Český trh s biopotravinami sbírá síly k dalšímu růstu

Po závratných růstech obratů s biopotravinami v letech 2006 až 2008 se v loňském roce trh stabilizoval a nabídka v některých kategoriích konečně dohonila poptávku.  

Z předběžných výsledků průzkumu agentury Green marketing mezi výrobci a obchodníky vyplývá, že většina z nich v loňském roce svůj obrat zvýšila jen nepatrně, nebo si udržela obraty z roku 2008. Některým výrobcům a maloobchodníkům však obraty i v roce 2009 rostly o desítky procent. 

Nabídka biopotravin v obchodě roste…

Stále platí, že přibližně 80 % prodejů biopotravin se odehrává v maloobchodních řetězcích supermarketů, hypermarketů a drogerií. Všechny nadnárodní řetězce s výjimkou Lidlu a většina českých regionálních sítí, dnes biopotraviny nabízí. Veškerá níže uváděná data pocházejí z Cenového BIOmonitoru, analytického nástroje agentury Green marketing.

Po__et_polo__ek_biopotravin_ve_v__ech_MO___et__zc__ch.jpgPokud se podíváme detailně na maloobchodní řetězce, zjistíme, že počet položek biopotravin se v jejich nabídce meziročně zvýšil o 47 %, z 1 046 v lednu 2009 na 1 536 v prosinci 2009.

Nejvíce biopotravin, 458 položek, nabízela v prosinci 2009 dm drogerie. Meziročně se tento počet zvýšil o 149 %! Nabídka biopotravin v prodejnách dm drogerie je dvojnásobná oproti hypermarketům v nesrovnatelně menších prodejních plochách.

Drogistický řetězec Rossmann také nabízí biopotraviny, jejich počet meziročně navýšil o 24 % na 103.

Po__et_biopotravin_v_jednotliv__ch_MO___et__zc__ch.jpgAlbert hypermarket měl v prosinci 2009 zalistováno 275 biopotravin, což je ale jen o 19,5 % více, než na začátku roku 2009. Za ním na třetím místě co do nabídky biopotravin se umístily hypermarkety Interspar s 252 biovýrobky, jejich počet se meziročně zvýšil o 41 %. Globus meziročně počet položek zvýšil ještě více, o 62 % a na konci roku 2009 jich nabízel 243. Tesco nabízelo 235 biopotravin, jen o 13 procent více než na začátku roku 2009. Poslední z hypermarketů, Kaufland, měl na konci roku v nabídce 230 položek, o 20,5 % více než na začátku roku.

Co se týká supermarketů, tam měl největší nabídku Albert, 153 položek, meziroční růst o 25,5 %. Na druhém místě byla Billa se 143 položkami a 19% nárůstem.

Prodejny COOP snížili meziročně počet položek z 85 na 78, tedy o 8 %. Naopak diskontér Penny navýšil počet biopotravin z 39 na začátku roku na 64 na konci, což představovalo meziroční růst o 64 %. Nicméně Penny zůstává jediný diskontér, který biopotraviny nabízí. Ačkoli Lidl v několika loňských měsících s biopotravinami experimentoval (mléčné biovýrobky), rychle se jich opět zbavil.

…a s ní počet výrobků pod privátními značkami

Podil_privatnich_zna__ek.jpgMaloobchodníci řeší poměrně úzkou domácí produktovou nabídku biopotravin tím, že nejprodávanější výrobky převlékají do svých značek a tím se snaží odlišit od konkurence. Zda se jim tato strategie vyplatí je dnes těžké soudit, problém je v tom, že nabídka ve všech hypermarketech a supermarketech zůstala více méně stejná, jen se výrobky na zákazníky usmívají v jiných přebalech. Jak dlouho budou zákazníci tento trik tolerovat, než jim dojde, že vlastně stále kupují ty samé výrobky?

Počet výrobků v privátních značkách maloobchodníků se meziročně zvýšil o 59,5 %, z 331 na 528. Nejrychleji se vloni vyvíjel sortiment v prodejnách Billa, počet výrobků ve značce Naše bio v prosinci 2009 dosáhl 82 položek. Stejný počet nabízí také značka Tesco Organic, u ní ale došlo k více než 5% úbytku položek. Nejvíce výrobků, 96, nabízí ve vlastní značce Natur*pur Interspar, jejich počet meziročně vzrostl o 52 %.

Značka Albert Bio nabízí 91 položek, o 127,5 % více než na začátku roku 2009. Kromě této značky ještě hypermarkety Albert používají starší značku Selský dvůr, ve které měli na konci roku 2009 8 výrobků.

S novou značkou Bio Style přišel vloni na trhu řetězec Penny, na konci roku již nabízel 21 výrobků.

