DUBEN 2008: Biopotraviny v USA

Biopotraviny se v USA již staly součástí středního proudu. Jsou dnes součástí běžné nabídky většiny maloobchodníků, začínají ale pronikat i do oblasti gastronomie a rychlého občerstvení.  

Spotřeba bio v USA vzrostla o 21 procent

Výsledky každoročního průzkumu amerického svazu Organic Traders Association ukazují za rok 2006 nárůst spotřeby bioproduktů ve Spojených státech o 21 % na 17,7 miliardy USD. Biopotraviny tvoří 95 % prodejů (16,7 miliardy USD), obrat nepotravinových produktů (kosmetika, výrobky osobní hygieny) vzrostl ze 744 milionů USD v roce 2005 na 938 milionů USD v roce 2006, což představuje nárůst o 26 %.

Největší brzdou ještě rychlejšího růstu je podle výzkumu především nedostatečná nabídka bio surovin.

Navzdory problémům s dodávkami trh zaznamenává vysoký nárůst jak nových výrobků na trhu tak i maloobchodních prodejen, které je nabízejí.

Asi 55 procent dotazovaných respondentů v roce 2007 přiznalo, že nedostatek spolehlivých dodávek brání jejich společnosti ve vytváření většího odbytu bio výrobků. Maso a mléčné výrobky patří mezi kategorie výrobků, které jsou v posledních letech nejvíce ohroženy nedostatečnými dodávkami - obě totiž patří mezi nejrychleji rostoucí kategorie.

Poptávka po bio mase, které v současnosti představuje nejmenší kategorii na trhu s bio potravinami, vyskočila v roce 2006 o 55 procent, přičemž celkový odbyt činil 300 milionů USD.

Mléčné výrobky, největší segment bio potravin, zaznamenal nárůst v odbytu o 25 procent a vyšplhal se tak na částku 2,6 miliardy USD.

Ovoce a zelenina zaznamenaly mezi roky 2005 a 2006 nejnižší nárůst (11 procent), ale v roce 2007 je očekávána vyšší poptávka.

 „Stále více spotřebitelů ve Spojených státech, bez ohledu na příjem, má přístup k bio potravinám, protože jsou nyní nabízeny ve stejných prodejnách, kde již jsou zvyklí nakupovat", říká se ve zprávě.

Z biopotravin se stává střední proud

Podle poslední zprávy společnosti Mintel se o nárůst odbytu biopotravin ve Spojených státech přičinil větší zájem o zdraví a bezpečnost potravin. „Bio je nyní součástí života každého, od hispánské matky imigrantky po maloměšťáckého teenagera. Po několika případech kontaminace potravin se hodně lidí začalo ohlížet po bezpečnějších, přírodnějších potravinách a nápojích", říká Marcia Mogelonsky, hlavní analytička výzkumu u společnosti Mintel.

Podle průzkumu více než polovina všech Američanů řekla, že si během posledního roku zakoupila biopotraviny a více než čtvrtina bionápoje. Pro srovnání, v roce 2002 si koupilo bio potraviny nebo bio nápoje 34 procent spotřebitelů.

Podle Global New Products Database (GNPD, Databáze nových výrobků) došlo k „trvalému růstu" ve vývoji bio výrobků. V loňském roce bylo ve Spojených státech uvedeno na trh asi 1 600 nových biopotravin, v roce 2002 to bylo 732 výrobků.

Výzvy

Takto silný růst samozřejmě není udržitelný dlouhodobě. Mintel předpovídá, že trh s biopotravinami bude i nadále růst, ale pomaleji. Rovněž předvídá, že do roku 2012 odbyt biopotravin v USA vzroste o 59 procent a odbyt bio nápojů o 65 procent.

„Bio výrobkům se bude i nadále dařit, ale jsou zde náznaky, že průmysl může čelit narůstajícím výzvám. Maloobchodní značky nabízejí nižší ceny než značky tradiční, a přestože jejich rychlý průnik na bio trh může povzbudit více lidí k nákupu více bio výrobků, je zde možnost, že to růst trhu poškodí," říká Mogelonská. Podle průzkumu přibližně dvě třetiny Američanů potvrdily, že by si kupovali více bio výrobků, kdyby byly levnější. To samozřejmě zvyšuje zájem o levnější maloobchodní značky.

Řetězec s bio pizzami

Společnost Pizza Fusion nabízí bio pizzu ve více než 50 ekologicky šetrných restauracích. Neformální řetězec s pizzami servíruje labužnické bio menu s nabídkou pizz, ficaccio sendvičů, plněných rolek, zákusků, piva a vína. Společnost tvrdí, že veškeré výrobky jsou bez umělých přísad, sladidel, konzervačních přípravků, antibiotik a hormonů.

