Největší překážkou nákupu biopotravin je vysoká cena

Z aktuálních výsledků průzkumu spotřeby biopotravin vyplývá, že pro 29 % dotázaných je cena hlavním důvodem, proč biopotraviny nekupuje.  

O existenci a prodeji biopotravin vědí téměř všichni (92 %), kupují je dvě pětiny dotázaných. Jedná se častěji o ženy, respondenty ve věkovém pásmu 25 až 34 let, s VŠ vzděláním a vyšší životní úrovní domácnosti.

Pokud domácnost biopotraviny nakupuje, činí tak většinou pravidelně (35 % nakupuje 1x měsíčně nebo častěji) a v průměru utratí okolo 500 Kč za měsíc. Nejvyšší frekvenci nákupu, stejně jako nejvyšší vydané částky deklarují lidé s maturitou a ve věku 25 až 34 let. 14 % dotázaných nakupuje biopotraviny alespoň jednou týdně. Národní logo BIO zná již 54 % dotázaných, o prodejci biopotravin ve svém okolí ví 74 % účastníků šetření.

Z postojových výroků je zřetelný souhlas s faktem, že biopotraviny jsou zdravější než běžné potraviny (76 %). Nadpoloviční většina (60 %) nepovažuje pěstování biopotravin za přechodnou módu. Účastníci průzkumu uvedli, že nejvíce kupují mléčné biovýrobky, pečivo, ovoce a zeleninu. V současné době zná ve svém okolí ekofarmáře 15 % respondentů.

Kromě primárního důvodu nezájmu o nákup biopotravin, kterým je cena, je tu i nedůvěra k „čistému" původu biopotravin (hlavně VŠ), zvyk na své oblíbené produkty (věk 35+) či obecně nízký stupeň důležitosti přiřazený oblasti stravování (mladí do 24 let).

Významnou cílovou skupinou jsou zejména ženy, lidé ve věku 25-35 let, s vyšším stupněm vzdělání, považující svoji životní úroveň za velmi dobrou. Tito typičtí spotřebitelé jsou konzistentní jak v deklarovaných postojích k problematice „bio", tak v nákupních zvyklostech týkajících se biopotravin.

Průzkum realizovala agentura STEM/MARK.

Srovnání výsledků hlavních postojů a znalostí dotázaných spotřebitelů v letech 2006 a 2008:

Postoj spotřebitelů

Červenec 2006 (%)

Listopad 2008 (%)

Nárůst (%)

Kupuji biopotraviny

29

39

+10

Kupuji biopotraviny pravidelně

3

14

+11

Cena je pro mě největší překážkou pro nákup biopotravin

31

29

-2

Nedostatek informací je pro mě největší překážkou pro nákup biopotravin

32

2

-30

Vím, jak se biopotraviny označují, znám národní BIO logo

32

54

+22

Znám ve svém okolí ekologického farmáře

6

15

+9

Znám ve svém okolí prodejce biopotravin

22

74

+52

Zdroj: Ministerstvo zemědělství

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte při nákupu kávy a čokolády přednost fair trade výrobkům?
Kupuji jen fair trade. 62%
Pokud je v nabídce prodejny, upřednostním. 27%
Občas vyzkouším. 6%
Ne. 3%

 Kalendář akcí

lft 2018 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44       1 2 3 4
45 5 6 7 8 9 10 11
46 12 13 14 15 16 17 18
47 19 20 21 22 23 24 25
48 26 27 28 29 30    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Jana: Dobrý den jsem tu nová, chci se zepta máte někdo zkušenost se značkou...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
Šárka: Gratulace Karlovi Kalnému za jeho steaky z anguse...potvrzuji,že jsou...
Známe vítěze soutěže Česká biopotravina roku 2018,
nina: Dobrý den. Thymovar je opravdu skvely+ se chci zeptat na nejakou prevenci...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,