Biopotraviny v ČR aneb neznalost neomlouvá

Většina českých spotřebitelů dosud nemá jasnou představu o produktech ekologického zemědělství. Potvrzuje to výzkum společnosti GfK Praha*, dle kterého pouhá pětina dotázaných uvedla, že alespoň někdy bio-potraviny kupuje. Označení „biopotraviny" je tedy pro spotřebitele lákavé. Nicméně naprostá většina obyvatel má jen zcela mlhavou představu, co se pod daným označením skrývá a pravidelný nákup těchto výrobků je velmi málo frekventovaný (2 % obyvatel).  

Základním kamenem úrazu je zjevné neporozumění pojmu „biopotraviny" mezi širokou veřejností. Jak vyplynulo z odpovědí na otázku „S kterými značkami biopotravin jste se na našem trhu setkal/a?", 80 % dotázaných si žádnou konkrétní značku bioproduktů nedokáže vybavit a další více než desetina respondentů (12 %) pod tento pojem zahrnuje značky, které
standardy ekologického zemědělství nenaplňují. Odpověď „o biopotravinách jsem nikdy neslyšel" byla zaznamenána u více než třetiny (38 %) respondentů. Více než třetina obyvatel si myslí, že biopotraviny jsou drahé a téměř desetina (8 %) osob uvedla, že biopotraviny jsou podvod.

K pravidelným nákupům bio-potravin se hlásí jen minimum dotázaných.

Necelá polovina respondentů (41 %) uvedla, že o biopotravinách již někdy slyšela, ale zatím s nimi nemá zkušenost. Podíl dotázaných, kteří podle svých slov biopotraviny čas od času kupují, ale nedělají to pravidelně, je podstatně menší (20 %). Pravidelný nákup biopotravin pak konstatovala pouze 2 % dotázaných. Pravidelný nebo občasný nákup ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď „slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil" (viz přiložený graf 1).

Mléčné výrobky jsou nejpreferovanější bio-potravinou

Čtvrtina obyvatel je přesvědčena, že jsou bio-produkty zdravější. Dotázaní je podle svých slov nejčastěji preferují v kategorii mléčných výrobků. Naopak v případě cukrovinek, těstovin, pečiva, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům.

Pro bio chodíme většinou do supermarketu

Bez rozdílu sortimentu, věku, pohlaví a bydliště pak za nákupem biopotravin respondenti nejčastěji míří do supermarketu nebo hypermarketu než do menších prodejen. S výjimkou Olomouckého kraje, kde si mléčné výrobky, čokoládu, cukrovinky, pečivo a těstoviny respondenti naopak raději
koupí ve specializované prodejně.
Výsledky on-line výzkumu GfK Praha potvrzují, že budoucí preference produktů ekologického zemědělství v ČR bude z velké části záviset na mediální podpoře bio-produktů či konkrétních značek a na vzdělávání (a samozřejmě také sebevzdělávání) českého spotřebitele.

*Zpráva je shrnutím Studie GfK Praha realizovaná v listopadu 2008 osobním dotazováním na vzorku 1000 respondentů ve věku od 18 let výše.

Komentář Green marketing:

Výsledky průzkumu GfK překvapují zejména tím, jak dalece se liší od výsledků výzkumu, které agentura na stejném vzorku provedla v roce 2007. Tehdy z výsledků vyplývalo, že biopotraviny pravidelně nakupuje více než 4 % dotázaných. Také znalost pojmu "biopotravina" byla výrazně vyšší.

Studie potvrzuje výsledky jiných studií v tom, že za nejoblíbenější či nejznámnější biopotravinu považují Češi biomléko.

Nepříznivý je zejména fakt, že třetina rospondentů považuje biopotraviny za příliš drahé, a že 8 procent dokonce považuje biopotraviny za podvod. V tomto směru tedy čeká podnikatele velká práce ve vysvětlování výhod biopotravin a vzdělávání o systému fungování. Důvěra spotřebitelů je totiž pro růst trhu nezbytná.

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft květen rgt
Po Út St Čt So Ne
18     1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,
Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,