všechno jen okolo témat: bio, přírodní produkty a zdravý životní styl. Zaznačte si již nyní do svého kalendáře datum 21. až 24. února.

Jak se vyvíjí světový trh a ekologické zemědělství?  Bioodvětví zažívá bouřlivý rozvoj a na trh vstupuje stále více podniků. Země jako USA, Německo, Dánsko, Švýcarsko, Rakousko a Velká Británie mají dobře rozvinuté odbytové struktury. Zákazníci si zde mohou vybrat z bohaté nabídky bioproduktů v supermarketech, prodejnách biopotravin, mohou je nakupovat na tržištích a objednávat u rozvážkových služeb nebo si na nich pochutnat ve vybraných restauracích a hotelech.

V roce 2007 celosvětové výdaje na biopotraviny poprvé přeskočí příčku 40 mld. amerických dolarů, jak soudí Amarjit Sahota z londýnské poradenské společnosti Organic Monitor. Přestože většina regionů světa konstatuje vysokou míru růstu, pozorují se z hlediska obratu největší přírůstky v Severní Americe a Evropě. Organic Monitor předpokládá, že celosvětový obrat v roce 2010 dosáhne 60 mld. amerických dolarů.

Boom biosektoru v Německu zasahuje všechny odbytové kanály

Na německém biotrhu se za průkopníky oboru považují bioprodejny a ekozemědělci s přímým prodejem. V současné době však největších přírůstků dociluje potravinářský maloobchod spolu s diskontními řetězci a biosupermarkety.

Celkový počet podniků činných v biosektoru, to je v zemědělské prvovýrobě, zpracování, dovozu a obchodu, v Německu v roce 2006 vzrostl o 8,8 % na 23 978. Oblast zpracování a dovozu zde nadále roste větším tempem než oblast zemědělské produkce.

Bioboom v Německu trvá nepřetržitě již třetím rokem, a to za situace, kdy reálné příjmy spotřebitelů se téměř nezměnily. V roce 2006 dosáhl obrat s ekologickými produkty 4,6 mld. EUR. Ve srovnání s předchozím rokem to odpovídá přírůstku 18 %. Na tomto obratu má se 49 % největší podíl jednak potravinářský maloobchod - včetně diskontních řetězců a prodejen ovoce a zeleniny,  jednak prodejny biopotravin s 23 %. Za nimi následuje přímý prodej s podílem 11 %, potom ostatní obchody jako drogistické prodejny, zásilkové obchody apod. s podílem 7 %, řeznictví/pekařství a prodejny zdravé výživy po 5 %.

Také v roce 2007 se v oboru počítá s růstem ve výši až 20 %. Německý Spolkový svaz pro přírodní potraviny a produkty, výrobu a obchod (BNN) konstatuje, že počet jeho členských podniků se za první pololetí roku 2007 zvýšil o 12 %. Naplní-li se v biosektoru odhadovaný přírůstek 15 %, znamenalo by to koncem roku 2007 obrat ve výši 5,3 mld. EUR, čímž by poprvé byla překročena hranice 5 mld. EUR.

Východoevropský biotrh je v plném proudu

Polsko, Maďarsko, Česko a Slovensko patří k rychle rostoucím biotrhům východní Evropy. Polsko v roce 2006 výrazně zvýšilo produkci biopotravin a počet ekologických podniků stoupl o 28 % na 9 188. Počet zpraco­vatelských podniků se podle Ústředí pro tržní a cenové zpravodajství (ZMP) v Bonnu zdvojnásobil na 156. Maďarsko kolem 90 % svých zemědělských produktů vyváží. Ale i vnitrozemský trh s biopotravinami očividně roste. Slovensko vyváží stejně jako Maďarsko 90 % ekologické produkce z důvodu poměrně nízké kupní síly, a to především do Rakouska, Německa, Itálie, Švýcarska, Francie a Holandska. Cílem slovenského ministerstva zemědělství je do roku 2009 rozšířit ekologicky obhospodařovanou plochu na 120 000 ha, což by odpovídalo 5 % celkové výměry zemědělské půdy.
 

Biosektor ve Středomoří stále na vzestupu

Ve Francii se ekologicky obhospodařovaná plocha v letech 2001 až 2006 zvětšila o 31 % na 500 000 ha a činí tak 2 % celkové zemědělské plochy. Francouzská firma pro podnikatelské poradenství Ecozept v Montpellier odhaduje obrat s biopotravinami na 2 mld. EUR. Ve Španělsku byla eko­logicky obhospodařovaná plocha v roce 2006 rozšířena o 15 % na 926 360 ha. Vedle Andalusie, která je ve Španělsku hlavním pohonem růstu v biosektoru, mají silnou pozici v ekologickém zemědělství také regiony Aragonie, Estremadura a Katalánie. Z celkového počtu zhruba 19 200 ekologických podniků ve Španělsku pracuje 17 200 podniků v prvovýrobě. Téměř 2 000 firem se zabývá dalším zpracováním a obchodováním s ekologickými produkty. Počet ekologických podniků stoupl ve srovnání s předchozím rokem téměř o 10 %. V Itálii se počet ekologických zemědělců, výrobců a obchodníků podle informací italského hospodářského institutu Nomisma v roce 2006 výrazně zvýšil, a to z původních 40 965 na 44 733. Obrat zde dosahuje 2,6 mld. EUR.

