Nabídka mléčných biovýrobků v bioprodejnách

Další ze série článků, věnujících se českému trhu s biomlékem a mléčnými biovýrobky. Tentokrát se podíváme na sortiment v bioprodejnách a prodejnách zdravé výživy.  

Ve specializovaných prodejnách biopotravin, které jsme navštívili v říjnu a listopadu 2009 v  Praze, Jihomoravském, Zlínském, Královehradeckém, Plzeňském, Moravskoslezském kraji a kraji Vysočina, bylo nabízeno celkem 174 mléčných biovýrobků.

Jednotlivé bioprodejny nabízí v rozmezí od 40 do 130 výrobků v závislosti na velikosti sídla, ve kterém působí.

Výrobky z kravského mléka tvoří v bioprodejnách 70 % položek, 23 % položek tvoří výrobky z kozího mléka a 7 % z ovčího mléka.

Tabulka: počet výrobků v jednotlivých kategoriích - bioprodejny

Kategorie

Počet položek celkem

Počet položek vyrobených v ČR

Podíl položek vyrobených v ČR

Jogurt

50

21

42 %

Mléko

12

3

25 %

Máslo

5

4

80 %

Smetana

5

2

40 %

Sýr měkký

29

20

69 %

Sýr tvrdý

25

19

76 %

Tvaroh

12

7

58 %

Zakysaný nápoj

10

7

70 %

Ostatní

26

16

62 %

Celkem

174

99

57 %

V bioprodejnách převažují mléčné biovýrobky domácího původu (57 %).

Největší kategorií co do počtu položek je kategorie jogurt s 50 výrobky. Druhou největší kategorií je sýr měkký s 29 výrobky, dále pak kategorie ostatní s 26 výrobky a sýr tvrdý s 25 výrobky.

Mezi výrobky v kategorii ostatní se v bioprodejnách řadí opět zejména syrovátka a výrobky vyrobené z ní, nápoje Lassi, pudingy a sušené mléko, ať už kravské či kozí.

Kategorie s největším podílem českých výrobků je v bioprodejnách kategorie máslo s 80% podílem. Další kategorií s vysokým zastoupením domácích výrobků je sýr tvrdý (76 %), mezi české dodavatele patří Kozí farma Pěnčín, Farma Filoun, Lacrum Velké Meziříčí, Ekofarma Poběžovice a Polabské mlékárny.

Velké zastoupení českých výrobků má také kategorie zakysané nápoje (70 %). Domácími dodavateli zakysaných nápojů z kravského biomléka jsou kromě Mlékárny Valašské Meziříčí a Olmy také Farma Držovice. Další faremní zpracovatelé, konkrétně ekofarma Dvůr Ratibořice, Kozí farma Pěnčín a Jan Maštalíř - St. Pierre, nabízí zakysané nápoje z kozího mléka.

Téměř 70 % zastoupení českých výrobců má také kategorie měkkých sýrů (69 %). Hlavní zásluhu na tom mají opět faremní zpracovatelé především kozího mléka, konkrétně Dvůr Ratibořice, Kozí farma Pěnčín, Jan Maštalíř - St. Pierre a Ekofarma Poběžovice. Kravské měkké sýry také dodává Farma Filoun a ovčí sýry pak Kozí farma Pěnčín.

Graf: Podíl produktových kategorií výrobků z biomléka v bioprodejnách, podzim 2009

Podil_kategorii_bioprodejny1.jpgTabulka: Seznam dodavatelů do bioprodejen

Název dodavatele

Celkový počet výskytů položek

Unikátní výskyty položek

A7B Bohemia a.s.

1

1

ASP

1

1

Jakub Laušman (Farma Držovice)

1

1

Marksman

1

1

Pro-bio

1

1

For People

1

1

Country Life

2

2

Daniela Meliosová-Hermes

4

2

Vitall

2

2

Mlékárna Valašské Meziříčí

5

4

Josef Šourek (Farma Filoun)

8

6

Emilie Citterbartová

10

7

Luboš Vohralík (Ekofarma Poběžovice)

7

7

Aromatis

15

10

Polabské mlékárny

17

11

Olma

17

12

Josef Pulíček (Kozí farma Pěnčín)

16

13

Lacrum Velké Meziříčí

21

14

Dvůr Ratibořice Dobrovolný

35

15

Bauer BIO

36

29

bio nebio

52

34

Celkem

255

174

Do sledovaných bioprodejen na konci roku 2009 dodávalo mléčné biovýrobky 21 dodavatelů, o jednoho více než do řetězců. Jedenáct dodavatelů jsou buďto mlékárny nebo faremní zpracovatelé,  10 jsou obchodníci dodávající vesměs  zahraniční výrobky.

