Český bio trh vzroste do pěti let čtyřikrát

V roce 2006 dosáhl maloobchodní obrat s biopotravinami v České republice 760 milionů korun a oproti roku 2005 vzrostl o 250 milionů, tedy o 49 procent. Český bio trh tak pravděpodobně vloni rostl nejrychleji v celé Evropě.  

Do konce roku 2011 by měl celkový obrat dosáhnout 3,2 mld Kč, což představuje průměrný nárůst o 35 % ročně. Vyplývá to ze zveřejněné ročenky Český trh s biopotravinami 2007, kterou vydala agentura Green marketing.

Biopotraviny v roce 2006 tvořily 0,35 procent z celkové spotřeby potravin v České republice. Dovozové biopotraviny se na nárůstu v loňském roce podílely 65 procenty a na celkové spotřebě 56 procenty. Průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny byla vloni v ČR přibližně 74 Kč, což je zdaleka nejvíce ve Východní Evropě. „Ovšem ve srovnání s Rakouskem dosahuje spotřeba na obyvatele a rok v ČR jen 3,6 procenta tamní spotřeby", říká Tom Václavík, autor ročenky.

Nejvíce biopotravin (509 mil Kč, 67 procent) nakoupí čeští spotřebitelé v supermarketech, hypermarketech a lékárnách. Prodejny zdravé výživy a biopotravin měly vloni podíl na trhu 28 procent (212 mil Kč). Přibližně 2 procenta (15 mil Kč) biopotravin se prodalo přímo na farmách či tržištích a přibližně 3 procenta (23 mil Kč) v nezávislých drobných prodejnách potravin.

Výrazný nárůst prodejů v loňském roce byl způsoben především zvýšenou nabídkou biopotravin v maloobchodních řetězcích. Zejména supermarkety Billa a Delvita a hypermarkety InterSpar rozšířily svoji nabídku o čerstvé ovoce a zeleninu, mléčné výrobky a pečivo. Dalším velkým impulsem byl v roce 2006 značně rozšířený sortiment biopotravin v drogistickém řetězci dm-drogerie.

„Nezanedbatelná není ani úloha prodejen zdravé výživy a biopotravin, zejména v oblasti vzdělávání a informování spotřebitelů. Podíl biopotravin v jejich sortimentu rok od roku roste", dodává Tom Václavík z agentury Green marketing.

Z ročenky Český trh s biopotravinami 2007 dále vyplývá, že v roce 2006 se zvýšil počet výrobců biopotravin o 27 na celkem 152 podniků. Faremnímu zpracování bioproduktů se ovšem věnuje nepatrný počet ekofarem, přibližně 20.

Hlavní příčiny nedostatku českých biopotravin jsou nízká výměra orné půdy, ekonomická výhodnost prodeje skotu z pastvin do konvečního výkrmu, nedostatek financí na investice nutné pro produkci bio mléka a velmi přísné požadavky českých úřadů na technické naplnění veterinárních a hygienických požadavků. Ročenka tyto a další příčiny podrobně rozebírá.

Ročenka Český trh s biopotravinami 2007 dále přináší ucelený přehled o nejnovějším vývoji v oblasti ekologického zemědělství a trhu s biopotravinami ve světě. Uvádí například, že v celosvětovém měřítku je ekologicky obhospodařováno téměř 31 milionů hektarů zemědělsky využívaných ploch na celkem 633 891 ekologických farmách. Největší plochy se nacházejí v Austrálii, Argentině, Číně a USA, a k jejich největšímu nárůstu za poslední dva roky došlo v USA, Číně, Kanadě, Argentině, Itálii a Polsku.

Celosvětový maloobchodní obrat s biopotravinami dosáhl v roce 2006 30,9 miliard Eur a vzrostl meziročně o přibližně 15 procent. V některých zemích byl ale růst mnohem rychlejší. Spotřebitelé ve Švýcarsku, USA a Singapuru utratí ve svých regionech za biopotraviny nejvíce peněz. Největší evropský trh s biopotravinami je v Německu (4,5 mld Eur), následuje Velká Británie, Itálie a Francie. Největší podíl biopotravin na spotřebě potravin má Rakousko (5,7 %) a Švýcarsko (4,5 %). Švýcaři mají také největší spotřebu biopotravin na obyvatele a rok (103 Eur).

Ročenka, která přináší nejnovější statistické údaje o světovém ekologickém zemědělství a trhu s biopotravinami a důkladnou analýzu českého trhu s biopotravinami, je neocenitelným informačním zdrojem pro kohokoli, kdo podniká nebo hodlá vstoupit na razantně rostoucí český bio trh. Ročenka také obsahuje čtyři případové studie, nejdůležitější kontakty v oboru a poprvé přináší přehled trhu s kontrolovanou přírodní kosmetikou.

Ročenku je možno objednat na adrese tom@greenmarketing_cz.

Český trh s biopotravinami 2006: podíl na trhu dle odbytového místa


Odbytové místo (%)

Super, hypermarkety a lékárny.................................................. 67

Prodejny zdravé výživy a biopotravin......................................... 28

Nezávislé prodejny potravin...................................................... 3

Ostatní (farmy, tržnice, zásilkový obchod,internet)......................... 2

Celkem.......................................................................... 100.0

Zdroj: Český trh s biopotravinami 2007, Green marketing

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,