KVĚTEN 2007: Biotextil, 2.díl

Spotřebitelů, kteří vyhledávají výrobky šetrné k životnímu prostředí, přibývá. Stejně jako přírodní kosmetika, i biooblečení začíná mít pevné místo v nákupním košíku nejen ekologicky smýšlejících spotřebitelů. Co však ve skutečnosti znamená předložka bio v případě košile, ručníku nebo dětských dupaček? A jak se orientovat v jejich značení?  

Global Organic Textile Standard, GOTS.


Ve snaze sjednotit existující standardy a zjednodušit tak výrobcům biotextilu export do celého světa (bez nutnosti dalších recertifikací) byly po několikaleté přípravě v roce 2006 zveřejněny globální standardy pro organický textil. Ty kontrolují produkci, zpracování, balení, značení a transport a ve svých podmínkách vycházejí z nejznámějších biotextilních směrnic. Při certifikaci užívají dvoustupňové označení - „organic/organic-in conversion" a „made with x% organic material/made with x% organic-in conversion materials". První úroveň zahrnuje materiály s 95% a více vlákny certifikovanými jako bio nebo v konverzi. Méně než 5% může obsahovat jiná vlákna včetně regenerovaných a syntetických. Druhá skupina označuje materiály, které obsahují 70% až 95% certifikovaných biovláken nebo vláken v konverzi, do 30% vlákna neorganického původu, z nichž maximálně 10% (v USA 25%) může být regenerovaných nebo syntetických. Při zpracování nejsou povoleny směsné příze (směsi bio a nebio příze spřádané dohromady - viz níže). Většina textilních doplňků by měla být z přírodních materiálů, nitě, knoflíky a zipy však mohou být i ze syntetiky. Je zakázáno používat vzácné dřeviny, PVC, nikl a chrom a řadu výrobních procesů, která se neslučují s principy ochrany životního prostředí a mají negativní vliv na lidské zdraví. Všichni certifikovaní zpracovatelé a výrobci musí splňovat sociální kritéria definovaná Mezinárodní organizací práce (ILO), což garantuje zajištění únosných sociálních podmínek primárním výrobcům a zpracovatelům.

Na výrobcích s certifikací GOTS můžete nalézt loga pověřených certifikačních společností - IMO, Control Union Certifications či Soil Association Certification Ltd - a text Global Organic Textile Standard s označením úrovně kvality.

Zajímavý je certifikát Organic Exchange Standard kalifornské společnosti Organic Exchange, která se zaměřuje na zvýšení celosvětové produkce biobavlny. Certifikát mohou získat textilie se směsnou bavlněnou přízí obsahující vedle převažujícího konvenčního bavlněného materiálu i malé množství s organickým původem. Tuto certifikaci využívá velké množství světových oděvních firem - zařazením takovýchto produktů do výroby deklarují, že jim záleží na životním prostředí a sociálním kodexu výroby. Přestože se ve výrobcích nachází zpravidla jen 5% podíl bio, vzhledem k celkovým objemům jsou tyto firmy významnými hráči na trhu s biobavlnou. Oděvy se směsí biobavlny zpravidla naleznete v kolekcích spodního prádla či řadách pro děti, někdy využívají nebo tvoří samostatné, přírodnost evokující kolekce. Odměnou je lepší image a zvýšený zájem spotřebitelů, kteří při svých nákupech peči o životní prostředí zohledňují.

Mezi další standardy pro organický textil patří Biologico Tessuto /AIAB či textilní standard německého Naturland. Jiným typem standardu kvality jsou například pravidla definované indickou výrobní a obchodní společností Agrocel.

Nosím bio, chovám se eticky...


Vedle šetrného chování k přírodě klade většina textilních programů důraz na dodržování sociálních standardů. V souladu s duchem ekologické výroby se výrobci organického textilu přirozeně hlásí k principům spravedlivého obchodování, řada z nich je aktivními podporovateli a realizátory speciálních sociálních projektů zaměřených na rozvoj a podporu místních societ. Na farmách je zakázána dětská práce, pracovníkům jsou poskytovány rovnocenné podmínky nehledě na rasu, pohlaví, náboženství či sociální postavení. Výše platu je adekvátní námaze, množství odpracovaných hodin je regulováno, často je poskytována finanční pomoc pro lokální komunitní programy atd.