Největší počet výrobků do bioprodejen dodává společnost bio nebio s.r.o., která nabízí široký sortiment (celkem 34 výrobků) německé mlékárny Milchwerke Berchtesgadener Land Chiemgau eG - Berchtesgadener. Také druhý největší dodavatel, společnost Bauer Bio, dodává bioprodejnám výrobky z Německa, od mlékárny Andechser.

Teprve daleko za těmito dvěma dodavateli jsou čeští výrobci, konkrétně Dvůr Ratibořice (15 položek), Lacrum Velké Meziříčí (14) a Kozí farma Pěnčín (13). Ještě Olma a Polabské mlékárny dodávají bioprodejnám nad 10 výrobků.

Srovnání sortimentu řetězce versus bioprodejny

Jak vyplývá z výše uvedených dat, existuje mezi nabídkou maloobchodních řetězců a specializovaných bioprodejen určité rozdíly, a to nejen v počtu položek v jednotlivých kategoriích, ale také v podílu domácích dodavatelů.

Tabulka: Srovnání počtu položek maloobchodní řetězce versus bioprodejny

Kategorie

Počet položek celkem bioprod.

Počet položek celkem            řetězec

Podíl položek vyrobených v ČR bioprodejna

Podíl položek vyrobených v ČR řetězec

Jogurt

50

61

42 %

30 %

Mléko

12

17

25 %

35 %

Máslo

5

5

80 %

60 %

Smetana

5

8

40 %

38 %

Sýr měkký

29

15

69 %

13 %

Sýr tvrdý

25

34

76 %

68 %

Tvaroh

12

15

58 %

87 %

Zakysaný nápoj

10

8

70 %

100 %

Ostatní

26

9

62 %

44 %

Celkem

174

172

57 %

46,5 %

V celkovém počtu položek není mezi bioprodejnami a maloobchodními řetězci překvapivě velký rozdíl, v bioprodejnách jsme na konci roku 2009 napočítali jen o 2 unikátní výskyty výrobků více.

Rozdíl mezi bioprodejnami a řetězci ovšem najdeme v podílu domácích a dovozových výrobků. Zatímco v řetězcích převažují dovozové položky (53,5 %), v bioprodejnách naopak převažují mléčné biovýrobky domácího původu (57 %). Více než 10% rozdíl ve prospěch domácích výrobků v bioprodejnách je opět dán tím, že bioprodejny se snaží nabízet především mnohem širší sortiment těch výrobků, které nenabízejí řetězce a tedy se soustřeďují na faremní výrobky.

Na rozdíl od maloobchodních řetězců tvoří výrobky z kravského mléka v bioprodejnách jen 70 % položek (v řetězcích 95 %), 23 % položek tvoří výrobky z kozího mléka (v řetězcích jen 5 %) a 7 % z ovčího mléka (v řetězcích ani jeden výrobek).

Rozdíl je jednoznačně dán tím, že bioprodejny jsou hlavním distribučním kanálem pro farmářské výrobky z kozího a ovčího mléka a tím, že nároční zákazníci bioprodejen poptávají širší sortiment výrobků než zákazníci maloobchodních řetězců.

Srovnáme-li podíl výskytu výrobků v největší kategorii „jogurty“ vidíme, že  v maloobchodních řetězcích dosahují české výrobky jen 30 %, zatímco ve specializovaných bioprodejnách je to 42 % z celkového výskytu výrobků.

Na druhou stranu v kategorii mléko je podíl českých výrobků vyšší v řetězcích, dosahuje 35 %, v bioprodejnách o deset procent méně. Také kategorie tvaroh a zakysané nápoje má větší zastoupení českých výrobků v maloobchodních řetězcích než v bioprodejnách.

Velký rozdíl je ale v kategorii měkkých sýrů, bioprodejny díky farmářským výrobkům nabízí 69% podíl domácích výrobků, řetězce  jen 13%.

V dalších kategoriích již co se týká podílu českých výrobků mají navrch bioprodejny. V kategorii máslo nabízí řetězce 60 % výrobků od českých výrobců, bioprodejny 80 %. Kategorie ostatních výrobků, bohatě zastoupená v bioprodejnách, má také zde vyšší podíl domácích výrobků, 62 % versus 44 % v řetězcích.

Článek vychází z Analýzy distribuční sítě a trhu s biomlékem zpracované pro veřejnou zakázku Ministerstva zemědělství Podpora rozvoje regionálního odbytu biopotravin.

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
35             1
36 2 3 4 5 6 7 8
37 9 10 11 12 13 14 15
38 16 17 18 19 20 21 22
39 23 24 25 26 27 28 29
40 30            
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,