Pizza Fusion rovněž nabízí variace bez přidaných glutamátů, laktózy a veganské varianty a tvrdí, že jejich přístup k službám je ekologicky šetrný „až po ekologický toaletní papír, který používají na toaletách."

Restaurace Pizza Fusion využívají k ohřevu vody a prostorů restaurace recyklované teplo z trub místo topení a zařízení na ohřev vody.

Prodej bio kávy vzrostl v USA o 24 procent

Maloobchodní prodeje bio kávy vzrostly v roce 2006 v USA o 24 % na 110 milionů USD. Tento vývoj je způsoben narůstající informovaností zákazníků, dostupností a vysokou kvalitou bio kávy.

Coca-Cola koupila 40 % výrobce bio čajů

Coca-Cola, největší výrobce nealkoholických nápojů, koupila 40 procentní podíl ve firmě Honest Tea, výrobce bio ledových čajů a nápojů. Za svůj podíl zaplatila přibližně 43 milionů dolarů. Po třech letech má Coca-Cola opci na nákup zbylého podílu.

Největší spotřeba bio je na západě

Výzkum Media Rating Council Scarborough zjistil, že 35 % dospělých ze San Francisca si během září roku 2007 zakoupilo biopotraviny - tím se město umístilo na přední příčce mezi americkými městy v oblasti spotřeby biopotravin. Během stejného měsíce si biopotraviny zakoupilo 32 % dospělých obyvatel města Seattle, v Portlandu to bylo 27 %, po 26 % v Denveru a Washingtonu D.C. a 24 % v San Diegu. V celých Spojených státech je 17 % všech dospělých obyvatel považováno za spotřebitele biopotravin.

Ze 79 měst, které Scarborough sledoval, bylo 23 označeno jako „bio odbytiště".  Scarborough Research definuje „bio odbytiště" jako města, kde je pravděpodobnější, že procento spotřebitelů bio potravin bude vyšší než je národní průměr, nebo odbytiště, která mají procento spotřebitelů bio potravin vyšší než je průměr. 13 z těchto 23 bio odbytišť se nachází v západním regionu Spojených států, šest v jižním regionu, tři jsou v severovýchodním a jedno na středozápadě (Minneapolis).

Co mají společného spotřebitelé pěti nejlepších odbytišť? „Jsou mladí, mají nadprůměrný roční příjem a zdraví je pro ně důležité," říká Alisa Joseph, viceprezidentka Advertiser, Agency Services, Scarborough Research. „Města jako San Francisco a Seattle jsou již dlouho známá svým aktivním, zdravým životním stylem a proto je zcela logické, že figurují na předních příčkách žebříčku".

Roční příjem domácnosti nakupujících biopotraviny je o 22 % vyšší než národní průměr. Spotřebitelé bio potravin jsou zpravidla mladí a mají rodinu - oproti národnímu průměru jim o 19 % pravděpodobněji bude mezi 18 a 34 lety a pravděpodobnost, že mají dvě a více děti, je o 13 % vyšší než národní průměru.

Ve Wal-Mart Supercenter nakupovali zákazníci hledající biopotraviny nejčastěji - 29 % spotřebitelů kupujících biopotraviny je během sledovaného týdne nakoupilo ve Wal-Mart Supercenter. Mezi spotřebiteli biopotravin je ale zdaleka nejoblíbenější řetězec prodejen Whole Foods Market. Další prodejny s potravinami, kde je koncentrace bio spotřebitelů vyšší než průměrná, jsou Trader Joe´s, Safeway, Costco a SuperTarget.

Zdroj: Organic-market.info

GMO ohrožují biopotraviny

Představitelé ekologického zemědělství a výrobců biopotravin v USA se obávají vlivu GMO na čistotu svých bioproduktů. Největší firmy v oboru bio, jako například velkoobchod United Natural Foods, vyjádřilo nutnost vytvořit přísnější testovací standardy kvůli zabránění kontaminaci.

Řady výrobců biopotravin již zahájila testování svých produktů na vlastní náklady. Bio farma a producent bio mléka Albert Strauss začala testovat kupované bio krmivo a zjistila, že více než třetina bio kukuřice skrmované vlastním stádem byla kontaminována.  

Představitelé bio segmentu se obávají, že kontaminace GMO může ohrozit odbyt biopotravin. Připravují proto zpřísnění pravidel, která by vyžadovala povinné testování na obsah GMO.

Biotechnologie v potravinářství se v USA rychle rozšiřují. Na více než 73 % zemědělských ploch se pěstují GMO plodiny.

 

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
39             1
40 2 3 4 5 6 7 8
41 9 10 11 12 13 14 15
42 16 17 18 19 20 21 22
43 23 24 25 26 27 28 29
44 30 31          
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,