Nabídka biomléka v českých maloobchodních řetězcích

biomleko_male.jpg Kategorie Mléko a mléčné výrobky je druhou největší kategorií co do počtu položek v maloobchodních řetězcích. V listopadu 2009 bylo v maloobchodních řetězcích nabízeno 172 unikátních výrobků z biomléka.  

Nejvíce výrobků nabízely prodejny Albert hypermarket, 48, Globus 40, Billa 39, Tesco 37 a Interspar 34, méně již pak Penny Market 19, Albert supermarket 16, Kaufland 13 a prodejny dm 4 výrobky.

Pokud se podíváme na podíl suroviny na počtu výrobků v maloobchodních řetězcích, pak jednoznačně vítězí kravské mléko s 95% podílem, 5% podíl má kozí mléko.

Tabulka: počet výrobků v jednotlivých kategoriích - maloobchodní řetězce

Kategorie

Počet položek celkem

Počet položek vyrobených v ČR

Podíl položek vyrobených v ČR

Jogurt

61

18

30 %

Mléko

17

6

35 %

Máslo

5

3

60 %

Smetana

8

3

38 %

Sýr měkký

15

2

13 %

Sýr tvrdý

34

23

68 %

Tvaroh

15

13

87 %

Zakysaný nápoj

8

8

100 %

Ostatní

9

4

44 %

Celkem

172

80

46,5 %

Dle počtu výrobků převažují v maloobchodních řetězcích mléčné biovýrobky ze zahraniční, jejich podíl je 53,5 %.

Graf: Podíl produktových kategorií výrobků z biomléka v MO řetězcích

podil_kategorii_mleko_retezce1.jpgNejvětší kategorií co do počtu položek je kategorie jogurt s celkem 61 výrobky. Biojogurty jsou nejoblíbenější mléčný výrobek mezi českými spotřebiteli, proto tak vysoké zastoupení. Největším dodavatelem do této kategorie z českých výrobců je Olma (14 výrobků), dále pak Mlékárna Valašské Meziříčí (3) a pan Maštalíř (2). Ostatní biojogurty jsou dovážené, největšími dovozci jsou Bauer Bio, Spar a Billa.

Druhou největší kategorií dle počtu výrobků jsou tvrdé sýry. Jasně dominantním dodavatelem této kategorie je Lacrum Velké Meziříčí (21 položek), daleko za ním je Bauer Bio dovážející tvrdé sýry ze zahraničí (6 položek). Několik výrobků v této kategorii také dováží sami maloobchodníci,  konkrétně Spar a Billa.

Třetí největší kategorií jsou společně kategorie tvaroh a sýr měkký s 15 položkami. Ostatní kategorie již mají v maloobchodních řetězcích méně než 10 položek. 

Kategorie s největším zastoupením položek vyráběných v České republice jsou zakysané nápoje – česká specialita a velmi oblíbená kategorie mezi spotřebiteli. Veškeré výrobky v této kategorii jsou vyráběny v České republice. Výrobci jsou Mlékárna Valašské Meziříčí, pan Maštalíř a Olma.

Další kategorií s výraznějším podílem (87 %) českých výrobků je kategorie tvaroh, dále sýr tvrdý (68 %) a máslo (60 %). Hlavními dodavateli do těchto kategorií jsou Polabské mlékárny, Lacrum Velké Meziříčí a Ekomilk.

Do kategorie „ostatní výrobky“ byly v maloobchodních řetězcích nejčastěji zařazeny sušená syrovátka (dodavatel Aromatis), pudinky a zmrzlina.

Tabulka: Seznam dodavatelů do maloobchodních řetězců (listopad 2009)

Název dodavatele

Celkový počet výskytů položek

Unikátní výskyty položek

Ekomilk

1

1

Plus Discount

1

1

TANY

1

1

Bohemilk

3

1

Maresi

6

1

Ennstal Milch KG

2

2

AlnaturA

3

3

Alpenmilch Salzburg

3

3

Billa

3

3

Aromatis

5

4

Tesco

5

4

Maštalíř – St.Pierre

7

6

Tatranská mlékárna

13

7

Mlékárna Valašské Meziříčí

18

7

Pinzgau Milch

9

9

Polabské mlékárny

18

13

Olma

54

17

Spar

25

25

Lacrum

28

27

Bauer BIO

45

37

Celkem

250

172

Do maloobchodních řetězců dodává mléčné biovýrobky celkem 20 dodavatelů, z toho je 8 českých mlékáren nebo výrobců, 4 obchodníci a zbytek jsou zahraniční mlékárny, jejich výrobky si ovšem do České republiky vozí sami maloobchodníci. Jen 8 dodavatelů dodává české výrobky, ostatní dodávají jen v zahraničí vyrobené biopotraviny.

Nejvíce položek do maloobchodních řetězců dodávají společnosti Bauer Bio – výhradně dovoz (37 položek), Lacrum Velké Meziříčí (27), Spar Česká republika –dovoz výrobků ve vlastní značce (25), Olma (17), Polabské mlékárny (13) a Mlékárna Valašské Meziříčí (7). 

Je potřeba si uvědomit, že mezi unikátními výskyty výrobků zmíněných mlékáren jsou nejen výrobky v jejich vlastních značkách, ale také výrobky ve značkách maloobchodních řetězců.

Mezi dodavatele značného množství výrobků patří dovozci. Kromě již zmíněných společností Bauer Bio a Spar je to společnost Billa, která dováží mléčné výrobky z Rakouska (Pinzgau Milch, Alpenmilch Salzburg), Tatranská mlékárna a společnost Maresi.

Článek vychází z Analýzy distribuční sítě a trhu s biomlékem zpracované pro veřejnou zakázku Ministerstva zemědělství Podpora rozvoje regionálního odbytu biopotravin

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
49   1 2 3 4 5 6
50 7 8 9 10 11 12 13
51 14 15 16 17 18 19 20
52 21 22 23 24 25 26 27
53 28 29 30 31      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

františek: jen jsem se nikde nedočetl jak chtějí výpadek vajec z klecového chovu...
Klecovým chovům odzvonilo,
Hynek: Jako zákazníkovi Vodafonu se mi to líbí, že se snaží jít energii...
Vodafone se připojil k Evropskému týdnu udržitelného rozvoje,
Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,