Bio výrobky v roce 2010

Společnost Incoma Research a Tom Václavík - Green Marketing představí 24. března na letošním BIO SUMMITU kvalitativní marketingovou studii, která se týká očekávaných změn ve spotřebitelském chování cílové skupiny zákazníků kupujících bio výrobky.  

Protože se jedná o kvalitativní šetření, jeho největším přínosem bude pochopení důvodů a motivů, jimiž se řídí nákupní chování. A pochopitelně jsou očekávány také podklady, umožňující určitou předpověď do budoucna.

Z různých šetření společnosti Incoma Research provedených v minulém roce vyplynulo, že v České republice většina lidí při nákupech potravin a dalšího zboží pro domácnost vyžaduje poměrně široký výběr z nabídky kvalitního zboží a v přiměřené cenové relaci. Tato tři kritéria byla ještě na sklonku roku 2008 vyvážená a význam této vyváženosti můžeme lépe pochopit např. na srovnání se Slovenskem, kde dominantním kritériem při nákupu pro domácnost zůstávala většinou cena. Důvodem je především úroveň kupní síly, případně přežívající nákupní zvyklosti.  

Výše zmíněný důraz na kvalitu u českých zákazníků se zjevně týká také bio potravin a bio výrobků vůbec. Konzumenti si při hodnocení kvality bio potravin pochvalují především chuť. Mohli bychom říci, že renesance „přirozené" chuti logicky nastupuje po období, v němž lidé oceňovali výdobytky vědy a byli okouzleni umělými barvivy, vůněmi a chutěmi. Určité vystřízlivění z nich bylo provázeno informacemi o nežádoucích účincích, které v současnosti vede např. k paušálnímu odmítání „éček". Konzumenti bio potravin ostatně zdůrazňují, že jídlem bez chemických přísad do značné míry chrání své zdraví i zdraví rodiny. To už přecházíme k ekologické dimenzi bio potravin a ta se opírá také o preferenci místních zdrojů, které jsou spojovány s menšími nároky na dopravu, což zmenšuje zátěž životního prostředí a tím rovněž reprezentuje vyšší kvalitu bio potravin.

Ve druhé polovině minulého roku však došlo k ekonomickému zlomu. Spotřebitelé projevili určitou zdrženlivost již v nákupech v předvánočním období a pointou této zdrženlivosti bylo čekání na slevy propuknuvší znatelně o Zlaté neděli.

Všechno to navozuje jasné otázky: Přichází nekompromisní diktát nízké ceny? Zvítězí sleva  nad kvalitou a rozmanitostí? Byly bio výrobky módou, pózou či bublinou, jejíž prázdnotu nemilosrdně odhalí ekonomické tlaky? Nebo představují bio výrobky trvalou a nadčasovou hodnotu, kterou možná jen na chvíli zastínila kejklířská dovednost chemiků a teď právě přidusila ekonomická krize? Přinesou bio výrobky předcházející růst tržeb i do budoucna?

Na tyto otázky hodlá odpovědět výše zmíněný výzkum. Jako základních metod bude využito skupinových diskusí (focus group discussion) a individuálních hloubkových rozhovorů (in-depth interview). První metodou budou zjišťovány názory a postoje cílové skupiny zákazníků, druhá metoda poslouží k ověření zjištěných poznatků mezi prodavači bio potravin. Za zákazníky budou k diskusím pozváni zástupci dvou segmentů: 1) pravidelní konzumenti bio potravina a uživatelé bio výrobků z dalších oblastí a 2) příležitostně kupující. Rozdíl mezi jejich názory a využití skupinové dynamiky umožní zvýraznit a identifikovat důležité faktory. Kvalitativní metody byly zvoleny v rámci tohoto šetření proto, že výrobci bio potravin, dodavatelé i obchodníci potřebují znát důvody, proč jejich zákazníci kupují některé výrobky více, jiné méně a hlavně, jak by bylo možné zvyšovat nebo alespoň udržet tržby.

Od konce března bude k dispozici unikátní volně přístupná studie, kterou si může koupit kdokoli. Zájemci o studii mohou kontaktovat pana Jiřího Hlaváčka, projekt manažera INCOMA Research nebo agenturu Green marketing.

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2020 rgt
lft červenec rgt
Po Út St Čt So Ne
27     1 2 3 4 5
28 6 7 8 9 10 11 12
29 13 14 15 16 17 18 19
30 20 21 22 23 24 25 26
31 27 28 29 30 31    
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
patricie: tradiční bolístka tohoto webu, patnáctého se dozvídáme, co bude...
Měsíc v klecd Poslaneckou sněmovnou, lidé se zavřou se sochami slepic,
Tom Václavík: Dobrý den, koupíte zde: https://www.organictime.cz/
Novinka - Opalovací péče lavera,
petr: farmáři se vracejí na trh,jen Zlín zatím nic. údajně musí proběhnout...
Farmáři se vracejí na trhy,
Petr Haimann: Jetli je to všechno tak, jak je napsáno, tak je to bezvadné. Mám totiž...
Novinka - Opalovací péče lavera,
Jiri: Souhlasím, že monokultury by měly být věc minulostí. Na druhou stranu...
Co mají pořád všichni s tou pšenicí?,
Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,