BŘEZEN 2007: Biosupermarkety v roce 2006

Rok 2006 byl opět vzrušující: v Německu bylo otevřeno 56 nových biosupermarketů, včetně devíti stěhování stávajících prodejen do větších obchodních prostor.  

Na začátku roku 2007 je v Německu 360 biosupermarketů s prodejnou o velikosti více než 200 m². Od roku 2000 přibývá průměrně 40 biosupermarketů ročně.

Mezi nově otevřenými obchody v roce 2006 převládaly ty vedené vlastníky nad řetězci. Samostatní podnikatelé otevřeli 29 prodejen, včetně těch přestěhovaných do větších prostor, tedy zhruba 52 %. Ale protože řetězce využívají většinou větších prostor, 62 % nových prostor připadá na Alnaturu, Basic a další. Do konce roku 2006 tedy vzniklo celkem 28 000 m² nových obchodních prostor.

V současné době se o 170 obchodů dělí 15 společností, tzn. 47 % biosupermarketů připadá právě na řetězce.

Průměrná prodejní plocha obchodů patřících řetězcům je dle údajů z roku 2006 přibližně 640 m². S průměrnou plochou 1 000 m² je bio supermarket Erdkorn lídrem skoro v každé nové lokalitě. Průměrná velikost prodejen Basic byla v roce 2006 „jen" 500 m², zatímco průměr Alnatury vzrostl na zhruba 630 m². Největší rozšíření maloobchodní jednotky uskutečnil soukromý obchodník Wolfgang Veil, když zčtyřnásobil plochu svého Bioweltu v Reutlingenu z 200 m² na 800 m².

Dva největší německé biořetězce, Alnatura a Basic, si v roce 2006 šlapali na paty s 6 otevřenými obchody. Alnatura tak v současnosti vede s 30 prodejnami, Basic jich má v Německu 20 a jeden v Rakousku (Vídeň). Průměrná plocha prodejen Basic (661 m² ) předčí konkurenty (544 m²), ale rozdíly mezi celkovou obchodní plochou jsou celkem malé: Basic má 13 220 m² a Alnatura 14 701 m². V loňském roce dosáhl obrat řetězce Alnatura 60 milionů EUR, obrat Basicu byl 70 milionů EUR.

Ve srovnání s průměrnou obchodní plochou řetězců a nezávislých obchodníků se nic nezměnilo: průměrná plocha nově vzniklých obchodních jednotek patřících řetězcům byla 640 m², což je o 73 % více než u ostatních obchodů, jejichž průměrná plocha činí 370 m².

Vítězem v počtu prodejních jednotek je Alnatura. „Tři až pět velkých prodejen (na obrázku Alnatura ve Viernheimu) ročně" - to bylo cílem Götze Rehna, ředitele Alnatury, ale v roce 2006 své předpovědi dokonce překročil, když otevřel šest nových prodejen. Společnost Alnatura zaznamenala v uplynulém fiskální roce růst obratu o 26 %, ze 145 milionů na 182 milionů EUR, na kterém se 27 velkých prodejen podílelo zhruba jednou třetinou.

Basic je prvním biosupermarketem, který otevřel pobočku v zahraničí, i když zatím pouze jednu prodejnu. Mimo nových prodejen v Německu otevřel Basic pobočku (850 m²) ve Vídni a nyní společnost hledá další vhodné prostory. V Německu hodlá Basic otevřít pobočku v hlavním městě letos v únoru. Za rok 2005 vykázal Basic obrat přibližne 53 milionů EUR, údaje za rok 2006 ještě nejsou k dispozici. „Očekáváme dvojciferné číslo podobné tomu v roce 2005," tak se vyjádřila Sylvia Raabe, tisková mluvčí společnosti. To znamená, že obrat Basicu za rok 2006 by mohl překročit 70 milionů EUR.

Statistiky nezahrnují tři nové prodejny patřící řetězci SuperBioMarkt v Severním Porýní-Vestfálsku, které již existovaly a v dubnu je SuperBioMarkt převzal od společnosti Supernatural. Jedná se o obchody v Bonnu, Mönchengladbachu a Düsseldorfu s celkovou plochou cca 1 100 m². Řetězec pod vedením Michaela Radaua má 12 prodejen, zatímco Supernatural zůstal pouze jeden obchod v centru Bonnu, který ale koncem roku 2006 musel kvůli finančním potížím skončit.

Šedesát nových prodejen v každém z uplynulých dvou let je v Německu zatím rekordní počet a konec tohoto rozkvětu biosupermarketů je v nedohlednu. Zcela zřetelně tento vývoj značí dvě věci, které se doplňují: zákazníci považují biosupermarkety s širokou nabídkou zboží a vkusné prezentace za ideální místa nákupu a jak řetězce tak nezávislí obchodníci mají dostatek kapitálu na rozšiřování sortimentu a prodejního místa. Pokud bude i nadále tento vývoj pokračovat - a zatím nejsou žádné známky zpomalení - tak koncem tohoto roku může být v Německu více než 400 prodejen. Je škoda, že v bývalém východním Německu se tento vývoj neudržel. Je tam sice několik nových prodejen, ale ve většině případů mají prodejní plochu něco kolem 200 m². V bývalém západním Berlíně je však růst znatelný, podobně jako v roce 2006. Letos už bylo otevřeno nebo v několik následujících týdnech otevře 12 nových biosupermarketů.

Zdroj: organic-market.info

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,