Biopotraviny v ČR aneb neznalost neomlouvá

Většina českých spotřebitelů dosud nemá jasnou představu o produktech ekologického zemědělství. Potvrzuje to výzkum společnosti GfK Praha*, dle kterého pouhá pětina dotázaných uvedla, že alespoň někdy bio-potraviny kupuje. Označení „biopotraviny" je tedy pro spotřebitele lákavé. Nicméně naprostá většina obyvatel má jen zcela mlhavou představu, co se pod daným označením skrývá a pravidelný nákup těchto výrobků je velmi málo frekventovaný (2 % obyvatel).  

Základním kamenem úrazu je zjevné neporozumění pojmu „biopotraviny" mezi širokou veřejností. Jak vyplynulo z odpovědí na otázku „S kterými značkami biopotravin jste se na našem trhu setkal/a?", 80 % dotázaných si žádnou konkrétní značku bioproduktů nedokáže vybavit a další více než desetina respondentů (12 %) pod tento pojem zahrnuje značky, které
standardy ekologického zemědělství nenaplňují. Odpověď „o biopotravinách jsem nikdy neslyšel" byla zaznamenána u více než třetiny (38 %) respondentů. Více než třetina obyvatel si myslí, že biopotraviny jsou drahé a téměř desetina (8 %) osob uvedla, že biopotraviny jsou podvod.

K pravidelným nákupům bio-potravin se hlásí jen minimum dotázaných.

Necelá polovina respondentů (41 %) uvedla, že o biopotravinách již někdy slyšela, ale zatím s nimi nemá zkušenost. Podíl dotázaných, kteří podle svých slov biopotraviny čas od času kupují, ale nedělají to pravidelně, je podstatně menší (20 %). Pravidelný nákup biopotravin pak konstatovala pouze 2 % dotázaných. Pravidelný nebo občasný nákup ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď „slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil" (viz přiložený graf 1).

Mléčné výrobky jsou nejpreferovanější bio-potravinou

Čtvrtina obyvatel je přesvědčena, že jsou bio-produkty zdravější. Dotázaní je podle svých slov nejčastěji preferují v kategorii mléčných výrobků. Naopak v případě cukrovinek, těstovin, pečiva, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům.

Pro bio chodíme většinou do supermarketu

Bez rozdílu sortimentu, věku, pohlaví a bydliště pak za nákupem biopotravin respondenti nejčastěji míří do supermarketu nebo hypermarketu než do menších prodejen. S výjimkou Olomouckého kraje, kde si mléčné výrobky, čokoládu, cukrovinky, pečivo a těstoviny respondenti naopak raději
koupí ve specializované prodejně.
Výsledky on-line výzkumu GfK Praha potvrzují, že budoucí preference produktů ekologického zemědělství v ČR bude z velké části záviset na mediální podpoře bio-produktů či konkrétních značek a na vzdělávání (a samozřejmě také sebevzdělávání) českého spotřebitele.

*Zpráva je shrnutím Studie GfK Praha realizovaná v listopadu 2008 osobním dotazováním na vzorku 1000 respondentů ve věku od 18 let výše.

Komentář Green marketing:

Výsledky průzkumu GfK překvapují zejména tím, jak dalece se liší od výsledků výzkumu, které agentura na stejném vzorku provedla v roce 2007. Tehdy z výsledků vyplývalo, že biopotraviny pravidelně nakupuje více než 4 % dotázaných. Také znalost pojmu "biopotravina" byla výrazně vyšší.

Studie potvrzuje výsledky jiných studií v tom, že za nejoblíbenější či nejznámnější biopotravinu považují Češi biomléko.

Nepříznivý je zejména fakt, že třetina rospondentů považuje biopotraviny za příliš drahé, a že 8 procent dokonce považuje biopotraviny za podvod. V tomto směru tedy čeká podnikatele velká práce ve vysvětlování výhod biopotravin a vzdělávání o systému fungování. Důvěra spotřebitelů je totiž pro růst trhu nezbytná.

 

 

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft září rgt
Po Út St Čt So Ne
36   1 2 3 4 5 6
37 7 8 9 10 11 12 13
38 14 15 16 17 18 19 20
39 21 22 23 24 25 26 27
40 28 29 30        
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tom Václavík: Dobrý den, Patricie, články zveřejňuji, jakmile je dostanu.
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,