Biopotraviny pravidelně kupuje každý desátý Čech

Zdravicko_prodejna_HK__1.jpg V rámci červnového šetření CVVM bylo respondentům předloženo i několik otázek týkajících se biopotravin. Byl zjišťován zájem respondentů o informace spojené s biopotravinami a zda lidé biopotraviny sami nakupují, jak často a z jakých důvodů to dělají.   

Z výsledků lze říci, že česká veřejnost se o informace o bio potravinách stále spíše nezajímá. Pouze necelé tři desetiny dotázaných (29 %) uvedly, že se o informace spojené s bio potravinami zajímají. Z toho jen 6 % lidí zvolilo odpověď „rozhodně se zajímám“ a zbylých 23 % „spíše se zajímám“. Takřka dvě pětiny (39 %) se spíše nezajímají a necelá třetina (32 %) se rozhodně nezajímá. Téměř nikdo z oslovených neuvedl, že neví.

Podrobnější analýza dále ukázala, že významně větší zájem o informace o bio potravinách mají ženy (zájem o biopotraviny deklarovalo o polovinu více žen než mužů). Oproti tomu nejméně se o bio potraviny zajímají lidé se špatnou životní úrovní. Z hlediska věkové struktury projevují největší zájem o tyto informace respondenti ve věku 30 - 44 let.

Zájem o bio potraviny je úzce spjat s problematikou geneticky modifikovaných potravin. Obecně se ukazuje, že pokud respondenti projevují zájem o bio potraviny, zajímají se i o další vlastnosti potravin jako je právě genetická úprava. Takoví lidé pak potraviny s označením „bio“ a potraviny, jejichž etiketa deklaruje, že k jejich výrově nebyly použity geneticky modifikované ingredience, i častěji kupují. V zemích Evropské unie již po delší dobu existuje pravidlo povinného označování potravin s geneticky modifikovanými složkami. Oproti tomu v USA se toto nařízení v současnosti stále zavádí a je zde běžnější dobrovolné označování potravin bez geneticky modifikovaných složek.

Právě konzumnímu chování se věnovaly další otázky červnového výzkumu, které byly zaměřeny na to, zda respondenti bio potraviny kupují a případně z jakých důvodů. Žádný z respondentů neuvedl, že by bio potraviny kupoval vždy. Desetina respondentů pak uvedla, že bio potraviny nakupuje často. Oproti tomu přes dvě pětiny respondentů (43 %) nakupuje bio potraviny pouze zřídka a srovnatelné množství lidí (42 %) uvedlo, že bio potraviny nenakupuje vůbec. Bio potraviny méně nakupují lidé, kteří hodnotí svoji životní úroveň jako špatnou, naopak větší pravděpodobnost jejich nákupu je u žen. Zároveň lidé, kteří se o biopotraviny obecně zajímají, je i častěji nakupují než ti, kteří deklarují, že je informace spojené s bio potravinami nezajímají.

Lidí, kteří ve výzkumu uvedli, že bio potraviny alespoň občas kupují, jsme se dále ptali, jak často dávají potravinám s označením „bio“ přednost před těmi, které toto označení nemají. Největší část respondentů, necelé dvě pětiny (37%), uvedla, že potravinám s označením bio dává přednost před těmi bez této známky pouze zřídka. Necelá desetina respondentů (9 %) jim dává přednost často, 5 % respondentů nikdy a pouhé 1 % dotázaných uvedlo, že bio potravinám dává přednost vždy. Stejné množství (tedy 1 %) respondentů zvolilo odpověď „nevím“. Z hlediska dalších charakteristik respondentů jsme nezaznamenali rozdíly na základě věku, životní úrovně či vzdělání. Naopak rozdíly vidíme mezi muži a ženami, přičemž potravinám s označením „bio“ dávají o něco častěji přednost ženy.

Důvody k nákupu

Nejčastěji uváděné důvody lze spojit právě se zmíněným osobním zdravím. Zdaleka nejvíce zastoupeným důvodem byla skutečnost, že bio potraviny jsou bez chemického ošetření, které na prvním místě uvedly více než dvě pětiny (44 %) respondentů. Více než desetina (15 %) dotázaných uvedla, že důvodem pro nákup těchto potravin je v první řadě snaha žít zdravě, shodně 9 % lidí na prvním místě jmenovalo zdůvodnění, že bio potraviny jsou kvalitnější a že jsou zárukou dobrých podmínek života zvířat. 7 % respondentů na prvním místě uvedlo, že biopotraviny jsou šetrnější k životnímu prostředí, a že nejsou geneticky modifikované. 5 % respondentů uvedlo na prvním místě důvod, že biopotraviny lépe chutnají. Důvody „lidé v okolí je kupují“ a „jiný důvod“ nebyly zastoupeny takřka vůbec. 

Na druhém místě zmiňovali respondenti nejčastěji jako důvod k nákupu biopotravin zdravý životní styl (19 %) a to, že tyto potraviny považují za kvalitnější (18 %). Shodný podíl dotázaných (14 %) pak na druhém místě označil jako důvod pro nákup bio potravin to, že jsou bez chemického ošetření a že jsou zárukou dobrých podmínek pro chov zvířat. Zhruba desetina lidí, pak uvádí na druhém místě šetrnost k životnímu prostředí (13 %), že tyto potraviny nejsou geneticky modifikované (11 %) a že lépe chutnají (10 %). Pouze pro 1 % respondentů je důvodem č. 2 to, že si lidé v jejich okolí tyto potraviny také kupují. 

Jako třetí důvod uvádějí dotázaní nejčastěji (19 %) to, že dle jejich názoru označení bio garantuje dobré životní podmínky pro zvířata. Přibližně šestina respondentů uvádí na třetím místě kvalitu těchto potravin (17 %), že chtějí žít zdravě, a proto je kupují (15 %), a že jsou bez chemického ošetření (15 %). Desetina a méně pak uvádí šetrnost k životnímu prostředí (10 %), lepší chuť (9 %) a že nejsou geneticky modifikovány (7 %). Pro 5 % dotázaných pak hraje na třetím místě roli to, zda tyto potraviny nakupují i lidé v jejich okolí.

Zdroj: Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft říjen rgt
Po Út St Čt So Ne
39             1
40 2 3 4 5 6 7 8
41 9 10 11 12 13 14 15
42 16 17 18 19 20 21 22
43 23 24 25 26 27 28 29
44 30 31          
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,
Lenka: Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o vyplnění mého dotazníku k...
Jak vybíráte zdravou výživu a bioprodukty,