Mezi nejznámější sociální projekty patří např. „bioRe®", iniciovaný společností Remei, který vedle dlouhodobých smluv pro pěstitele bavlny garantuje i jejich důstojné sociální podmínky. Často je možné setkat se také s označením „FairTrade cotton" , kterou uděluje mezinárodní „FairTrade Labelling Organisation" (FLO) produktům splňujícím přísné podmínky spravedlivého obchodování (pozor - označení touto značkou ne vždy znamená, že je produkt biopůvodu).

S Fair Trade úzce spolupracuje i další z velkých zpracovatelů biobavlny, holandská společnost BoWeevil. Důraz na sociální chování při vykupování a zpracování bavlny kladou i členové Organic Exchange. Existuje řada projektů, které v zemích třetího světa iniciují přechod z konvenčního pěstování bavlny na bio,s cílem snížit ekologickou zátěž a současně zajistit farmářům důstojné podmínky pro život.

Příkladem jsou např. „Moral Fibre Project" pro Afriku, organizovaný PAN-UK, Cotton made in Africa iniciovaný německou společností OTTO, „Institutionalising Organic cotton / OBEPAP" organizovaný v Beninu holandskou společností AgroEco a mnohé další.

Za změnou postojů nadnárodních oděvních koncernů stojí množství osvětových kampaní, které spotřebitele upozorňují na neetické chování oděvních firem v zemích primární produkce. Právě osvěta mezi spotřebiteli a protesty proti neetickému chování nadnárodních textilních koncernů se v posledním desetiletí staly podnětem k zařazení etických kodexů do firemní politiky významných nadnárodních firem a k jejich přímému zapojení do projektů v rozvojových zemích. Jedním z příkladů je evropská kampaň „Clean Clothes Campaign".

Trh s biotextilem


Údaje z roku 2006 uvádí přes 30 velkých oděvních firem a více než 1 200 malých oděvních značek, které v Evropě, Severní Americe a Japonsku nabízí ve svých programech oděvy z biobavlny (více zde).

Překvapivě největším světovým výrobcem oděvů z biobavlny je (podle údajů Organic Exchange z r. 2006) americká společnost Nike. Ta uvádí, že v letošním roce bude 15% všeho sportovního oblečení v programu „Sport Culture"vyrobeno z biobavlny a do roku 2011 to bude plných 100%. Další z významných oděvních výrobců Marks&Spenser plánuje v roce 2012 minimálně pětiprocentní podíl biobavlny ve všech svých bavlněných výrobcích. Své bioprogramy mají i další světové značky - Sam's Club, Patagonia, COOP, Timberland, C&A, či H&M. Některé firmy (např. Nike) používají v oděvech směsné příze obsahující pouze nízké procento biobavlny (maximálně do pěti procent, zbytek konvence) cožveřejně nedeklarují, jiné mají své vlastní „organic" kolekce. Řada výrobců se v poslední době aktivně podílí na eko-sociálních projektech, které přímo s produkcí biobavlny souvisí. To, že se tato firemní strategie vyplácí, uvádí svorně všichni představitelé významných firem. Nárůst obratu je přičítán stoupajícímu spotřebitelskému sociálnímu a ekologickému uvědomění a často se srovnává s boomem biopotravin a biokosmetiky.

Co najdete na štítku...