Stojí za to podívat se také za Alpy: V Rakousku v minulém roce vzrostl prodej bio potravin o 35 % a dosáhl koncem roku 2006 zhruba 500 mil. EUR. To podle informací rakouské marketingové organizace RollAMA odpovídá podílu 5 % na obratu potravinářského maloobchodu. Jedním z nejoblíbenějších ekologických produktů Rakušanů je mléko. Každý sedmý litr pochází z ekologické farmy. Podíl diskontních řetězců na biotrhu nepřetržitě roste také v Rakousku a v současné době činí 27 %.

Ve Velké Británii přibylo 40 % plochy v přechodné fázi  

Obrat s ekologickými produkty činil ve Velké Británii v roce 2006 kolem 2,9 mld. EUR. To odpovídá přírůstku 22 % oproti předešlému roku. V uplynulých deseti letech dosahoval průměrný růst 27 %. V lednu 2007 bylo ekologicky obhospodařováno 613 470 ha, to je 3,5 % zemědělské půdy. Zemědělská plocha ve fázi přechodu na ekologický způsob hospodaření byla v roce 2006 rozšířena o 40 %.

USA: celosvětově největší biotrh má přírůstek 21 %

Stále více konvenčních supermarketů nabízí svým zákazníků biosortiment. S touto novou orientací přichází například firma Bigg´s v Cincinnati, která provozuje 12 supermarketů, a Hannaford na severovýchodě USA s 159 supermarkety. V roce 2006 se v USA prodaly bioprodukty v hodnotě kolem 17 mld. amerických dolarů. To odpovídá podílu na celkové spotřebě potravin ve výši 3 %. Podle informací amerického sdružení Organic Trade Association (OTA) vzrostl v USA trh s biopotravinami v roce 2006 o 21 %.

 "Lifestyle of Health and Sustainability" podporuje chuť na bio

Zdravý životní styl a udržitelnost tvoří základní principy stejnojmenného spotřebitelského trendu. Futurologové se shodují v tom, že zájem o zdravé a chutné potraviny bude nadále stoupat. Jen málokteré téma je tak těsně spjato s požitkem a renesancí hodnot jako jídlo. Navíc bio úzce souvisí s aktuálními otázkami sociální, ekonomické a ekologické udržitelnosti. Rozvoj biopotravin ještě nedosáhl svého vrcholu a světový biotrh v sobě stále ještě skrývá velký potenciál.

Online-platforma

Chcete se dobře připravit na Vaši návštěvu veletrhů BioFach a Vivaness, které se uskuteční od 21. do 24 února v Norimberku? Tuto světovou výstavu biovýrobků, přírodní kosmetiky a ekologického zemědělství, na které se prezentuje přes 2 600 vystavovatelů v 10 plně obsazených halách je téměř nemožné prohlédnout si dopodrobna jen tak spontánně bez předešlé přípravy. Proto je výhodnější informovat se již dopředu o novinkách, o nové hale s bio vínem, o baru s olivovým olejem a o mnoha dalších akcích, které budou během veletrhu pořádány. Kde a jak získáte všechny potřebné informace? Jednoduše kliknutím myši na webové stránky www.ask-biofach.de a www.ask-vivaness.de. Tato internetové platforma slouží k prezentaci vystavovatelů jak před veletrhem, tak celý rok po něm. Návštěvníci se tak mohou v předstihu seznámit s nabídkou vystavovatelů, dozvědět se o novinkách nebo si domluvit osobní schůzku.

Vstupenky v předprodeji

Využijete možnosti zakoupit si vstupenku na veletrh již v předprodeji v České republice. Ušetříte tím nejen peníze, ale také čas strávený ve frontě před vstupními branami na veletrh. Za vstupenku, která Vám zároveň poslouží jako jízdenka na hromadnou městskou dopravu v Norimberku a okolí a umožní Vám vstup na veletrhy BioFach a Vivannes po všechny čtyři dny, zaplatíte pouze 780,- Kč.

Také letos jsou na veletrh organizovány cenově výhodné zájezdy, jeden pořádá cestovní kancelář Fractal a druhý Svaz ekologického zemědělství PRO-BIO.

Od 1. ledna 2008 má norimberská veletržní společnost a tím pádem také veletrhy BioFach a Vivaness nové zastoupení pro Českou republiku, je jím společnost PROvelethy, zastoupená paní Naďou Lichte.

Veškeré informace o veletrzích, o zájezdech a formulář na objednání vstupenek získáte na www.proveletrhy.cz, odkaz BioFach nebo na tel.: 220 511 974 a e-mailu: info@proveletrhy_cz.

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Kterou značku biočajů máte nejraději?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft srpen rgt
Po Út St Čt So Ne
31   1 2 3 4 5 6
32 7 8 9 10 11 12 13
33 14 15 16 17 18 19 20
34 21 22 23 24 25 26 27
35 28 29 30 31      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,