Fair Trade standardy

Fair Trade aktivity se odehrávají ve dvou odlišných rovinách. Jedna je realizována způsobem, kdy je zboží produkováno, importováno a/nebo distribuováno organizacemi, které mají spravedlivý obchod jako hlavní náplň svého poslání a svých aktivit.  

Druhou cestou je označování a certifikace produktů značkou Fairtrade. V tomto případě je zboží (zejména potraviny) certifikováno a ověřováno nezávislou třetí stranou. Tato certifikace zajišťuje, že produkční řetězec respektuje Fair Trade standardy. Dovozci a obchodníky zde mohou být komerční společnosti a distribuční cesty mohou být tradiční maloobchodní řetězce.

Existující Fair Trade standardy korespondují s požadavky těchto dvou přístupů. Mezinárodní Fair Trade standardy pro označování produktů byly rozvinuty asociací FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) a pro organizace zabývající se spravedlivým obchodem asociací IFAT (International Fair Trade Association). Oba systémy jsou založeny na definicích a principech Fair Trade.

Mezinárodní standardy pro produkty označené Fairtrade

Fairtrade_logo.jpgFairtrade Labelling Organization International (FLO) založená v roce 1997 je asociací dvaceti národních iniciativ, které zajišťují a provádějí Fairtrade certifikaci na úrovni států. FLO je vedoucí organizací pro dodržování Fairtrade standardů při označování produktů. Její přidružená společnost FLO-cert dohlíží a certifikuje pravidelně více než 500 producentů ve více než 50 zemích v Africe, Asii a Latinské Americe.

Standardy Fairtrade byly rozvinuty komisí FLO Standard Comitee, která je složena z národních iniciativ, produkčních organizací, obchodníků a externích odborníků.

Producenti a obchodníci se musí řídit obecně aplikovatelnými a produktovými standardy.

Obecně použitelné standardy byly rozpracovány jak pro organizace malých farmářů, tak pro různé doprovodné činnosti. Pokrývají:

  1. Sociální rozvoj zahrnující demokracii, spoluúčast, transparentnost a odstranění diskriminace
  2. Ekonomický rozvoj zahrnující Fairtrade příplatky (dotace)
  3. Rozvoj životního prostředí a
  4. Standardy zajišťující stabilní pracovní podmínky

Produktové standardy tak byly zavedeny pro 17 druhů potravinových a nepotravinových produktů zahrnující kávu, čaj, cukr, kakao, rýži a ovoce, květiny a bavlnu. Tyto standardy specifikují minimální cenu produktů a také další požadavky specifické pro konkrétní produkt.

Certifikace k ověření vyhovování těmto standardům je prováděno nezávislou organizací FLO-Cert GmbH. Certifikační proces se skládá ze tří fází:

  1. žádost
  2. úvodní certifikace
  3. recertifikace

Obnovovací certifikační cykly se pohybují mezi jedním a třemi lety. Jsou-li nalezeny závažná nevyhovění certifikačním požadavkům, je prováděna nápravná činnost a následující inspekce, které mohou zrušit certifikát produktu, není-li požadavkům stále vyhověno.

Mezinárodní standardy pro Fair Trade organizace

logo_FT_organisation.jpgThe International Fair Trade Association (IFAT) je globální síť Fair Trade organizací, s více než 300 členy v 70 státech. Jednotliví členové jsou velmi odlišní, od malých produkčních organizací po velké kooperace a od jedné osoby (dovozce) po obchodníky s ročním obratem několik milionů euro. Dvě třetiny členů IFAT se nacházejí v rozvojových zemích.

IFAT rozpracovalo 10 mezinárodních standardů pro Fair Trade organizace:

  1. Kreativní možnosti pro ekonomicky znevýhodněné producenty
  2. Transparentnost a zodpovědnost
  3. Obchodní zvyklosti
  4. Placení spravedlivých cen
  5. Dětské práce a nucené práce
  6. Nediskriminaci, genderovou rovnost a svobodu
  7. Pracovní podmínky
  8. Budovatelské kapacity
  9. Propagace Fair Trade
  10. Životní prostředí

Každý standard je doprovázen sadou sledovatelných indikátorů a kritérií s odlišnou úrovní. FT organizace v souladu s těmito standardy mohou získat právo užívat známku FTO pro svou organizaci.

Pro zajištění vyhovění standardům IFAT byl zaveden tříúrovňový monitorovací systém v němž je prováděna:

  1. jednou za půl roku sebehodnocení prováděné každým členem
  2. hloubkové kontroly prováděné obvykle obchodními partnery
  3. náhodné externí ověřování 5-10 % organizací ročně

Monitorovací systém je doprovázen reklamační procedurou. Je-li reklamace oprávněná, je provedena externí verifikace. Vyšetřování může vést k dočasnému nebo úplnému vyloučení ze společenství a odebrání práva používat známku FTO.

Závěrem

Vliv Fair Trade byl docílen díky srovnatelnému přístupu kombinujícímu podmínky spravedlivého obchodu s podporou producentů, rostoucímu povědomí a kampaním pro spravedlivější pravidla obchodování. V tomto kontextu nejsou standardy na konci procesu, ale nástrojem podpory marketingového přístupu pro drobné znevýhodněné producenty a pracovníky.

Renata Chvojková

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
40       1 2 3 4
41 5 6 7 8 9 10 11
42 12 13 14 15 16 17 18
43 19 20 21 22 23 24 25
44 26 27 28 29 30 31  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

františek: jen jsem se nikde nedočetl jak chtějí výpadek vajec z klecového chovu...
Klecovým chovům odzvonilo,
Hynek: Jako zákazníkovi Vodafonu se mi to líbí, že se snaží jít energii...
Vodafone se připojil k Evropskému týdnu udržitelného rozvoje,
Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,