Orientace v biooblečení si žádá zdatného biozákazníka. Jak již bylo řečeno, ačkoliv biotextil zpravidla splňuje podmínky pro značky typu „vyrobeno s ohledem na životní prostředí", obráceně to už platit nemusí. Označení „ekologicky šetrné" či „sustainable" (certifikáty Eko-tex Standard, EU Flower, Nordic Swan apod.) ještě nezaručuje, že se jedná o biotextil, i když tyto značky na některém biooblečení můžete nalézt. Nejjednodušším vodítkem pro biohledače zůstává text uvedený na štítku, obalu či visačce. Pokud na některém z těchto míst naleznete výraz „bio" nebo „organic", jste u správného regálu. Jestliže na štítku bude logo či jméno některého známého biocertifikátora (Soil Association, SKAL, KRAV apod.) - je zde zpravidla jasně uvedeno, o jaký typ biotextilu se jedná a naleznete tu i procentuální podíl bio ve výrobku. Problém může nastat, pokud se setkáte s privátní značkou některého výrobce či prodejce. Ti totiž zpravidla uvádějí pouze svůj název /logo - buď kolekce, která biooblečení obsahuje, nebo vlastní registrované značky, pod kterou se bio skrývá. Pokud chcete vědět o výrobku víc, musíte pátrat po dalších indiciích. Na řadě výrobků naleznete na visačce či přiložených letáčcích informaci o certifikaci, která deklaruje biokvalitu, mnoho firem informuje i o speciálních eko-sociálních projektech, kterých se účastní. Pokud chcete vědět, co přesně se rozhodujete svým nákupem podpořit, nezbývá vám nic než pátrat dál.


Některá z log, která můžete na oblečení (vedle značek uvedených výše) nalézt, uvádíme zde:


Ecotton - registrovaná značka holandské společnosti Bo Weevil, pod kterou na trh dodávají biobavlnu, přízi, látky a některé hotové oděvy. Biokvalitu a výrobní proces certifikuje Control Union Certification /Skal International. Na oděvech je značka Eccoton. Biobavlna pochází převážně z Turecka, kde se BoWeevil podílí na projektech zaměřených na ekologicky šetrnou produkci bavlny.

Logo Fair Wear Foundation - nadace, která se zaměřuje na zlepšení sociálních podmínek v oblasti oděvního průmyslu. Mezi členskými firmami naleznete oděvní společnosti Mexx, Bo Weevil či O'Neill.

Naturline je značka oblečení šetrného k životnímu prostředí, která patří švýcarské maloobchodní společnosti COOP . Společnost při výrobě dlouhodobě zpracovává biobavlnu od firem zařazených do projektu bioRe ® .

Green Cotton Organic - registrovaná značka dánké oděvní společnosti Novotex. Oděv vyráběný s ohledem k životnímu prostředí. Filozofie vychází z principů ekologické udržitelnosti, jedna z linií produktů zahrnuje i biobavlnu. Při certifikaci materiálů organického původu spolupracuje s KRAV a SKAL.

Hess Natur - jeden z prvních zásilkových obchodů, který začal pod svou vlastní značkou nabízet lněné a bavlněné biooblečení. Je dlouhodobým partnerem Helvetas Organic Cotton project" v Burkině Fasa.

Pureweare - značka biotextilu s vlastními definovanými standardy výroby, kterou vlastní německá zásilková společnost OTTO GmbH & Co. Společnost je iniciátorem eko-sociálního projektu Cotton made in Africa. zaměřeného na rozvoj ekologické produkce biobavlny v Beninu, Zambii a Burkině Faso. Je členem Fair Wear Foundation.

bioRe ® - původně obchodní značka používaná pouze pro organickou přízi společnosti Remei dnes zahrnuje i vlastní oděvy v biokvalitě. Značka informuje o tom, že oděv je zpracován z bavlny z farem zařazazených do projektu bioRe.




Kateřina Čapounová

www. biospotrebitel.cz

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Kterou značku biočajů máte nejraději?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft srpen rgt
Po Út St Čt So Ne
31   1 2 3 4 5 6
32 7 8 9 10 11 12 13
33 14 15 16 17 18 19 20
34 21 22 23 24 25 26 27
35 28 29 30 31      
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Eurona: Dobrý den, obracím se na vás s dotazem v čem perete oblečení? já...
Biotrička s potiskem živočichů,
Eurona: Ty jo oblečení vyrobené z plísně? Tak to slyším poprvé, ale je to...
AMWA Organic přináší kolekci bio froté do koupelny,