Také dodavatelů přibývá

P__ehled_dodavatel___biopotravin_do_maloobchodu.jpgZatímco na začátku roku 2009 dodávalo biopotraviny do maloobchodních řetězců 84 firem, na konci roku jich již bylo 116. Pokud nepočítáme vlastní nákup řetězci v zahraničí, pak nejvíce položek dodává společnost Pro-bio (168), HiPP (89), Country Life (72), Biopark (42), Bauer Bio (43) a Jan Štěrba (28).

Největší nárůst počtu zalistovaných položek biopotravin zaznamenaly vloni společnosti Tatranská mlékárna (+ 700 %), Jizerské pekárny (+ 600 %), Lacrum Velké Meziříčí (+ 475 %), Labeta (300 %) a Biopekárna Zemanka (260 %).

Jak se vyvíjeli jednotlivé kategorie

Největší kategorií biopotravin, dle počtu výrobků nabízených v maloobchodních řetězcích, zůstává dlouhodobě kategorie Kojenecká a dětská výživa. Počet položek se meziročně zvýšil o 54 % na 225. Dominantní postavení v kategorii mají výrobky HiPP (89 výrobků).Důležitost této kategorie podtrhuje fakt, že se na ni zaměřují celkem čtyři privátní maloobchodní značky, Babydream (Rossmann, 14 výrobků), BabyLove (dm, 40), BabyTime (Penny, 18) a Little Bee (Kaufland’, 22).

V__voj_kategori___biopotravin.jpgDruhou největší kategorií co do počtu položek je Pečivo trvanlivé a pekárenské výrobky, ta měla na konci roku 2009 167 položek, o 52 % více než na začátku roku. Kategorie Mléko a výrobky z mléka měla na konci roku 151 položek (+ 36 %), Nealkoholické nápoje 101 (+ 48 %), Maso a výrobky z masa 66 (+ 24,5 %).

Absolutně nejvyšší nárůst počtu položek byl vloni zaznamenán u kategorie Chlazené potraviny a lahůdky, o 300 % ze 2 na 8 výrobků od 4 různých dodavatelů. Druhý největší nárůst zaznamenala kategorie Káva a obilné kávy, počet položek se zvýšil o 175 % na celkem 22. Došlo také k nárůstu počtu položek v kategorii Čerstvé pečivo, z 6 na 14, tedy o 133 %.

Fair trade si získává oblibu

Počet položek výrobků ze systémů férového obchodu v řetězcích roste, roste i počet firem, které začaly potraviny z fair trade zdrojů kupovat pro své zaměstnance. Zatímco na začátku roku 2009 výrobky fair trade nabízela jen dm drogerie (14 výrobků), na konci roku to již kromě dm (16 výrobků) byli také Tesco (2 výrobky) a Globus (8 výrobků). V únoru 2010 se však počet rozšířil na téměř 60 díky tomu, že pražské hypermarkety Interspar zařadily do nabídky 36 potravin z Fair trade.

Po__et_v__robk___Fair_trade_v_MO___et__zc__ch.jpgPodíl výrobků z Fair trade nadále poroste s tím, jak se některé nadnárodní společnost (Tchibo, Cadbury) přihlašují k tomuto trendu a stále více své nabídky převádějí na férové zdroje. Společnost Starbucks, která v ČR provozuje již 10 kaváren, nabízí řadu fair trade káv a čajů, nově začala v ČR působit výrobce zmrzliny Ben&Jerry's, jež slíbil, že převede veškeré své suroviny na certifikované fair trade zdroje. Také společnost J.J. Darboven, zásobující mimo jiné také segment HoReCa, nabízí fair trade kávu.

Český biotrh potřebuje silné značky

Český biotrh je typickým trhem taženým nabídkou. Bohužel, jak výrobci, tak maloobchodníci se při plánování a uvádění nových výrobků na trh málokdy zajímají o to, co zákazníci opravdu chtějí a potřebují. Značka BIO sama o sobě není dostatečným důvodem pro změnu nákupního chování, zvláště, když cenový rozdíl mezi bio a nebio potravinami je tak obrovský, jako v České republice.

Začíná se ukazovat, že lidé u biopotravin stále více vyhledávají další přidané hodnoty jako český či regionální původ, společenské aspekty produkce a distribuce a chuťové vjemy. Rostou proto prodeje biovýrobků pocházející z fair trade systémů a rostou prodej kvalitního biomasa. Začíná se zvyšovat poptávka po faremních produktech a přímém nákupu od zemědělců.

Protože je český trh s biopotravinami velmi mladý a dynamický, neexistují na něm žádné pevné struktury. To dává obrovskou příležitost malým, novátorským výrobcům stát se rychle velkými výrobci zítřka, pokud budou schopni nabídnout nejen kvalitní, ale jedinečné výrobky a komunikovat jejich příběhy.

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
27 1 2 3 4 5 6 7
28 8 9 10 11 12 13 14
29 15 16 17 18 19 20 21
30 22 23 24 25 26 27 28
31 29 30 31        
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,