„Bio“ jako marketingová nálepka?

Již popáté bylo září vyhlášeno Měsícem biopotravin a ekologického zemědělství. Při jeho zahájení vydala DEMA a. s. tiskovou zprávu o zájmu Pražanů o biopotraviny. S jeho koncem uvolňuje data tématicky dle letošního motta, které znělo „biopotravinám můžete důvěřovat“ .  

Bio jako marketingová nálepka

Na produkty ekologického zemědělství a biopotraviny lze nahlížet z různých hledisek. Může existovat i názor, že ve své podstatě se jedná vlastně jen o marketingový tah. Jaký postoj v tomto směru zaujímají Pražané?

Bio_jako_marketing_Graf.jpgTřetina obyvatel metropole ČR (35%) souhlasí s výše uvedeným názorem, tj. že v případě „bio" se jedná pouze o marketingovou nálepku. Dvě třetiny občanů (65%) však mají za to, že tomu tak není.

Názorová odlišnost v rámci jednotlivých skupin obyvatel je velmi zřetelná. S tvrzením, že „bio" je jen marketingová záležitost, souhlasí výrazně častěji muži (47%!) než ženy (25%); senioři (44%!) než lidé středního (34%) a mladšího věku (27%); osoby s nižším vzděláním (54%!) než ti, co mají maturitu (31%) nebo vysokoškolský diplom (16%).

Využívání informačních zdrojů

Pro delegování informací o biopotravinách a ekologickém zemědělství směrem k široké veřejnosti lze využít různé formy medializace: téměř každý druhý Pražan (43%) čte články v novinách a v časopisech, každý třetí (30%) sleduje v televizi pořady a každý pátý (21%) vyhledává na internetu informace, které se týkají „bio" tématiky.

Kromě oficiálních zdrojů a médií se informace ohledně biopotravin šíří také neformální cestou: každý třetí Pražan (34%) tohoto způsobu využívá, tzn. diskutuje, vyměňuje si poznatky a zkušenosti s příslušníky rodiny, kamarády, spolupracovníky, sousedy apod.

K informacím je možné se dostat i přímou cestou, účastí na různých akcích, které mají teoretický i praktický základ: každý třetí Pražan (35%) navštěvuje prodejny s bioprodukty a zdravou výživou, rovněž každý třetí (33%) využívá ochutnávkových akcí, při kterých má možnost osobně prověřit biopotraviny a produkty z ekologického zemědělství, každý desátý (10%) již zavítal na bioveletrh, výstavu nebo speciální akci týkající se ekozemědělství.

Budování důvěry

To, zda se občané rozhodnou pro biopotraviny, je značně odvislé na jejich důvěře vůči produktům, které jsou jim nabízeny ke koupi a ke konzumaci. Co hlavně přispívá k tomu, aby tato důvěra vznikla, stabilizovala se nebo sílila? Podle Pražanů je to hlavně nastolený trend lidí pečovat o své zdraví, dodržovat zásady zdravého životního stylu, kam patří i zdravá výživa a tudíž nezávadné potraviny (25%), kvalita potravin produkovaných ekologickým zemědělstvím, kontrolovaných a neobsahujících látky škodlivé pro lidský organismus (34%), dostatek informací a referencí (22%) i dostatečná síť obchodů s biopotravinami, včetně pestré nabídky a vysoké úrovně prodeje (5%).

Tak jako se na jedné straně rodí a posiluje důvěra v biopotraviny, na druhé straně existují aspekty, které ji oslabují. Co v tomto směru považují občané za nejzávažnější? V prvé řadě je to příliš vysoká cena (nejistota, od čeho se cena odvíjí, zda od vyšší kvality nebo zda jde o záležitost marketingu, 42%), záruka biokvality, prokazatelného původu z ekologického zemědělství (26%), neinformovanost či rozporuplnost informací (11%) a nedostatky na straně nabídky - obchodu (7%).

