Farmáři potřebují distributory

Gavala_Milo___Karotkin140.jpg Ekonomika závozu čerstvých produktů z farmy ke spotřebitelům může být to, co rozhodne, zda farma bude nebo nebude úspěšná.   

Maloobchodní prodejny a restaurace si pomalu začínají zvykat na to, že čerstvé produkty mohou nakupovat nejen od dovozců či velkoobchodníků, ale také od domácích farmářů, působících v jejich regionu. Stále více zákazníků totiž při nákupu hledá co nejčerstvější produkty „z blízka a s příběhem“. 

Pro zemědělce ale není ekonomické, aby se sami věnovali závozům a proto často využívají služeb distributorů. Jedním z nich je pan Miloš Gavala, jež pod názvem Karotkin spolupracuje s několika farmami a rozváží jejich produkci zákazníkům především na Zlínsku a jižní Moravě.

S kterými farmami spolupracujete?

MG: Spolupracuji s Farmou Zdenka - Hustopeče nad Bečvou, farmou Horní Dvorce, dále to jsou lokální výrobci ze Slovácka  - pěstírna hlívy ústřičné v Blatničce okres Hodonín a výrobce nepasterizovaných ovocných a zeleninových šťáv Ing. Kusák z Ostrožské Nové Vsi.

Jaké zkušenosti se spoluprací se zemědělci máte?

Moje zkušenosti se zemědělci a výrobci, od kterých odebírám výrobky, jsou dobré i špatné. Mezi ty dobré patří zejména to, že jejich výrobky jsou kvalitní, převažuje ruční výroba, pracuji svátek nesvátek. Bohužel vyskytují se i špatné zkušenosti. Převážná většina z farmářů neumí obchodovat, ale do obchodování se pouští v dobré víře, že všechno zvládnou sami. Velký zájmu o farmářské výrobky v současné době v nich vytváří dojem, že vše zvládnou, avšak do budoucna je to neudržitelné. Zaznamenal jsem ale několik výrobců, kteří uvažují více do budoucna a spolupracují na budování obchodní sítě.

Co podle vás nejvíce brání většímu rozšíření farmářských produktů do maloprodeje?

Těch důvodů je několik. Jednak někteří obchodníci upřednostňují trvanlivost potraviny, čím delší, tím lepší. Pak je to cena, opět platí čím levnější, tím lépe se to prodá. Ale trh se vyvíjí a požadavek zákazníků na kvalitní jídlo se zvyšuje, takže i obchodníci budou muset reagovat na poptávku.

Farmáři a malí výrobci nemají v mnoha případech ani představu o obchodování, jak jsem se zmínil v předchozí odpovědi. V praxi jsem se setkal s dodavateli, kteří nepotvrzují objednávky, při placení za zboží v hotovosti nevystavují příjmový doklad, mění cenu, aniž by kohokoli informovali. Prostě neznalost základních věci pro obchodování.

Neznalost vidím i u drobných pěstitelů. Většina ani neví, že své přebytky ovoce a zeleniny mohou v omezeném množství prodat do obchodu napřímo, bez živnostenského oprávnění. Většina ovoce pak skončí v pálenici.

Z hlediska logistiky pak silně pociťuji absenci velkoobchodů a skladů pro čerstvé farmářské produkty a výrobky.

Cítíte rostoucí zájem od šéfkuchařů a maloobchodníků?

Zájem obchodníků je značný. U restaurací to teprve vypukne.

O které faremní produkty je největší zájem?

Zejména o kvalitní maso, uzeniny bez dusitanové soli. Velký zájem by byl o pstruhy,  hlívu ústřičnou, české žampiony, nabídka je ale velmi omezená.

Vy sám vyrábíte několik výrobků. Můžete je představit?

karotenka100.jpgZ našich vlastních výrobků bych rád představil džemy. Vyrábíme je způsobem "domácí hospodyňky", to znamená že v době sklizně se ovoce sebere a okamžitě zpracuje. Džemy děláme jednodruhové s šedesátiprocentním podílem ovoce. Jakmile se zboží vyprodá, další je opět až po další sklizni. Ovoce nakupujeme od místních pěstitelů na Moravě. V nabídce máme taky výrobky z červené řepy či  mrkve chutnající jako džem. Vyrábíme také hořčici. Kromě standardních chutí, tedy plnotučná a kremžská, děláme hořčici s přidanou syrovou mrkvovou šťávou nebo červeným vínem. Nabídku postupně rozšiřujeme.

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
27     1 2 3 4 5
28 6 7 8 9 10 11 12
29 13 14 15 16 17 18 19
30 20 21 22 23 24 25 26
31 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,