Bio výrobky v roce 2010

Společnost Incoma Research a Tom Václavík - Green Marketing představí 24. března na letošním BIO SUMMITU kvalitativní marketingovou studii, která se týká očekávaných změn ve spotřebitelském chování cílové skupiny zákazníků kupujících bio výrobky.  

Protože se jedná o kvalitativní šetření, jeho největším přínosem bude pochopení důvodů a motivů, jimiž se řídí nákupní chování. A pochopitelně jsou očekávány také podklady, umožňující určitou předpověď do budoucna.

Z různých šetření společnosti Incoma Research provedených v minulém roce vyplynulo, že v České republice většina lidí při nákupech potravin a dalšího zboží pro domácnost vyžaduje poměrně široký výběr z nabídky kvalitního zboží a v přiměřené cenové relaci. Tato tři kritéria byla ještě na sklonku roku 2008 vyvážená a význam této vyváženosti můžeme lépe pochopit např. na srovnání se Slovenskem, kde dominantním kritériem při nákupu pro domácnost zůstávala většinou cena. Důvodem je především úroveň kupní síly, případně přežívající nákupní zvyklosti.  

Výše zmíněný důraz na kvalitu u českých zákazníků se zjevně týká také bio potravin a bio výrobků vůbec. Konzumenti si při hodnocení kvality bio potravin pochvalují především chuť. Mohli bychom říci, že renesance „přirozené" chuti logicky nastupuje po období, v němž lidé oceňovali výdobytky vědy a byli okouzleni umělými barvivy, vůněmi a chutěmi. Určité vystřízlivění z nich bylo provázeno informacemi o nežádoucích účincích, které v současnosti vede např. k paušálnímu odmítání „éček". Konzumenti bio potravin ostatně zdůrazňují, že jídlem bez chemických přísad do značné míry chrání své zdraví i zdraví rodiny. To už přecházíme k ekologické dimenzi bio potravin a ta se opírá také o preferenci místních zdrojů, které jsou spojovány s menšími nároky na dopravu, což zmenšuje zátěž životního prostředí a tím rovněž reprezentuje vyšší kvalitu bio potravin.

Ve druhé polovině minulého roku však došlo k ekonomickému zlomu. Spotřebitelé projevili určitou zdrženlivost již v nákupech v předvánočním období a pointou této zdrženlivosti bylo čekání na slevy propuknuvší znatelně o Zlaté neděli.

Všechno to navozuje jasné otázky: Přichází nekompromisní diktát nízké ceny? Zvítězí sleva  nad kvalitou a rozmanitostí? Byly bio výrobky módou, pózou či bublinou, jejíž prázdnotu nemilosrdně odhalí ekonomické tlaky? Nebo představují bio výrobky trvalou a nadčasovou hodnotu, kterou možná jen na chvíli zastínila kejklířská dovednost chemiků a teď právě přidusila ekonomická krize? Přinesou bio výrobky předcházející růst tržeb i do budoucna?

Na tyto otázky hodlá odpovědět výše zmíněný výzkum. Jako základních metod bude využito skupinových diskusí (focus group discussion) a individuálních hloubkových rozhovorů (in-depth interview). První metodou budou zjišťovány názory a postoje cílové skupiny zákazníků, druhá metoda poslouží k ověření zjištěných poznatků mezi prodavači bio potravin. Za zákazníky budou k diskusím pozváni zástupci dvou segmentů: 1) pravidelní konzumenti bio potravina a uživatelé bio výrobků z dalších oblastí a 2) příležitostně kupující. Rozdíl mezi jejich názory a využití skupinové dynamiky umožní zvýraznit a identifikovat důležité faktory. Kvalitativní metody byly zvoleny v rámci tohoto šetření proto, že výrobci bio potravin, dodavatelé i obchodníci potřebují znát důvody, proč jejich zákazníci kupují některé výrobky více, jiné méně a hlavně, jak by bylo možné zvyšovat nebo alespoň udržet tržby.

Od konce března bude k dispozici unikátní volně přístupná studie, kterou si může koupit kdokoli. Zájemci o studii mohou kontaktovat pana Jiřího Hlaváčka, projekt manažera INCOMA Research nebo agenturu Green marketing.

 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Dáváte přednost nákupu biopotravin ve specializovaných prodejnách nebo v supermarketu?
V bioprodejně 21%
V prodejně zdravé výživy 23%
V super nebo hypermarketu 5%
Biopotraviny nekupuji 49%

 Kalendář akcí

lft 2017 rgt
lft prosinec rgt
Po Út St Čt So Ne
48         1 2 3
49 4 5 6 7 8 9 10
50 11 12 13 14 15 16 17
51 18 19 20 21 22 23 24
52 25 26 27 28 29 30 31
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Martina24: Toto sú zaujímavé postrehy...
Studie: ekologické hospodaření snižuje vliv zemědělství na klimatické změny,
Karolina: Skvělý nápad, jak zabránit klíčení a to bez použití chemie!...
Ekologická revoluce ve skladování brambor,
Vlastimil: Chci objednat husu asi 4-5 kg na Svatého Martina. Jak ji mohu objednat?...
Je libo domácí svatomartinskou husu nebo kachnu?,
Roman: druhým rokem dělám právě prevenci ohledně varroa. A to tím že vždy...
Šance pro včely. Konec syntetickým akaricidům ve včelaření!,
Monika: Dobrý den,krásně jste to shrnul,sepsal.Ani nevím kdy jsem prvně vyprala...
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,
David: Dobrý den přátelé, chtěl bych poprosit VÁS Odpovědět na několik...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
marie: Mám k tomuto dotaz:jsem na biofarmě v horách,v zimě krmeny krávy pouze...
Jak výživa zvířat ovlivní chuť a kvalitu produktu?,
jana: Pokud tam není napsáno co ta značka znamená, dá se to dohledat na webu....
O eko praní trochu jinak – aneb prát eko je někdy fuška,