EU a USA dominují v obratu bioproduktů

basic_mnichov_1.jpg Celkový obrat evropského biotrhu v roce 2009 narostl v meziročním srovnání o 5 procent na 18,4 miliardy EUR. Celkem ve světě to bylo okolo 43 miliard EUR.  

Francie, Belgie a Švédsko – dvouciferný nárůst

Zatímco ve Francii, Švédsku a v Belgii zaznamenal obrat na trhu biopotravin nárůst o 15 až 19 procent, byly ostatní země EU postiženy hospodářské krizi a menší nabídkou některých bioproduktů: ve Velké Británii poklesl obrat v tomto tržním segmentu o 13 procent, v Německu vzrostl jen o 2 procenta.

Německo bylo v roce 2009 s obratem ve výši 5,8 mld. EUR i nadále největším biotrhem v Evropě. S velkým odstupem zaostala Francie s obratem ve výši 3,04 mld. EUR. Třetí místo i přes pokles na 2,07 mld. EUR zůstalo Velké Británii, následovala Itálie s 1,5 mld. EUR.

bio_reznik_Kodan.jpgBio řeznictví v Kodani

Podíl bioproduktů na celkovém trhu s potravinami byl v roce 2009 nejvyšší v Dánsku (7,2 %), Rakousku (6,0 %) a ve Švýcarsku (4,9 %). V těchto třech zemích byla v přepočtu na jednoho obyvatele vydána za nákup biopotravin nejvyšší částka: v Dánsku 139 EUR, ve Švýcarsku 132 EUR a v Rakousku 104 EUR. V Německu činil podíl bioproduktů na celkovém trhu potravin 3,4 procenta, v průměru jeden obyvatel utratil za nákup biopotravin 71 EUR. Průměrně (33 hodnocených evropských zemí) jeden Evropan vydal částku 24 EUR. V České republice byla v roce 2009 průměrná útrata za biopotraviny na osobu přibližně 8 EUR.

Američané utrácejí za bioprodukty stále více

Podobně jako v Evropě se zpomalil nárůst obratu v biosegmentu i ve Spojených státech. V roce 2009 vydali Američané částku ve výši 24,8 mld. USD (17,78 mld. EUR), což bylo o 5,1 procenta více než v roce předchozím. Průměrná spotřeba biopotravin na jednoho obyvatele v hodnotovém vyjádření v roce 2009 činila 57,30 EUR, což bylo výrazně více než činil evropský průměr. Pokud by se započítala ještě kosmetika a textilie, dosáhl by obrat 26,6 mld. EUR. V roce 2010 obrat vzrostl o dalších 8 procent a dosáhl včetně nepotravinářského biozboží celkového obratu 29 mld. USD (21,9 mld. EUR).

wholefoods_market_1.jpgNejvětším maloobchodníkem s biopotravinami v USA je společnost Whole Foods Market

Obrat biopotravin se koncentroval především v Evropě a v Severní Americe. Podle odhadu Organic Monitor činil v roce 2009 globální obrat 54,9 mld. USD, v roce 2010 dokonce 60 mld. USD. Z toho generovali Evropané a Severoameričané dohromady 96 procent, ale k dispozici měli jen 32 procent ploch v ekologickém hospodaření, proto jsou v mnoha produktech závislí na dovozech.

V roce 2010 růst pokračoval 

V roce 2010 byl v Evropě zaznamenán obdobný vývoj jako v roce 2009. Německý trh si polepšil o 2 procenta na celkový obrat 5,9 mld. EUR. Největší nárůst zaznamenaly specializované obchody (8 %), zatímco plnosortimentní a diskontní prodejny zaznamenaly podprůměrný nárůst. Ve Velké Británii naproti tomu dále klesal obrat, ale ne již v takovém měřítku jako předtím. Britové vydali za biopotraviny „pouze“ 5,9 procent (1,73 mld. GBP; 2,02 mld. EUR) z celkových nákladů na potraviny a nápoje. 

Tři světoví lídři Dánsko, Švýcarsko a Rakousko v roce 2010 svoji pozici dále posílili. Dánové zvýšili výdaje za nákup biopotravin na 6,7 mld. DKK (900 mil. EUR) resp. 161 EUR na obyvatele za rok. Švýcaři zvýšili celkový obrat o 6,1 procenta na 1,64 mld. CHF (1,19 mld. EUR) a v průměru každý občan vydal za nákup biopotravin 153 EUR za rok. Také ve Francii, která byla podle odhadů v roce 2010 druhým největším trhem, zaznamenala více než 10 procentní nárůst obratu. Na jednoho obyvatele v průměru připadlo 47 EUR.

Čerstvé biopotraviny hrají prim

Trh s biopotravinami byl a je v různých zemích velmi odlišný, obecně však dominují čerstvé biopotraviny. Například v Dánsku více než 20 procent prodaného čerstvého mléka tvořilo biomléko, v Rakousku to bylo 15 procent a v Německu 10 procent. Mléko a mléčné výrobky, zelenina, vejce, částečně chleba a ovoce jsou v mnoha zemích produkty s největším tržním podílem. V Německu například generovaly skupiny čerstvých produktů v roce 2009 57 procent celkového obratu biopotravin, zatímco u konvenčních potravin generovaly pouze 47 procentní podíl celkového obratu potravin.

bio_syry_Maran_biosupermarket.jpgSýry, mléko, ovoce a zelenina, to jsou nejčastěji nakupované biopotraviny.

Maso a masné výrobky hrají v mnoha zemích podružnou roli, i v Německu pochází pouze 0,9 procenta prodaného masa z ekologicky chovaných zvířat. Zpracované výrobky a také polotovary jsou sice na vzestupu, ale nehrají zatím velkou roli jako tomu je u konvenčních produktů.

Očekává se další nárůst podílu bio

Zpomalení růstu obratu v roce 2009 a částečně i v roce 2010 v mnoha zemích bylo a je jenom zčásti následkem spotřebitelského chování ovlivněného hospodářskou krizí. Velkou roli hrálo snížení cen mnoha produktů, takže v mnoha případech prodaná množství vzrostla mnohem výrazněji než obrat. Po nízké úrodě v roce 2010 opět výrazněji rostly ceny biopotravin v porovnání s celkovým obratem. Protože se v roce 2010 hospodářský růst opět urychlil, stoupl počet zákazníků, pro něž jsou důležitými kritérii při výběru potravin regionalita, férovost, chuť a zdraví. Bioprodukty se v průběhu doby staly nedílnou součástí sortimentu mnoha supermarketů a středem pozornosti médií a reklamních agentur, což zakládá stabilní potenciál pro další růst v letošním a dalších letech.

Zdroj: Neue Landwirtschaft, 2011, č. 5, s. 106-108

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44         1 2 3
45 4 5 6 7 8 9 10
46 11 12 13 14 15 16 17
47 18 19 20 21 22 23 24
48 25 26 27 28 29 30  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,