Biozelenina obsahuje výrazně více zdraví prospěšných látek než konvenční zelenina
Zelenina pěstovaná ekologicky obsahuje výrazně více živin než produkty konvenčního zemědělství. Výsledky právě zveřejněné studie QLIF tak přímo popírají nedávnou britskou studii.
Jak uvádí dnešní vydání rakouského deníku Die Presse, jsou biopotraviny zdravější než konvenční potraviny. Vyplývá to z výsledku pětiletého výzkumu s názvem QualityLowInputFood (QLIF), které byly zveřejněny v úterý na tiskové konferenci v Berlíně. Výsledky výzkumu představili vědci ze švýcarského výzkumného ústavu Forschungsinstitut für biologischen Landbau (FiBL) a Deutsche Naturschutzring (DNR).
Studie QLIF například zjistila, že hlávkový salát, rajčata, brambory nebo zelí z ekologického zemědělství obsahuje výrazně více vitamínů, bioaktivních látek a antioxidantů než konvenčně pěstovaná zelenina.
Hlavním důvodem pro vyšší obsah živin v bioproduktech je dle vědců organické hnojení používané v ekologickém zemědělství. Na rozdíl od minerálních hnojiv, používaných v konvenčním zemědělství, zvyšuje organické hnojení nejen obsah bioaktivních látek, ale má také vliv na složení bílkovin a koncentraci látek, jež zvyšují obranyschopnost rostlin.
Krmení dojnic trávou a bylinami na ekologických hospodářstvích zase u biomléka způsobuje odlišné složení od běžného mléka, což je důležité pro osoby, trpící problémy s cholesterolem. Biomléko obsahuje, zejména v letních měsících, o 40 až 60 procent více Omega-3-mastných kyselin a kyselin CLA a o 30 až 70 procent více vitamínů, karotenoidů a dalších antioxidantů.
Jiný studie, jiný výsledek
Před několika týdny byla zveřejněna studie britského úřadu pro kontrolu potravin (FSA), která říká, že biopotraviny nejsou pro zdraví lepší než konvenční potraviny. FiBL a DNR výsledky této studie podrobili zásadní kritice. Z výsledků studie FSA přesto vyplynulo, že biopotraviny mají vyšší obsah zdraví prospěšných látek. Navíc se studie FSA vůbec nezabývala takovými pro zdraví důležitými aspekty potravin, jako je obsah reziduí pesticidů, regulátorů růstu, těžkých kovů a dusičnanů, přesto, že je známo, že tyto látky již v malé koncentraci mohou způsobovat zdravotní potíže, zejména u dětí.
Zdroj: QLIF, Die Presse:

