Jednou z cest, jak se na vlastní oči přesvědčit, že biopotravinám lze důvěřovat, jak konfrontovat s realitou své dosavadní znalosti a zkušenosti a na základě toho změnit své spotřebitelské chování ve prospěch bio, mohou být nejrůznější osvětové a propagační aktivity. Za lákavé a zajímavé považují obyvatelé velkoměsta například možnost navštívit ekofarmu a seznámit se s tím, co obnáší ekohospodaření (téměř každý druhý, 45%), vidět, jak se zpracovávají suroviny až do konečného výsledku, např. sýru (každý druhý, 53%) či šance ochutnat produkty přímo u zdroje (více než každý druhý, 64%).

Co lze konstatovat...

Ukazuje se, že takto navozená důvěra má přímou souvislost s nákupním chováním a může pomoci přeměnit deklaraci zájmu téměř každého druhého Pražana (46%) nakupovat potraviny v biokvalitě přímo od zdroje ve skutečné spotřebitelské chování. Kromě potenciálního zájmu jsou si však dotazovaní občané vědomi vyšší citlivosti trhu s biopotravinami vs. konvenčního na:

  • nutnost jasné a průkazné identifikace výrobků;
  • rozmanitost nabídky biopotravin (některé druhy zboží jsou v biokvalitě hůře dostupné);
  • omezené schopnosti nabídky reagovat na zvýšení poptávky po biopotravinách;
  • úvahy o ekologickém přínosu v případě potravin v biokvalitě, dovážených ze zahraničí;
  • serióznost mezičlánků, kterými biopotraviny putují ke konečnému spotřebiteli.

Poznatky průzkumu signalizují, že dostatečná informovanost na straně nabídky i poptávky, etický přístup, dodržování jasně stanovených pravidel a důsledná kontrola mohou zabránit poškozování image jak konkrétních ekofarmářů, tak i celého odvětví biozemědělství.

Zdroj: Tisková zpráva DEMA

Hodnocení 






Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1

Pokud chcete diskutovat, musíte být registrován a přihlášen

Přihlášení
Uživatel:
Heslo:
Nejste registrovanými uživateli? Zaregistrujte se nyní a využívejte všech výhod Bio-info. Pro odběr zpravodaje, hodnocení článků, diskutování ve fóru a další funkce je vyžadovaná registrace.
 

ZPRAVODAJ

BIOINFO.pngPravidelné zasílání nejnovějších zpráv přímo do vaší e-mailové schránky. Zpravodaj Bio-info - neunikne vám nic zajímavého. Objednejte zdarma ještě dnes.

button_objednat.png

 

Anketa

Jaká kupujete vejce?
Biovejce ("0") 31%
Z volného výběhu ("1") 38%
Z hal na podestýlce ("2") 16%
Z klecových chovů ("3") 3%
Je mi to jedno 10%

 Kalendář akcí

lft 2019 rgt
lft listopad rgt
Po Út St Čt So Ne
44         1 2 3
45 4 5 6 7 8 9 10
46 11 12 13 14 15 16 17
47 18 19 20 21 22 23 24
48 25 26 27 28 29 30  
 
Přidat akci

Poslední příspěvky

Tomáš Zeman: Schválně jsem si na ten jejich test pustil. Něco tak stupidního se jen...
Rohlik.cz umí spočítat úsporu času, kilometrů nebo emisí,
Šárka: Paráda, však to ty zplanýrovaný stráně, kde byly monolitické kultury...
Česko #sazibudoucnost. Co člověk – to strom do 5 let,
dyyl: Velmi dobré informace! --- gastromania.cz/chladici-a-mrazici-technika.html
V centru Prahy otevřel obchod Minimum Waste,
dyyl: Mám zájem!
Bělokarpatský biojarmark opět na Ozvěnách Horňácka,
Miloš: Vzali v úvahu i ekologickou zátěž při výrobě a používání...
Nová studie: ekologické zemědělství chrání klima,
Eliska: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, o které město (pozice manažera...
Společnost Country Life přijme manažera e-shopu,
Daniela: Dobrý deň, som študentkou Vysokej školy ekonomickej v Praze a píšem...
Heřmaňák: první částečně bezobalový farmářský trh v Česku oslavil rok,
patricie: skvělá akce, všem doporučuji několik let ... jen: JE TENTO TÝDEN (ne...
Netradiční filmový festival o jídle Země na talíři již příští týden,